Re: Follow your heart!
Som det ser ut nu så har man ett färdighetvärde i en vapenkategori. Varje vapen har en anfallsbonus och en försvarsbonus. På rollforumuläret antecknar man anfalls- respektive försvarsvärdet som är summan av färdighetsvärdet och bonusen. I en runda får man normalt göra ett anfall och ett försvar.
Är det här systemet det enklaste? Är det här systemet det mest realistiska? Nej, men mitt syfte är att ge större variation på vapnen än va det brukar vara, samtidigt som det hela krånglas till minimalt. Det ska finnas en anledning att ha kortsvärd, det ska inte bara vara sämre än bredsvärd som i sin tur är sämre än långsvärd. Eftersom man har båda värden uppskrivna hoppas jag det inte bli speciellt mycket svårare än grundläggande BRP.
Just nu är det spelvärden jag funderar mest på, det måste bli en balans av vaniljfantasy och lite egenheter. Regelsystemet tror jag är mer eller mindre spikat. Det känns som det både är enkelt, ger variation i beväpning och leder till hyfsat spännande strider.
Som det ser ut nu så har man ett färdighetvärde i en vapenkategori. Varje vapen har en anfallsbonus och en försvarsbonus. På rollforumuläret antecknar man anfalls- respektive försvarsvärdet som är summan av färdighetsvärdet och bonusen. I en runda får man normalt göra ett anfall och ett försvar.
Är det här systemet det enklaste? Är det här systemet det mest realistiska? Nej, men mitt syfte är att ge större variation på vapnen än va det brukar vara, samtidigt som det hela krånglas till minimalt. Det ska finnas en anledning att ha kortsvärd, det ska inte bara vara sämre än bredsvärd som i sin tur är sämre än långsvärd. Eftersom man har båda värden uppskrivna hoppas jag det inte bli speciellt mycket svårare än grundläggande BRP.
Just nu är det spelvärden jag funderar mest på, det måste bli en balans av vaniljfantasy och lite egenheter. Regelsystemet tror jag är mer eller mindre spikat. Det känns som det både är enkelt, ger variation i beväpning och leder till hyfsat spännande strider.