Varulv Paris part deux - Runda 1

Sidd

”Bybo”
@Sidd Se 2 här. Du menar att SL flyttar kardinalenheterna enligt exakta order som ulvarna gett så ulvarna lämnar in alltså in sina egna drag för sin spelarroll (härold och soldat), en priolista på mord OCH exakt var kardinalenheterna flyttar?

Det låter mindre troligt för mig än att ulvarna bara styr sin härold+soldat och lämnar in en mordlista, sen försöker SL att flytta kardinalenheterna för att mörda enligt priolistan. Det är alltså bättre för ulvarna om det är som jag tror, då kommer de lyckas med ett mord så länge det finns chans till det, annars måste de helt förutse hur byn flyttar för att lyckas pricka in sitt mord.

Varför är du så säker på din sak? Jag läser det inte alls som du.
Jag är verkligen inte säker på hur det funkar.
Jag ser nu vad du menar (efter att grunnat på det ordentligt) och håller med om att det kan vara så som du förklarar.
Ovanligt grepp det här med prioriteringslistan: det styr i så fall VART K-enheterna förflyttar sig.
INTE som jag tänkte att det avgör vem som Nattmördas på plats efter ulvalaget förslag på förflyttning.
Jag är med på tänket nu👍

Brynolf

Orange
Röst: @Brynolf

Magkänslan säger att det var tunt på en del ställen här, och inte så mycket action
Jag tycker som sagt jag har skrivit en den rätt o-tunna grejer, men svårt att försvara sig mot. Ta gärna en närmre titt på mina inlägg och se om din magkänsla kvarstår.

Basenanji

Postd20modernist
Jag tror att vi vinner på en diskussion om antalet ulvar. Sidd uppmärksammade vaket att Feuflux skrivit om tre ulvar: ”Dina medulvar är X och Y”.

Det är viktigt för att hålla koll på antalet områden, inflytande mm. Men också för att kunna ringa in vilka som är potentiella ulvar och vilka som är mindre misstänkta. Och till sist: tvinga ulvarna att bekänna färg kring antalet ulvar.

Sysp

NNO
Aaaa
Jag tycker som sagt jag har skrivit en den rätt o-tunna grejer, men svårt att försvara sig mot. Ta gärna en närmre titt på mina inlägg och se om din magkänsla kvarstår.
Jag har läst om dig igen nu. Det är inte dåliga poster (det är det väl aldrig från dig oavsett by eller ulv) men förutom att du började med att förespråka ingen förflyttning tycker jag faktiskt det är tunt på egna åsikter. Det är mest lite bekräftande nickar på andras teorier förutom diskussionen i början om det verkligen blev omlottning eller inte där du också öppnar lite för att BM visst kan vara ulv. Som sagt, inte dåligt men väldigt safe och i princip inget om hur du ser på de andra spelarna.

Vad tycker du om spelet så här långt? Vilka har utmärkt sig åt nåt håll för dig? Något du har reagerat på? Vem vill du lägga din röst på som troligast ulv i dina ögon?

Vimes

Kungsblå
Sidd uppmärksammade vaket att Feuflux skrivit om tre ulvar: ”Dina medulvar är X och Y”.
Ja, jag tänkte också på det, men tycker spontant att 3 ulvar är lite för många på vårt spelarantal.

Värt att notera att "Dina medulvar är X och Y" är från inlägget som utgår från 14 spelare.

Jag tror, trots Sidds fynd, att ulvarna är 2.

Sysp

NNO
Jag tror att vi vinner på en diskussion om antalet ulvar. Sidd uppmärksammade vaket att Feuflux skrivit om tre ulvar: ”Dina medulvar är X och Y”.

Det är viktigt för att hålla koll på antalet områden, inflytande mm. Men också för att kunna ringa in vilka som är potentiella ulvar och vilka som är mindre misstänkta. Och till sist: tvinga ulvarna att bekänna färg kring antalet ulvar.
Jo, det är ju alltid viktigt att veta när det inte är känt. Jag var inne på att det kunde vara två från början pga byn kändes nerfad med mängden dold info runt kardinalgardet och att det var två kardinaltrupper men nu är magkänslan att lokalt nattmord som byn kan störa och ingen koppling mellan enskilda ulvar och enskilda kardinaltrupper gör det minst lika sannolikt att det är tre. Tror dock vi kan utesluta att det var två ulvar från början och vi gick till tre när ”omlottningen” skedde och Big Mama kom med. BM är fortsatt den minst sannolika ulven i mina ögon och någon som vi tittar på ordentligt först ifall vi får ut två ulvar och spelet ändå inte är slut.

Känns dock som att ulvantalet som diskussion ger oss väldigt lite här i R1, tror inte det hjälper oss varken att rösta ut en ulv eller flytta bättre.

Basenanji

Postd20modernist
Okej, så här känner jag just nu:

Fjodor, Hägerstrand: gåtfulla typer, Hägerstrand har firat sin brors bröllop. (Grattis! 🥳)

Vimes: grön. Gillar hur han gör planer och resonerar.
Sidd: grön, försöker greppa spelet.
Brynolf: grön i min läsning.
grön av metaanledningar. Skriv mer!
Sysp: grön, och grönas av i mitt tycke sunda resonemang kring spelet.

Sömniga Isaac: började ganska friskt, men har väl inte skrivit jättemycket? gul-grön.
Anthrox: här blir jag lite tveksam, tycker Anthrox håller okaraktäristiskt låg profil. gul-grön i min läsning.
Stradh: Här blir jag också osäker, tycker Stradh varit lite negativ till (och i) diskussioner. gul-grön.

Basenanji

Postd20modernist
Jag tror också på två ulvar. Feuflux startade spelet i tron om att det skulle vara tio deltagare, då är det orimligt med tre ulvar. Jag tror inte att Big mama blev ulv för det skulle innebära att Feuflux skulle behöva introducera en ulv till de redan utvalda ulvarna=meckigt, något Feu ville undvika.

(Ja, jag kan ha fel här men går på vad som känns mest troligt)

Vimes

Kungsblå
Fler tankar om nattmordet:

Om jag har fel (d.v.s. att nattmordet inte innebär att en spelare blir helt utan områden) - Basses analys pekar på det - kan vi fundera över vad som krävs för att ulvarnas nattmord ska gå igenom.

Det verkar rimligt att kardinalgardet behöver "vara i kontakt" med spelaren som ska mördas, men hur? Det finns ju ett antal möjliga scenarion:

1. Kardinalgardet behöver hamna i samma område som spelaren som ska mördas pjäser (antingen härolden eller soldaten, eller vilken som helst av dem). Om kaoskardinalen gör det kan nattmordet utföras.
2. Kardinalgardet mördar pjäser (som föreslogs tidigare), om en spelare får båda sina pjäser mördade blir hen också utslagen ur spel.
3. Kardinalgardet måste lyckas ta över områden från spelaren som ska nattmördas. D.v.s. om ulvarna vill mörda X och kaoskardinalerna kan flyttas så att de tar över ett område från spelare X blir hen mördad. I sådana fall har kaoskardinalerna ett influensvärde.
4. Kardinalgardet måste stå i ett område som kontrolleras av spelaren som ska mördas. Här kan man tänka sig varianter där kaoskardinalerna inte kan gå in i områden med soldater (eller härolder för all del).

Om 3 eller 4 stämmer är det en dum idé att flytta sina trupper bort från kardinalgardet! (Men om 1 eller 2 stämmer är det bra).

Basenanji

Postd20modernist
@Sysp min telefon klippte bort Big mama…😖

Okej, så här känner jag just nu:

Fjodor, Hägerstrand: gåtfulla typer, Hägerstrand har firat sin brors bröllop. (Grattis! 🥳)

Vimes: grön. Gillar hur han gör planer och resonerar.
Sidd: grön, försöker greppa spelet.
Brynolf: grön i min läsning.
Big Mama: grön av metaanledningar. Skriv mer!
Sysp: grön, och grönas av i mitt tycke sunda resonemang kring spelet.

Sömniga Isaac: började ganska friskt, men har väl inte skrivit jättemycket? gul-grön.
Anthrox: här blir jag lite tveksam, tycker Anthrox håller okaraktäristiskt låg profil. gul-grön i min läsning.
Stradh: Här blir jag också osäker, tycker Stradh varit lite negativ till (och i) diskussioner. gul-grön.

Brynolf

Orange
Vad tycker du om spelet så här långt? Vilka har utmärkt sig åt nåt håll för dig? Något du har reagerat på? Vem vill du lägga din röst på som troligast ulv i dina ögon?
Alltså, det är runda ett i ett spel med dold mekanik och som til 95% handlat om regelgissningar. Om "tunt spel" är ett motiv för drev så kan vi nästan dreva vem som helst. Jag tycker ingen sticker ut nämnvärt.

Mycket kan förstås hända än men skulle det vara deadline nu så skulle jag hänga häger eller fjodde, och hoppas på att R2 bringade lite mer klarhet i saker och ting.

Basenanji

Postd20modernist
1. Kardinalgardet behöver hamna i samma område som spelaren som ska mördas pjäser (antingen härolden eller soldaten, eller vilken som helst av dem). Om kaoskardinalen gör det kan nattmordet utföras.
2. Kardinalgardet mördar pjäser (som föreslogs tidigare), om en spelare får båda sina pjäser mördade blir hen också utslagen ur spel.
3. Kardinalgardet måste lyckas ta över områden från spelaren som ska nattmördas. D.v.s. om ulvarna vill mörda X och kaoskardinalerna kan flyttas så att de tar över ett område från spelare X blir hen mördad. I sådana fall har kaoskardinalerna ett influensvärde.
4. Kardinalgardet måste stå i ett område som kontrolleras av spelaren som ska mördas. Här kan man tänka sig varianter där kaoskardinalerna inte kan gå in i områden med soldater (eller härolder för all del).
Bra analys!

Kan det vara smart att fundera på om något av ovanstående alternativ skulle kunna innebära att kardinalernas nattmord blir mer eller mindre omöjligt att utflra? Dvs skulle byn kunna ”ducka” nattmord runda efter runda?

Jag gissar att klurige Feuflux funderat på sådana tänkbara konsekvenser och designat spelet så nattmorden ska kunna gå att genomföra.

Sysp

NNO
Alltså, det är runda ett i ett spel med dold mekanik och som til 95% handlat om regelgissningar. Om "tunt spel" är ett motiv för drev så kan vi nästan dreva vem som helst. Jag tycker ingen sticker ut nämnvärt.

Mycket kan förstås hända än men skulle det vara deadline nu så skulle jag hänga häger eller fjodde, och hoppas på att R2 bringade lite mer klarhet i saker och ting.
Alltså bättre kan du. Säg nånting om spelare som faktiskt har skrivit? Det börjar bli dags att rösta och ta nån form av ställning idag, det kan vi ju inte vänta till R2 för att göra. Jag räknar med att åtminstone Hägern vaknar till liv idag efter bröllopsbakfyllan lagt sig, Fjodor är lite med osäkert.

Basenanji

Postd20modernist
…å andra sidan kliar det i mig av att Feuflux skrivit:

2) SL flyttar kardinalenheterna för att försöka utföra morden.

Det talar för att alternativ 1-3 är mer troligt än 4.

Brynolf

Orange
Fler tankar om nattmordet:

Om jag har fel (d.v.s. att nattmordet inte innebär att en spelare blir helt utan områden) - Basses analys pekar på det - kan vi fundera över vad som krävs för att ulvarnas nattmord ska gå igenom.

Det verkar rimligt att kardinalgardet behöver "vara i kontakt" med spelaren som ska mördas, men hur? Det finns ju ett antal möjliga scenarion:

Om 3 eller 4 stämmer är det en dum idé att flytta sina trupper bort från kardinalgardet! (Men om 1 eller 2 stämmer är det bra).
Vi får nog räkna med att spelet är designat så att mord ska kunna ske ungefär varje runda, åtminstone i genomsnitt. Dvs 2 och kanske 3 är mindre sannolika.

Basenanji

Postd20modernist
Basses tankar: Mycket troligt. Men om dpelare undviker kardinaler utförs sldrig några nattmord? Å andra sidan kanske ulvarna då får lättare att skaffa områden=få tyngre röster.

Basses tankar: Troligt. Låter väldigt brädspeligt. Men meckigtvoch kan ta potentiellt lång tid innan nattmord verkligen utförs?

Basses tankar: Mycket troligt. Jag tror på det här mest av alla alternativ, det är genomförbart praktiskt, och innebär att spelare måste hantera sina soldater och härolder taktiskt.
Basses tankar: Inte så troligt trots allt, även om nojjiga Basse var inne på det här förut.

Vimes

Kungsblå
Vi får nog räkna med att spelet är designat så att mord ska kunna ske ungefär varje runda, åtminstone i genomsnitt.
Varför det?

Alltså, jag tänker att det verkar rimligt att vi, om vi löser pusslet och spelar brädspelet rätt, kan undvika nattmord. Tror inte du det?