Nekromanti papper och bestrykning

Vi bollar just nu papperssorter med tryckeriet för Svavelvinter RPG, och tänkte bara kasta ut en fråga till klokskapen på forumet.

Bestrykning: Vi väljer mellan "silk" och "glossy". Vad är bäst?

Vikt: Vi väljer mellan 115 och 130 gram för inlagan. Åsikter?

Arfert

Facit
Hur många sidor blir boken på? Det påverkar gramvikten tycker jag... Men om det finns risk för genomslag kan man köra safe på 130g. Risken är bara att boken blir lite "trögbläddrad". Och ni ska köra silk naturligtvis, eller obestruket bokpapper. För texten är det viktigaste. Glossy är för fotoböcker med lite text.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Jag skulle säga silk eller mattbestruken. Med obestruket kan bilderna bli för dassiga.

Arfert

Facit
France is Bacon said:
Jag skulle säga silk eller mattbestruken. Med obestruket kan bilderna bli för dassiga.
Man får ju göra repron därefter. Och jag tror det skulle passa i det här fallet. Jag har tryckt massor av brochyrer på bokpapper med gott resultat.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Arfert said:
Man får ju göra repron därefter. Och jag tror det skulle passa i det här fallet. Jag har tryckt massor av brochyrer på bokpapper med gott resultat.
Det var inte det jag menade.

(Och den här förklaringen riktar sig inte så mycket till dig som till alla andra.)

En bild tryckt på obestruket matt papper har alltid ett mindre optiskt färgomfång beroende på att den grängade ytan gör att mindre av det inkommande ljuset reflekteras från papperet och in i ögat.

Även om du trycker med exakt samma ton och täckning i båda fallen upplevs alltid en blank, slät yta som mer mättad än en matt och skrovlig.

Självfallet går det att anpassa en bild så att den blir så bra som möjligt utifrån förutsättningarna, men det är ingen slump att fototidningar i allmänhet trycks på högblankt bestruket papper.

Och det är därför jag tycker att mattbestruket är en bra kompromiss när man vill framhäva både text och bild.