Hur parerar man med en tass? Ett bett? En tentakel? Många av spelarfigurernas motståndare är ju monster som använder naturliga vapen. Kan man parera med dem? Lika effektivt?
Pragmatiskt kan man låta folk undvika _eller_ parera, ospecificerat vilket. Djur undviker då, folk med vapen lämpade för det parerar. Presto, rättvist och inte mer abstrakt än andra delar av spelet.
Kan alla vapen parera alla andra? Kan ett vapen som parerar gå sönder? Om man söndrar någons vapen, kan man fortfarande parera med det?
Sådana komplexiteter kan man ju lägga till om man vill men det är ju ingen nödvändighet. Bara för att man utökar med en liten detalj behöver man ju inte lassa på alla extra detaljer man kan komma på. Då kan man ju lika gärna ge upp sitt meningsfulla liv och börja spela Eon.
Det är väl inte konstigare att låta folk parera med vapen utan att ta hänsyn till att de skulle kunna gå sönder än att låta dem få positiva effekter av t.ex. rustning utan att ta hänsyn till att _den_ skulle kunna gå sönder...
Dessutom finns det ju den obalans där man skapar ett "bästa val". Om pareringar är ett alltför effektivt sätt att undgå skada i strid, behövs ju inte pansar. Det är alltså ett bättre val att skippa pansar och göra en parering varje runda. D&D har försökt att inte skapa ett sådant "bästa val" för att ge spelare möjlighet att spela den de vill.
Hmm.. jag är oense med det där på många olika nivåer:
För att det skall finnas valfrihet behövs det _olika_ alternativ att välja mellan. Fler alternativ-> mer valfrihet.
Varför skulle ett speltekiskt något bättre val hindra någon från att spela en viss karaktär? Man _kan_ spela karaktärer som inte är totalt optimerade för stridsförmåga.
F.ö. ser jag inget fel med att belöna rimligt agerande med rimliga effekter. Att försöka försvara sig är en rimlig handling och borde minska risken för att man blir skadad. Om detta får folk att försvara sig litet snarare än att rusa in i striden som vilt viftande bärsärkar är det en extra bonus
...
Nu är jag i.o.f.s. inte odelat positiv till pareringsregeln men det är av helt andra skäl än "balans". Problemet i mina ögon är att den bryter D&Ds höga abstraktion. Om man har möjlighet att försaka en attack för att försvara sig istället impliceras det att man _inte_ försvarar sig i vanliga fall, vilket är totalt absurt. Det krävs, när jag spelar D&D, en ganska stor ansträngning för mig att skaka av mig bilden av två rustningsklädda jeppar som turas om att slå ned varandra i marken. Det enda som gör det alls möjligt är se mekaniken som något helt abstrakt.
I.o.f.s. finns det redan högar av detaljpill som redan bryter D&Ds höga abstraktion, i och med att man får flera attacker, AoO, feats kopplade till specifika detaljer i striden (cleave, power-attack o.s.v.)... Nåja...