Mekanurg
I'd rather be different than indifferent.
Lyckligtvis stod Sverige långt från Sovjetunionen på den tiden, så långt att (har det visat sig efter 1989) regeringen förberedde en krigstida exilstab i London under ledning av Chefen för Marinen, medan svenska och finska höga officerare överlade i hemlighet i norrbottniska vildmarksstugor om hur en sovjetisk invasion på nordkalotten skulle hanteras. Sverige stod också redo att skicka förrådsställda Draken till Finland i ett krigsläge; finnarna hade skaffat sig ett överskott på Drakenpiloter av just den anledningen.Måns;n166891 said:Jag tror att det är väldigt svårt att skriva spelet, men tror faktiskt att det hade behövts för att ta itu med vår historia. Vi stod väldigt, väldigt nära Sovjet, och jag känner att det är något som jag, trots att jag har massor av poäng historia och är allmänt intresserad, har väldigt dålig koll på.
De svenska grupper som hade goda förbindelser österut fanns främst i vpk. Detta parti var utfruset i riksdagsarbetet, där blocköverskridande försvarsöverenskommelser gjordes av "de fyra demokratiska partierna". Jepp, vpk pekades uttryckligen ut som en fiende till demokratin.
Sovjetkramarna motarbetades vänsterifrån av maoisterna inom kfml som hatade "högerrevisionisterna" och som satsade aktivt på att uppmuntra motstånd, värnplikt och folkförsvar mot sin store fiende.