Nekromanti Pappersformatfunderingar...

Arfert

Facit
DeBracy said:
Arfert said:
Min fru har för övrigt börjat jobba på vulkan.. de kan fixa andra storlekar också, om man ber snällt.. a5 är för deras "häll word-text i en mall"-tjänst.
Aha, vad schysst! Ja, båda sakerna förstås. :gremsmile:
ja visst, underlättar ju om man vill trycka saker snabbt... har inte riktigt koll på hur deras kvalitet är, men vet att de anlitar tre olika tryckerier som underleverantörer, varav ett lär vara samma som det publit anlitar. Fått intrycket att de har likvärdig kvalitet, i alla fall om man själv har lite koll och vet vad man är ute efter för resultat.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Just nu ser det alltså ut som G5 eller A5, och då känns A5 mer bekvämt och invant, tror jag. Jag ska fundera på saken.

Jag ska också kolla upp vad som är standardstorlek för serietidningar, eftersom >Human ju egentligen borde ha den storleken. Eller någon i närheten.

Känns som att det finns ont om bra alternativ. Jag ska fråga Dante när jag ser honom i småpraten nästa gång =)

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
krank said:
Känns som att det finns ont om bra alternativ. Jag ska fråga Dante när jag ser honom i småpraten nästa gång =)
Via Publit har du ju en enorm frihet att välja format. Det är ju bara att dra till med vad du tycker verkar lämpligt. Att ruta in sig efter vad annat folk ska ha i bokhyllan redan tycker jag är en rätt dålig utgångspunkt för formatval. Nog måste väl ändå det material du ska publicera få ställa krav?

krankilicous said:
Jag ska också kolla upp vad som är standardstorlek för serietidningar, eftersom >Human ju egentligen borde ha den storleken. Eller någon i närheten.
17x26 centimeter för amerikanska serietidningar (stämmer iofs exakt överens med den Turtles-tidning jag lyckades gräva fram ur nåt skåp också). Har använts till Supergänget, Sjätte inseglet, och monsterboken till gamla Usagi Yojimbo-rollspelet.

Alla dessa är häftade, och då verkar det inte vara nåt större problem att använda en tvåspaltslayout om man vill, men om man ska limbinda något tjockare så kanske det blir lite väl trångt för det.

17x26 centimeter ligger för övrigt väldigt nära 2:3 i förhållande. De proportionerna har de gamla klassiska folio- och oktavoformaten så de är vedertaget »nog snygga« även för stofiler. :gremwink:

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
DeBracy said:
Via Publit har du ju en enorm frihet att välja format. Det är ju bara att dra till med vad du tycker verkar lämpligt. Att ruta in sig efter vad annat folk ska ha i bokhyllan redan tycker jag är en rätt dålig utgångspunkt för formatval. Nog måste väl ändå det material du ska publicera få ställa krav?
Jag kan anpassa mig, och jag stör mig själv på när böcker har en massa olika storlekar i hyllan, så det är inte bara för andras del, utan för min egen, som jag oroar mig =) Jag är ruskigt förtjust i böcker med samma höjd.

VÄRMEDÖD däremot kommer att få ett eget format. Men det känns som att jag inte skulle kunna göra det spelet rättvisa om jag höll mig till någon standard där.

DeBracy said:
17x26 centimeter för amerikanska serietidningar (stämmer iofs exakt överens med den Turtles-tidning jag lyckades gräva fram ur nåt skåp också). Har använts till Supergänget, Sjätte inseglet, och monsterboken till gamla Usagi Yojimbo-rollspelet.

Alla dessa är häftade, och då verkar det inte vara nåt större problem att använda en tvåspaltslayout om man vill, men om man ska limbinda något tjockare så kanske det blir lite väl trångt för det.

17x26 centimeter ligger för övrigt väldigt nära 2:3 i förhållande. De proportionerna har de gamla klassiska folio- och oktavoformaten så de är vedertaget »nog snygga« även för stofiler. :gremwink:
Låter definitivt som något att fundera på.

Just nu överväger jag att låta Null State vara A5, men ha udda format för >Human (Serieformat) och VÄRMEDÖD (just nu överväger jag något i stil med 12x12 cm...). Sedan A5 som standard för alla andra produkter också som inte har "speciella" krav. Det blir mitt "standardformat" helt enkelt...