Harry S
Swordsman
Jag skissar på ett spelsystem som använder plot/story points. Varje plot/story point består av en papperslapp som innehåller några ord eller en mening. Papperslapparna läggs i en skål som står på spelbordet. Varje story point (papperslapp) består av en utmaning. Spelledaren skapar story pointsen (papperslapparna). Spelarna kan vinna story points genom att klara utmaningen som står på lappen. Spelarna kan också skriva story point (papperslapp) för varje story point de har klarat men för få att spela ut story pointen (papperslappen) så måste de lägga tillbaka den gamla story pointen (papperslappen) i skålen. Spelledaren har rätt att modifiera den gamla story pointen när den läggs tillbaka i skålen.
Ungefär så här tänker jag mig att systemet ska fungera i spel:
Ungefär så här tänker jag mig att systemet ska fungera i spel:
- Spelledaren lägger en lapp (en utmaning) med texten "En sjuk man" i skålen och förklarar för spelarna att "Ni möter en man på en häst. Mannen är blek, hålögd man som svettas rikligt. Mannen har insjuknat i någon mystisk sjukdom och ber er om hjälp."
- Rollpersonerna löser situationen genom att hjälpa mannen till en sjukstuga. Spelarna vinner plot/story pointen (papperslappen).
- Spelledaren skriver en ny lapp (en ny utmaning) med texten "En fiendearmé tågar mot staden. Armén kommer att ödelägga staden om den inte stoppas."
- Rollpersonerna löser situationen genom att bränna alla broar som går över den stora floden som separerar fienden från staden. Spelarna vinner plot/story pointen (papperslappen).
- Spelarna väljer nu att betala en plot point (papperslapp) för att "Med pompa och ståt fira det smarta draget att bränna alla broar och att stadens högsta ledare gifter sig med en kvinna av rollpersonernas stam". För att få skriva en papperslapp med texten "Kvinna av vår stam gift med stadens högsta ledare" så måste spelarna också lämna tillbaka en av de papperslappar de har "vunnit" ur skålen. De väljer att ge spelledaren papperslappen som handlar om den sjuka mannen. Spelledaren måste modifiera texten och skriver att "Mannen har börjat smitta andra på sjukstugan. Fler och fler insjuknar. En epidemi har börjat få fotfäste i staden" och lägger tillbaka papperslappen i skålen med utmaningar.