Nekromanti Pareringar?

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Jag orkar inte gå igenom alla våra argument en gång till, men en sak måste jag undra. Eftersom du så uppenbart är missnöjd med det mesta i D&D och helt översvallande förtjust i spel baserade på BRP...

Det är ju inte riktigt sant; D&D har sina poänger. Grundmekaniken är t.ex. väldigt välfungerande, speciellt med tanke på hur enkelt den skiftar mellan vanliga slag och motståndsslag...

BRP är heller inte nödvändigtvis mitt ideal, däremot är det en bra kontrast. De flesta saker där D&D verkligen brister är områden som BRP hanterar ganska bra. Att det är ett minst lika välkänt system (i sverige) som D&D skadar ju inte heller.

Om du vill veta hur jag _verkligen_ vill att spel skall funka så är Rollspelsmakandeforumet fullt av exempel :)

varför spelar du D&D? Varför tvingar du dig själv att spela ett spel som du inte trivs med, när det tydligen finns system som passar dig bättre?

Jag är inte omöjlig; om det finns en trevlig spelledare med en lovande kampanj som vill spelleda denna i D&D3 så kan jag sätta på mig de stora skygglapparna och ha kul i.a.f. Jag gör samma sak med andra spelsystem jag avskyr; WoD t.ex.

Jag kan inte kräva att någon som gillar ett system skall byta bara för att göra mig glad. Det sagt så krävs det ju mycket mer av övriga faktorer för att väga upp bristerna i systemet och göra spelandet meningsfullt men man kan ju ge det en chans i.a.f...

Det, innebär ju naturligtvis att husregler för D&D är extra intressant. Att tipsa om en vettig husregel är mycket mer konstruktivt kortsiktigt sett än att tipsa om ett vettigt system :gremsmile:
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Intressant...

Jag gillade ett förslag för en generell parry-feat som dyker upp ganska långt ned i tråden; citerar det för enkelhetens skull:
<blockquote>Parry [General]
You have the ability to deflect incoming melee attacks with your own weapon.
Prerequisites: Dex 12+, BAB +2, Dodge
Benefit: When you are being attack, you can opt to reduce your next attack by sacrificing your BAB in favor of your AC. So, if an orc is going to strike you, and your BAB is +4 and AC 13, you can opt to reduce your BAB to +1 and increase your AC to 17. You can transfer as much as your BAB as you wish, although if you reduce your BAB to 0, then you completely forfeit your counterstrike for that turn.

However, if you have multiple attacks in a combat round (+6/+1) you may reduce your first attack (+6) to 0 and increase your armor class by 6, and you still retain your second attack, but only at the +1 bonus. Or, you could parry two incoming attacks in one round, one at a maximim of +6 the other at a maximum of +1. The highest BAB is always reduced first.

If you are using two-weapon fighting, then you have three choices; either 1) parry two incoming attacks or 2) use both weapons to parry the same attack, or 3) use your off-hand to parry the attack. With a BAB of +6/+1, Ambidexterity, and Two-Weapon Fighting, a fighter would have the three attacks at +4/-1 and +4 with one medium weapon and one light weapon. He could either 1) parry two attacks with a +4 bonus to his AC against both attack and then make one strike at -1 (+1 - 2 for TWF = -1), 2) parry one attack with a +8 bonus to his AC by using both weapons to parry the attack, or 3) make two attacks with his main weapon (+4/-1) and parry (+4 AC bonus) with is offhand weapon. Note: Off-handed and TWF attack penalties apply when determining AC increase with the Parry Feat.

Penalties; Parrying puts you on the defensive, every time you parry an attack, it invokes an Attack of Oppertunity from your opponent. This attack must either be met normally, or, if you have more than one attack per round you can attempt to parry that attack as well.
</blockquote>

Jag är inte helt förtjust i att den ger motståndaren en AoO men som mekanik betraktat så ligger den både ganska nära övriga regler och är dessutom ganska flexibel. Ett förbannat bollande med siffror naturligtvis men det är ju ingen nytt för D&D.
 
Top