Varulv Paris part deux - Spelet är le slut nu

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
5,088
Location
Linköping
Vanliga jäkla rojalister/bybor
Basenanji, Sysp, Sömniga Isaac, Sidd, Vimes, Anthrox

Väktare - fjodorsenuba
* Din härold kan skydda en spelare (inte dig själv) mot nattmord genom att placera sig i samma arrondissement som den spelarens Soldater.

"Siare" - StradhLestat
* Din härold kan avgöra om en spelare har en Specialförmåga om härolden delar arrondissement med någon av dennes enheter. Finns flera spelares enheter där lottas det vilken spelare du får info om.
_______________

Vanlig jäkla rödkappa/varulv - Big Mama

Siare-rödkappa/varulv - Brynolf
* Din härold får reda på vilken förmåga (om någon) en spelare har, om din härold placeras sig i samma arrondissement som den spelarens härold. Finns flera spelares härolder där lottas det vilken spelare du får info om.

Blocker-rödkappa/varulv - Hägerstrand
* Din härold stör ut samtliga förmågor hos de spelare som har någon enhet i samma arrondissement som din härold.
 

Anthrox

Byns sämsta Majestix.
Joined
8 Jun 2017
Messages
4,850
Ajuste, förlåt @Sidd :cry:o_O:oops: jag skäms fortfarande lite för att jag helt och hållet glömde bort att jag bad dig flytta soldaten till 6 och sen började misstänka dig för att du oombett flyttade soldaten..
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
4,768
Location
Oktoberlandet
Målsättningen:
Vanligt jäkla varulvsspel i grunden.
Viktade röster via kartpositionering (utformat så att det i princip var omöjligt att ge någons rörst 0 i värde, men det blev lite jobbigt när det var många spelare i början att hålla koll på soldater så att inget blev fel).
Använda härolder för förmågor för att slippa extra PM-hantering för detta.

Det dåliga:
Sjukt pinsamt att slarva med anmälningstråden och missa en deltagare. Sjukt lat av mig att inte slumpa om allting.
Sjukt pinsamt att inte dubbelkolla Big Mamas ogiltiga förflyttning (ni var ju så duktiga hela tiden med korrekta förflyttningar så jag slappnade av helt).
Borde kardinaltruppernas exakta beteende varit hemligt? Tvek.

Det bra:
När spelet väl rullade på så funkade allting toppen. Snack om förflyttningar ihop med vanligt analyserande, mycket engagemang. Ni har varit toppenspelare att ha i sitt arr!
Skönt att slippa hantera förmågor när de blev irrelevanta eller att ni nackade väktaren och "siarien".
Hur kom det sig att det 2:a Kardinalgardet stod stilla till R5?
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
1,704
Fan, Häger är ju livsfarlig som ulv:
R2 - "näe men om en skulle ta och dra igång ett drev mot min ulvpolare så här en timme innan rundan avslutas. Direkt efter en runda där en ulvpolare blev utröstad efter ett drev som startade precis i slutet."
R3 - "jag kastar mig väl med hull och har över min ulvpolare och ligger kvar där resten av rundan."

Hur är det meningen att en ska tolkas de signalerna rött!?
Haha :heart:
Det kändes som att vi hade enorm uppförsbacke när R1 tog slut. @Brynolf var borta, @Vimes hade shortlistat mig som ulv och hade precis blivit bybohjälte #1, så då började vi prata om att nån av mig och BM behövde dreva ut den andre för att gröna sig själv.

Sen insåg @Brynolf innan byn (du) att det var mycket rimligare att metaröda BM än att metagröna henne, så då blev det enda vägen till seger.

Men jag hade privilegiet att ha dem i min hörna hela tiden
 

Sysp

NNO
Joined
11 Apr 2017
Messages
1,259
Till att börja med: Jag tyckte det var en ascool manöver som vi nog aldrig sett förut!

Normalt när den siste ulven ger upp brukar vi avsluta spelet i förtid. Disco, glädje och gamman. Men om spelet INTE avslutas, är det ju extremt grönande för den som "ger upp". Hade han varit ulv, hade ju spelet tagit slut.

MEN det är förstås att sträcka sig över gränsen till metaland, vilket vi inte vill uppmuntra, hur ball det nu än var. Så hur ska man undvika en repris i varenda spel framöver? Ett enkel policy-skifte till "SL avslutar aldrig spelet i förtid" skulle funka. Men då åker det även ut en del disco, glädje och gamman med det badvattnet.

Att bara reglera "bybor får inte låtsas vara ulvar" är inte elegant.

Kan vi komma på ett annat sätt att lösa det så vore det nog bra.
Så här i efterhand är jag fine med allt som Basse skrev i sin ”ge upp”-post. Utom taggningen av SL. Den tyckte jag gick över gränsen, särskilt som Basse gav upp i förtid som ulv på riktigt i spelet innan.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
5,088
Location
Linköping
INFO BARA TILL RÖDKAPPORNA
Nattmord fungerar såhär:
1) Rödkapporna skickar in en prioriterad nattmord-lista på alla bybor som finns i spel.
2) De båda Kardinalgardena rör sig oberoende av varandra. De får gå vardera max två steg per runda.
3) Kan en av dem nå en enhet för prio1-spelaren så går den dit. Annars prio2, etc.
4) Det andra Kardinalgardet rör sig så nära efterkommande prio-spelare som den kan.
5) Så länge ett Kardinalgarde står i samma arrondissement som någon av en Rojalists enheter så väljs den Rojalisten ut som nattoffer.
6) Om ingen förmåga skyddar så nattmördas den utvalda Rojalisten.

Om bara ett mål anges och K1 når det så står K2 still.

Inget som jag tydligt formulerat innan. Kardinaltrupperna var väl det som mest skrek betatest i speldesignen.
 

Big Mama

Hur länge kan man kalla sig ny
Joined
9 Jun 2024
Messages
356
Fan, Häger är ju livsfarlig som ulv:
R2 - "näe men om en skulle ta och dra igång ett drev mot min ulvpolare så här en timme innan rundan avslutas. Direkt efter en runda där en ulvpolare blev utröstad efter ett drev som startade precis i slutet."
R3 - "jag kastar mig väl med hull och har över min ulvpolare och ligger kvar där resten av rundan."

Hur är det meningen att en ska tolkas de signalerna rött!?
Jag låg redan på gilliotinen så det var någon som skulle ta bödelrollen och det gjorde Hägern så gärna. o_O
 

Sysp

NNO
Joined
11 Apr 2017
Messages
1,259
Sen tyckte jag det var ett kanonarr av @Feuflux, men att låtsas lotta var inte så snyggt. Bättre då att säga ”jag har lagt till BigMama som ulv eller bybo”, blir väldigt konstigt om byborna ska börja fundera på om SL ljuger och ulvarna sitter med perfekt info där. Det om något blir dåligt metaspel av. Man borde alltid kunna lite på SL.
 

Anthrox

Byns sämsta Majestix.
Joined
8 Jun 2017
Messages
4,850
Det är ändå fascinerande hur snabbt en sån grej som en SL-miss blir en del av metat och används i analyserna. Det blev ytterligare en nivå i det här spelet som jag tyckte var rätt fräsig. Undrar om det går att mekanisera det på något sätt till ett helt spel?
 

Anthrox

Byns sämsta Majestix.
Joined
8 Jun 2017
Messages
4,850
Till att börja med: Jag tyckte det var en ascool manöver som vi nog aldrig sett förut!

Normalt när den siste ulven ger upp brukar vi avsluta spelet i förtid. Disco, glädje och gamman. Men om spelet INTE avslutas, är det ju extremt grönande för den som "ger upp". Hade han varit ulv, hade ju spelet tagit slut.

MEN det är förstås att sträcka sig över gränsen till metaland, vilket vi inte vill uppmuntra, hur ball det nu än var. Så hur ska man undvika en repris i varenda spel framöver? Ett enkel policy-skifte till "SL avslutar aldrig spelet i förtid" skulle funka. Men då åker det även ut en del disco, glädje och gamman med det badvattnet.

Att bara reglera "bybor får inte låtsas vara ulvar" är inte elegant.

Kan vi komma på ett annat sätt att lösa det så vore det nog bra.
"Att kasta in handduken sker endast via PM till SL"
 

Sysp

NNO
Joined
11 Apr 2017
Messages
1,259
Det är ändå fascinerande hur snabbt en sån grej som en SL-miss blir en del av metat och används i analyserna. Det blev ytterligare en nivå i det här spelet som jag tyckte var rätt fräsig. Undrar om det går att mekanisera det på något sätt till ett helt spel?
Alltså, det är ju lugnt att missa ibland som SL och i de lägena måste vi spelare ju analysera även det och inte låtsas som att det regnar, det blir en del av spelet.

Men att SL ljuger tycker jag känns knasigt, det har vi ulvar för. Nu åkte ju t ex Stradh på en rätt rejäl nit när det blev utlovat omlottning och när det inte blev det så var ju siaren outad.
 

Brynolf

Orange
Joined
11 Oct 2003
Messages
4,877
Location
Stockholmstrakten
Ja, så länge inte meta-grejerna överskuggar hela spelet tycker jag de är roliga när de ploppar upp.

Det är ändå fascinerande hur snabbt en sån grej som en SL-miss blir en del av metat och används i analyserna. Det blev ytterligare en nivå i det här spelet som jag tyckte var rätt fräsig. Undrar om det går att mekanisera det på något sätt till ett helt spel?
Men de är nog till stor del roliga för att de är så oförutsägbara. Tror det är svårt att planera ihop ett spel baserat på sånt och få samma effekt.
 

Sysp

NNO
Joined
11 Apr 2017
Messages
1,259
Tyckte för övrigt att @Big Mama var värd lite grönskimmer från SL efter Cassie-rödningen i Mortal Kombat ❤ Sen blev det ju tyvärr till rödskimmer även i detta spel men nästa gång hoppas vi på att du får spela alldeles hederligt VJVS utan en björntjänst från ledningen 😄
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
5,088
Location
Linköping
Alltså, det är ju lugnt att missa ibland som SL och i de lägena måste vi spelare ju analysera även det och inte låtsas som att det regnar, det blir en del av spelet.

Men att SL ljuger tycker jag känns knasigt, det har vi ulvar för. Nu åkte ju t ex Stradh på en rätt rejäl nit när det blev utlovat omlottning och när det inte blev det så var ju siaren outad.
Jag får köra ett Paris v3 om två år igen och låta bli att göra bort mig!
Fullt medhåll på att det var dåligt.
 
Top