Jag läste igenom en speltestversion, och var inte imponerad. Vill minnas att t.ex. vapendata var väldigt förenklade, vilket är en dödssynd när det gäller spel som har en kundkrets bland vapenfetischister. Sämst var karaktärsgenereringssystemet, där man hade en poängsumma att lägga på färdigheter. Man fick fler poäng om man tog på sig en nackdel eller två, och fick mindre poäng om man skaffade sig en fördel. Jag illustrerade det hela med exemplet med trillingarna Adam, Bertil och Caesar. Adam var närsynt, och fick fler poäng att köpa färdigheter för. Närsyntheten gjorde att han blev malaj, men trots detta kunde han köpa på sig fler/bättre militära färdigheter. Bertil var "normal", medan Caesar, som hade fördelen "orienteringsförmåga" (eller något liknande), blev uttagen till kustjägartjänstgöring, men som genom sin fördel fick färre poäng än Adam att spendera på militära färdigheter... Så som spelet såg ut i versionen jag läste, så missade vi inte något.
Apropå sunkiga regelutkast... i en nästan färdig version av Viking kunde en normal person inte röra sig ur fläcken om han bar en packning på ca 16 kilo. En RP med de högsta värdena i rörlighet och uthållighet kunde däremot (olastad) springa sisådär 30 mil på ett dygn utan att vila...