Quadrante
Grisbonde
Sådärja nu valde jag en titel som alla kommer att vilja klicka på (eller?).
Jag funderade lite på (utifrån tråden om scenindelning) dels hur ni ställer er till att spela flera paralella historier (kanske med samma roller i nutid-framtid alt dåtid-nutid,; eller renttutav olika roller som agerar paralellt, men med samma spelare). Det är ju ett grepp som används flitigt i andra berättande former i olika medier, film, böcker, (data/tv-)spel osv..
Jag gissar att det passar solospelande bäst, men jag kan ha fel.
Men att använda sig av anakronisk tid, är ju inte helt nytt inom rollspel. Att tillexempel först spela en scen med upplösningen och senare spela vägen dit, eller att någon (tex spelledaren) berättar paralella händelser osv..
...
Jag tänker mig att man skulle kunna hoppa frmåt och bakåt ganska friskt i de flesta äventyr, utan att spelande skulle bli lidande. En invändning kanske skulle kunna vara att det måste vara väldigt styrt, rälsat, men jag vet inte - det borde gå ändå.
Jag funderade lite på (utifrån tråden om scenindelning) dels hur ni ställer er till att spela flera paralella historier (kanske med samma roller i nutid-framtid alt dåtid-nutid,; eller renttutav olika roller som agerar paralellt, men med samma spelare). Det är ju ett grepp som används flitigt i andra berättande former i olika medier, film, böcker, (data/tv-)spel osv..
Jag gissar att det passar solospelande bäst, men jag kan ha fel.
Men att använda sig av anakronisk tid, är ju inte helt nytt inom rollspel. Att tillexempel först spela en scen med upplösningen och senare spela vägen dit, eller att någon (tex spelledaren) berättar paralella händelser osv..
...
Jag tänker mig att man skulle kunna hoppa frmåt och bakåt ganska friskt i de flesta äventyr, utan att spelande skulle bli lidande. En invändning kanske skulle kunna vara att det måste vara väldigt styrt, rälsat, men jag vet inte - det borde gå ändå.