Varulv Paris part deux - Runda 2

fjodorsenuba

Krigarpoet
@fjodorsenuba Innan jag glömmer bort det passar jag på att fråga, vad var tanken med att din soldat tog över distrikt 1?
Skulle jag lita på Anthrox? Glöm det i R1 :cool:
Gissade också på att KG skulle röra på sig från Arr 1.
Flyttade in min härold till Basse för att skydda mot nattmord ifall KG kunde hoppa mer än ett steg. Något som @Feuflux fortfarande intr svarat på...

Som jag ser det så har nu KG en 2/7 chans att plocka mig denna gång i brädspelet. Jag kan bara gå ett steg med soldaten och KG kan hoppa alternativt gå 2 steg.
Men jag kan väkta Basse eller någon annan som kliver in till ett angränsande Arr till @Basenanji.

Dvs vi kan försöka välja vem som ska väktas eller så skiter vi bara i det.

Nu kommer jag försvinna till lunch. Spamma inte för mycket så jag kan läsa ikapp på 15 minuter annars så skummar jag mina taggar och gör nått konstigt val innan spelslutet.

fjodorsenuba

Krigarpoet
Av de som växt så litar jag minst på @Big Mama . Känns som hon lågflyger som mig.
Sysp och Anthrox får gärna förklara varför vi ska lita på dem när de expanderar.

@Vimes vad är det du ser i Anthrox spel som grönar i R1.

Röst: @Big Mama

Vimes

Kungsblå
Okej. Det såg ut som att Sömniga Isaac skulle åka ut (med Fjodor som möjligt, man kanske inte så troligt, alternativ), innan drevet hastigt och lustigt vände över på Brynolf.

1736747128838.png

Min, @Anthrox och @Sysp röst är _väldigt_ grönande. Det enda scenariot jag kan tänka mig där de inte är det är om det är 3 ulvar och Isaac är en av dem.

Vimes

Kungsblå
1. Grönas av utröstningen:
Vimes
Anthrox
Sysp

2. Grönas av metaanledningar:
Big Mama

3. Har spelat grönt (tycker jag):
Sömniga Isaac
Sidd

Kvar är:
Basenanji
Hägerstrand
fjodorsenuba

Basse har varit lite svajig tycker jag. Det är inte rödande att inte hoppa på Brynolf-drevet så som det seglade upp ur det blå, men Basse får förstås inga grönpoäng av utröstningen. Basse kaosade friskt, som de flesta av oss, i slutet av R1. Men som jag skrev till Anthrox då är jag inte säker på att det inte var skådespelat. Nå, i trion ovan är Basse - just nu i varje fall - minst intressant.

Hägerstrand gjorde en no show i slutet av rundan. Bestämde sig för att rösten skulle ligga på Fjodor och försvann sedan ur det hela. Om både Isaac och Fjodor är bybor känns det som ett typiskt ulvigt spel: han är nöjd med att en bybo röstas ut, men vill helst inte sitta i just det drevet. Med tanke på hur läget såg ut kunde ulven Hägerstrand ta tidig natt. Häger har ju varit borta på bröllop (oavsett fraktion!) och inte kunnat delta så mycket. Samtidigt är det lite fint att som ulv kunna smita ut och inte behöva sitta och ljuga i tråden - även efter bröllopet har Hägers deltagande varit fläckvis och lite lojt. Finns förbättringspotential under R2.

Fjodor har en hel del konstigheter i bagaget. Ingen har kontra-claimat väktare. Men det är förstås möjligt att det inte finns någon väktare i spel (som @Anthrox var inne på i R1). Att Fjodor nu har flyttat sina trupper på ett helt egensinnigt sätt gillar jag inte alls. Fjodor har 2 röster denna runda. Hans härold står hos Basse. Eftersom vi kan föreställa oss att ulvarnas härolder har förmågor kan vi föreställa oss att Fjodors härold typ tar bort en röst för Basse, att den låser Basses trupper på platsen eller något sådant.

---

Jag röstar på Fjodor nu och tycker det känns rimligt. Men jag skulle gärna se lite mer action från Häger! Ny runda nu, omtag och pigga ögon! Vad ser du?

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Jag läser om tankar som folk har om brädspelet. En lösryckt tanke. Finns det en risk reward mekanism gömd i spel? Står en bybo kvar med pjäserna i boet utan att expandera eller öka inflytandet så tryggas man mot ulvarnas förmåga, men på bekostnad av att inte få fler röster. En lös tanke. Jag kommer inte lägga så mycket mer vikt vid den utan framöver kika vad andra gjort och gör.

Kommer vara i radioskugga nu. Om jag hinner ska jag skumma och komma med något vid rasten.

Sysp

NNO
Skulle jag lita på Anthrox? Glöm det i R1 :cool:
Gissade också på att KG skulle röra på sig från Arr 1.
Flyttade in min härold till Basse för att skydda mot nattmord ifall KG kunde hoppa mer än ett steg. Något som @Feuflux fortfarande intr svarat på...

Som jag ser det så har nu KG en 2/7 chans att plocka mig denna gång i brädspelet. Jag kan bara gå ett steg med soldaten och KG kan hoppa alternativt gå 2 steg.
Men jag kan väkta Basse eller någon annan som kliver in till ett angränsande Arr till @Basenanji.

Dvs vi kan försöka välja vem som ska väktas eller så skiter vi bara i det.

Nu kommer jag försvinna till lunch. Spamma inte för mycket så jag kan läsa ikapp på 15 minuter annars så skummar jag mina taggar och gör nått konstigt val innan spelslutet.
Nä, nu räcker det. 🤣

Du kan inte lågflyga, inte lyckas läsa ditt PM först, rösta på dig själv (och sen ställa en regelfråga tre minuter senare), inte flytta som byn kommit överens om, begränsa vad vi får skriva och hota med att göra ett till snurrdrag i R2 om VI inte skärper oss.

Om du inte är ulv så är du ändå en så jäkla loose cannon i det här spelet så du är farlig för byn hursomhelst.

Röst: @fjodorsenuba

Basenanji

Postd20modernist
Står en bybo kvar med pjäserna i boet utan att expandera eller öka inflytandet så tryggas man mot ulvarnas förmåga, men på bekostnad av att inte få fler röster.
Ja, om vi nu ska prata om brädspelet vilket jag (förlåt Feuflux, du är en grym spelskapare, det här handlar om mig!) inte tycker är så intressant, så har jag utgått från att soldat och härold funkar som i Diplomacy typ.

Häroldens enda funktion är att ge numerär övervikt när två soldater slåss med varandra.

Och då är enda chansen att inte förlora att man står kvar i sitt område med bägge enheter.

Men nu verkar ju häroldrar göra annat också?

Sidd

”Bybo”
Ja brädspelet är lurigt svårt.
Utgår ifrån att vi har 2 ulvar kvar.
Tror nog de gjorde ett snabbt val igår på slutet av R1 där de i stället för att stå still bestämde sig för att 1 skulle plocka ett område till. I långa loppet vill ulvalaget vara med i röstnings-kapprustningen.
Om det stämmer så är nån av dessa ulv: BM, Sysp, Fjodde: där fjodde inte annonserade sitt drag i förväg.

I förra spelet var tydligen de centrala arrondissementen viktiga för Kardinalen: detta pekar också på Fjodde.

Vad gäller nattmord så tror jag ulvalaget har 1 att beordra per nattfas: så att Vimes blå inte dog är nog inget konstigt med. De hade ett mord och prioriterade byns Väktare.

Håller med Sysp om att vi behöver se färg på Fjodde.
Vi behöver dock landa i rätt fundering på om vi har en Väktare i spel eller ej i det här partiet så vi inte drevar ut en som kan stoppa Kardinalgardena.
Fjoddes utsagor om att inte läst sitt PM osv kan vi förstås inte lita på. Men vad tror vi om balans och regelmekanik.
Visst var StradLestat Siare?
Har Fluxen även satt in en Väktare i spel?
Eller snackar Fjoode smörja?

Basenanji

Postd20modernist
Jag får erkänna att kag gjorde en pritt-kaoslädning R1. Men blev så hög på att jag ”genomskådat” ulvarna. Förlåt!

Fjodor är skum av tusen anledningar, jag vidhåller (detta vackra ord!) att det skummaste är hur @fjodorsenuba läser sig till att vara väktare utifrån hur han har gått ingo om häroldens skydd av soldat.

Det borde ju i så fall stå att ”om en soldat dör, dör spelaren!” eller något sådant. Fjodors slutsatser håller inte, han drog till med väktarclaimet som en hail mary helt enkelt.

Basenanji

Postd20modernist
Sedan är det ordentligt oroande att @Vimes har en kardinal i sitt område! Jag gissar att ulvgenget prioriterade att döda siaren, nu verkar Vimes stå på tur!

@Vimes vi behöver tänka kring områdena så vi kan rädda dig. Frågan är hur vi gör det utan att ge ulvarna onödig info?

Hypotetiskt tänker jag att om en kardinal står i samma område som en soldat går nattmordet genom. Är det en rimlig arbetshypotes?

Basenanji

Postd20modernist
…och ytterligare en plump i Fjodors protokoll är då att han har flyttat sin jobbiga härold till arr 16.

@fjodorsenuba förklara varför du flyttade just dit!

Big Mama

Hur länge kan man kalla sig ny
Jag kommer inte kunna spela förrän ganska sent ikväll. Förannonserar ev sent röstbyte.

Skummar lite stående på skakig tunnelbana samt efter att ha sovit på saken vill jag att vi tittar närmare på Hägern.

Röst: @Hägerstrand

Har jag två röster och alltså nu röst både på Häger och Isaac? Nån som listat ut hur två röster funkar?

Önskar er en fin start på veckan!

Sysp

NNO
Jag kommer inte kunna spela förrän ganska sent ikväll. Förannonserar ev sent röstbyte.

Skummar lite stående på skakig tunnelbana samt efter att ha sovit på saken vill jag att vi tittar närmare på Hägern.

Röst: @Hägerstrand

Har jag två röster och alltså nu röst både på Häger och Isaac? Nån som listat ut hur två röster funkar?

Önskar er en fin start på veckan!
Med tanke på att det fortfarande ska fångas av röstverktyget så är det bara din sista röst som räknas men den gångras med antalet områden du besitter, så du kan bara rösta på en spelare men din röst där räknas som flera när det summeras vem som åker ut.

Det innebär att röstverktyget inte kommer att visa ställningen korrekt heller så vi får vara noga med att redovisa faktiska röstställningen i tråden när det börjar dra ihop sig till slutet på rundan.