Re: Sagan om ringen ?
"Säger en sak:
Galdiator! snäääälla! "
Jag förstod tyvärr inte riktigt vad du menade. Men för säkerhets skull klipper jag in min gamla recension av Gladiator än en gång.
Nella
Du kan finna recensionen på den här sidan:
http://www.hobbyspel.com/inspiration/gladiator.html
---------------------------------------------
Gladiator är i själva verket en nyinspelning av klassikern The Fall of the Roman Empire från 60-talet, även om beröringspunkterna i de två versionerna är ganska få. Gladiator tillhör egentligen inte ens genren storslagna romarfilmer. Filmen börjar dock mycket lovande med storslagna scener och otroligt välgjorda dräkter, men urartar därefter i en överspänd våldsorgie, där den historiska bakgrunden mest används som en dålig ursäkt för blodbadet.
Filmen är mycket snyggt filmad och specialeffekterna är påkostade. Det rör sig dock inte om en klassisk storfilm, utan snarare om en glorifierad action-film. Det känns också som om man slagit ihop två helt olika manus, med en uppstyltad handling som resultat. Historien och de historiska personligheterna är mycket fritt tolkade. Joaquin Phoenix gör exempelvis en utmärkt rollprestation men känns helt fel i rollen som Commodus, som gått till historien som en mycket grymmare kejsare än vad filmen ger sken av.
Handlingen utspelar sig mot en historisk bakgrund, men genomförandet av de historiska detaljerna är minst sagt ojämnt. Även militärteknologin är emellanåt anakronistisk - stigbyglar förekommer exempelvis och gladiatorernas hjälmar är hämtade från snart sagt samtliga historiska epoker. Det värsta är dock de påhittade detaljerna, vilka sänker ett löjets skimmer över hela anrättningen. Det säger egentligen allt att den historiska expertis som medverkat i produktionen offentligt tagit avstånd från filmen och bett om ursäkt för sin inblandning!
Gladiator kan inte mäta sig med de klassiska romarfilmerna vad gäller historiska detaljer - eller som källa till inspiration. För min del bryts illusionen tämligen fort av filmens historiskt inkorrekta och stundtals patetiska detaljer. De digitalt genererade kulisserna känns inte heller riktigt autentiska. Filmen skulle få ett bottenbetyg om det inte vore för den otroligt stämningsfulla inledning och alla korrekt rekonstruerade dräkter i filmens första halvtimma. Jag vill dock verkligen rekommendera filmens inledning till alla som gillar romarfilmer eller är intresserad av romersk historia! Om man gillar resten av filmen är i hög grad beroende av om man gillar våldsfilm eller inte.
-------------------------------------------------