Varulv Paris part deux - Spelet är le slut nu

Feuflux

omjonasson.se
Okej, lite lösa tankar runt spelet.

Designen och metat: Som noterat blev inte det här med att ta områden en stor grej riktigt. Det är egentligen inget dumt med designen "en röst per område", men metat på WRNU är sådant att det nog kan förväntas att ett konsensus om att man inte ska ta områden utan en tydlig överenskommelse i byn om det finns. Det är helt rimligt att det är så tror jag. Att det etableras en strategi för hur byn ska förhålla sig till mekaniken och där det uppfattas som ulvigt att avvika från överenskommelsen är naturligt i ett spel där den oinformerade majoriteten ställs mot den informerade minoriteten. Att det finns en bybomentalitet som slår ner på individualism och frifräsande tror jag springer ur själva den mekaniska kärnan i varulvsspel. Att försöka designa varulvsspel som bejakar individualism är supersvårt, men också en spännande designnöt att försöka knäcka!

Lösningen med nattmordet var helt okej tycker jag. Men jag tror att en roligare variant är den jag var inne på i R1: kardinalgardet kan ta över områden även om det står trupper i dem (ge dem influens 4), och en spelare blir nattmördad om hen inte kontrollerar något område. Och ge ulvarna detaljkontroll över kardinalgardets förflyttningar. Det skulle ge fler lager till rörelserna över kartan. (Det skulle också påverka balansen i byns favör förstås, så några andra ändringar i ulvarnas favör hade behövt genomföras också).
I Paris1 (som inte var särskilt varulvsspeligt alls utan nåt slags spel-experiment) så var områdeskontroll utslagsgivande. Det hade jag inför Paris2 bestämt inte skulle vara fallet. Jag hade också tidigt bestämt att nattmorden skulle finnas och ville inte ha något alltför försvårande hiner för varulvarna att använda det. Vilket blev till två stycken kardinaltrupper som fick gå två steg mot varsitt mål, samt att det här var hemligt för byborna vid spelstart.

Designfrågor inför ett kommande Paris3 blir då:
  • Blir spelplanen "meningslös" om inte nattmord använder sig av den, utan görs i strikt traditionellt PM till SL? Kommer det inte bli kamp om röster alls?
    • Förmågor kan förstås användas på den fortfarande. Går att göra mer av härolder än vad jag gjorde nu.
  • Blir spelplanen alltför viktig om det i reglerna inför runda 1 presenteras exakt hur kardinaltrupper rör sig och beter sig?
    • Jag vill ju inte att det primära sätter att gröna/röda sig är hur du flyttar på brädet, utan vad du faktiskt säger i tråden.
    • Går att ha flera kardinaltrupper men att de har helt olika regler. Och att härolderna har olika regler.
      • K1 siktar på en spelare.
      • K2 siktar på ett arrondissement.
      • Väktar-härold får gå många steg.
      • Någon härold är värd extra mycket inflytande.
      • Någon härold kan störa ut angivens spelare förflyttning om de står i samam aroondissement.
  • Jag vill ha något slags VJVS med fernissa tror jag. Å andra sidan är ju experiment kul, så det går kanske att göra något innovativt som funkar utan att det slutar vara varulvsspel man spelar.