Nekromanti Parallel Worlds "Open Source"

Arfert

Facit
Jag har fått några förfrågningar om det är OK att använda reglerna till Parallel Worlds till tryckta kampanjer/världar från andra svenska små spelutgivare.

Och efter moget övervägande så har jag kommit fram till "ja varför inte". De enda kraven jag har är att reglerna inte döps om, nämns vid namn och att jag någonstans står med som upphovsman med följande text:

"Parallel Worlds regler: Tomas Arfert, SagaGames".

Det är också helt fritt att modda reglerna så det passar den aktuella spelvärlden eller kampanjen.

Bifogat är reglerna som rent textdokument för att anpassas till lämplig layout.

Givetvis är det helt OK att även använda reglerna till spel för PDF eller utskrivet för privat bruk.

/Tomas

EchonCique

Hero
Oläsbar fil

Tjo.

Jag sitter på en linuxburk och du har sparat filen i något program med formattering påslaget.

Det innebär att det blir felaktigt kodning av filen och tillika oläsbar på unix-system.

Kan du vara snäll och spara om dokumentet som en .RTF-fil och lägga upp här? :gremsmile:

Dewil

Skrivbordsgeneral
Re: Oläsbar fil

Filen är oläsbar hos mig också, som kör Windows. Däremot kunde Open Office läsa den. (Men reglerna verkar lite rudimentära! Ska de sluta abrupt mitt i sida 12?)

Vad beträffar själva licensieringsförfarandet tror jag att det går att hitta någon passade licens (Creative Commons?) som kan - och ska - bifogas texten varje gång någon ska använda den. Just nu är din licensiering improviserad.

Dewil

Arfert

Facit
Re: Till exempel den här

Ska fixa till filen och lägga ut den i fler format på måndag när jag kommer åt den! (den är på jobbdatorn) .. vet inte vad det blivit för vajsning på den!

Dewil

Skrivbordsgeneral

Mmm, cc-by-sa är bra. "Gör vad du vill och sprid hur du vill så länge jag omnämns som upphovsman."

Dewil

Arfert

Facit

typ så här? :

Du får:

* kopiera, distribuera, visa och framföra verket
* utföra bearbetningar

På följande villkor:

* Erkännande. Du måste ange upphovsmannen och/eller licensgivaren på det sätt de anger.

* Dela Lika. Om du ändrar, bearbetar eller bygger vidare på verket får du endast distribuera resultatet under en licens som är identisk med denna licens.

* Vid all återanvändning och distribution måste du informera om licensvillkoren som gäller för verket.

* Undantag från dessa villkor kan meddelas av upphovsrättsinnehavaren.