Har försökt sätta mig in lite i spelet lite så här kommer några inledande funderingar från den mest lojale undersåten av de alla Octagonal de Blå.
Får först se om detta blir ett spel där folk tar sina arrondissement och försöker hålla dessa eller om det kommer bli vilda västern där kontrollen av arrondissement flyger fram och tillbaka.
Vi har 8 ytter arrondisement med totalt 18 poäng att jaga, 7 mellanliggande med totalt 21 poäng och 4 centrala med totalt 16 poäng att gå för. Totalt blir det 55 poäng vi kommer kriga om varje runda. Det blir exakt 6,875 per spelare om vi hade kunnat dela lika.
Nu vet jag inte hur bra det snittet är för hur man vill ligga rent poängmässigt men är kanske nåt att ha med sig.
Fortsättningsvis är en fråga är huruvida det är smartare att gå för många yttre eller färre inre arrondissement. Riskerar onekligen att bli väldans trångt kring 1an från start då 5 av 8 spelare bara är två steg ifrån.
Framförallt ska bli intressant att se hur det blir med balansen kring samarbete i spelet. Vi är ju några stycken så inte omöjligt att nån försöker köra sitt egna race direkt från start. Samtidigt inte alls särskilt kul om uppdragen går åt skogen så hade verkligen varit ett risktagande att gå den vägen. Så det som talar för samarbete är att det är dåligt om uppdragen går åt skogen. Det skulle vara om någon tror att den visst får mer poäng på eget håll. Deltar alla i ett uppdrag som misslyckas och jag inte deltar går jag 2 minus gentemot övriga spelare. Tror jag mig då kunna få fler än två poäng annat håll med den pjäsen skulle jag tjäna på det gentemot övriga spelare även om uppdraget går i kras. Är ju även väldigt svårt att planera då vi är både många och säkerligen oberäkneliga.
Det som talar mot ärlighet är att vi alla är mer som ulvar i detta spel och att det inte finns någon utröstning eller annan straffunktion. Blir jag lurad finns det liksom inte så mycket mer att göra än att stå där och känna sig dum efteråt.
Efter några rundor lär vi oavsett vår samarbetsvilja eller ej tvingas till just det då någon riskerar att ryka ifrån rent poängmässigt och måste stoppas.
Närmast för egen del gällande samarbete blir förstås att checka av läget med
@Impetigo då vi delar gräns till varandra och lätt kan råka röra oss mot samma arrondissement.
Inte heller omöjligt att det blir upp till oss att ta hand om upploppen i arrondissement 2 då vi är närmast till hands rent geografiskt. Istället för att vi slår oss blodiga mot varandra (Octo motvilligt tvingas göra slarvsylta av stackars Impetigo)
borde vi kunna hitta en fredlig lösning som gynnar båda.
Sen har vi dom elaka förrädarna som jag antar är fortfarande är en del av spelet?! Dvs Rödkappan och Folkkämpen som nämns i anmälningstråden men inte finns med i startinlägget här. Tror vi att dessa har några specialuppdrag och vad kan dessa vara? Tänker mig att folkkämpen kanske får poäng av att vi inte klarar av att hantera upploppen till exempel vilket jag har för mig att Feuflux flaggat för tidigare. Kan det finnas något liknande hos rödkappan månne...