Nekromanti Parering

Joined
1 Feb 2001
Messages
15
Om det är två som strider och den ena slår lågt och den andra gör ett motanfall högt borde man inta ffå en till T6 för att man slog lågt och sedan ska parera högt.
 

Sprutt

Veteran
Joined
17 Dec 2000
Messages
4
Location
X-är
Nu hänger jag inte med...
Man får väl inte parera mot en attack om man tänker göra ett motanfall?... eller har jag fattat fel?
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Jodå, om du har världens bästa reflexer och är vig som få.

Seriöst nu, jag tror inte det. Möjligtvis kan man få göra en instinktiv parering (men det kanske är ett anfallare-privilegium?) men om jag vore spelledare så skulle jag inte låta det få ske.

Om personen har två vapen eller sköld så förändras givetvis situationen.

/Azagthoth
 

RZLo

Veteran
Joined
23 Jan 2001
Messages
10
Location
stockholm
Är det inte så att man i början av rundan får bestämma hur många attacker, pareringar osv man vill utföra i rundan och att varje sak man utför ger +ob1T6 på allting man utför i rundan.

/RZLo
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Är det inte så att man i början av rundan får bestämma hur många attacker, pareringar osv man vill utföra i rundan och att varje sak man utför ger +ob1T6 på allting man utför i rundan.

Delvis sant. När det gäller anfall så stämmer det. Försvar däremot fungerar ju på ett lite annorlunda sätt, där konstaterar man att man tänker parera, och får ob3T6 på den första pareringen. Skulle man sedan vilja utföra ännu en parering så blir svårigheten ob4T6 (och för nästa ob5T6 och så fortsätter det).

Det dyker då upp en intressant teori kring försvarsmanövern "motanfall". Detta blir nu den mest effektiva anfallsmanövern, och det är bara försvarare som får möjligheten att använda den! Förmodligen så är detta löst på ett sådant sätt att man antingen bara får göra ett motanfall, eller så måste man berätta exakt hur många motanfall man tänker göra och man får räkna svårighet som om man vore anfallare. Det kanske står en annan lösning i reglerna, jag minns inte.

Vi spelar i alla fall med att man får göra fler motanfall och att dessa behandlas som om man utför vanliga anfall.

/Azagthoth
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,968
Location
Sandukar
Re: Parering/Motanfall

I Eon II tas just detta upp och exemplifieras tydligt. Man kan både parera och utföra motanfall, men det kräver oftast mycket tur och extrema FC.

-Marco Behrmann
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: Parering/Motanfall

Men i så fall har ni frångått regeln som säger att man endast kan utföra en sorts försvarsmanöver (eller har jag hittat på den i någon mörk dröm?).

Du skulle inte kunna vara så go och ge ett litet miniexempel eller nåt?

/Azagthoth
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,968
Location
Sandukar
Re: Parering/Motanfall

Man kan ha massor av försvarsmanövrer, men det är korkat. Vill man göra korkade grejer så får man - Eon har inga inbyggda regelmässiga ologiska begränsningar som vissa spel har.

Motanfallet sker alltid sist. Det är en extra handling. Parering #1 har svg Ob4T6, #2 har Ob5T6 och motanfallet har Ob6T6.

Mer info finns som sagt i Eon II.

-Marco Behrmann
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: Parering/Motanfall

Ah, det var ju faktiskt en finurlig lösning. Undrar varför jag inte kom på den...

/Azagthoth
 

Sabelkatten

Swordsman
Joined
7 Sep 2000
Messages
653
Location
Sundbyberg
Re: Parering/Motanfall

Jag tror du tänkte på att man bara kan utföra en försvarsmanöver mot _ett_specifikt_anfall_.

I en del spel kan man ju både ducka och parera samtidigt (t.ex.).

/Henrik
 

Sabelkatten

Swordsman
Joined
7 Sep 2000
Messages
653
Location
Sundbyberg
Re: Parering/Motanfall

"Motanfallet sker alltid sist. Det är en extra handling. Parering #1 har svg Ob4T6, #2 har Ob5T6 och motanfallet har Ob6T6."

Har inte motanfallet svårighet Ob5T6? En extra handling (parering+motanfall) Ob4T6 plus Ob1T6 extra för att man utfört en extra parering?

/Henrik
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Varför inte?

Det går ju att göra ett motanfall som samtidigt blockerar det inkommande anfallet... Säg att någon stöter med svärdsspetsen mot din bröstkorg t.ex... om du då gör en vältimead motstöt så kan du både slå undan hans anfall och spetsa honom.
Anta att någon försöker klyva ditt huvud med ett vertikalt hugg uppifrån, om du tar ett steg bakåt och hugger vertikalt & uppifrån kan du både undvika/blockera hans hugg och kanske träffa hans hand...
Många parader går nog i praktiken att integrera med ett motanfall :)

Vet inte riktigt hur man översätter detta till Eon i.o.f.s...
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Duckning + parering

I en del spel kan man ju både ducka och parera samtidigt (t.ex.).

är inte det rätt rimligt? en slags dubbelgardering så att säga?
 

Sir Foilan

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
805
Location
Södertälje
Re: Parering/Motanfall

"I Eon II tas just detta upp och exemplifieras tydligt"

Vilken tur då att alla har Eon II...

/Sir Foilan
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,968
Location
Sandukar
Re: Duckning + parering

I Eon ingår det att försvara sig på alla upptänkliga sätt iom ett försvar. Även i en parering ingår att man flyttar sig osv. Men valet ger vilket teknik av försvar som premieras. Eller tycker du att vi skall ha fler regler för försvarsmanövrer i Eon än de som finns? ,-)

-Marco Behrmann
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,968
Location
Sandukar
Re: Parering/Motanfall

Motanfallet är manöver nummer tre i ordningen, +Ob2T6 mao, +Ob1T6 för att det är en annan handling.

-Marco Behrmann
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Duckning + parering

I Eon ingår det att försvara sig på alla upptänkliga sätt iom ett försvar. Även i en parering ingår att man flyttar sig osv. Men valet ger vilket teknik av försvar som premieras.

Det låter väl jättebra :)
 
Top