Nekromanti Passar yrket?

han göte

Warrior
jag skriver ett rollspel som utspelar sig i ett påhittat land i mellanamerika och i landet är den påväg att bli revulotion..jag har yrken som polis, rebell, demonstrant, militär, fn soldat.m.m och så har jag ett yrke som är tvångsarbetere som beskrivs så här:

Under omänskliga förhållanden arbetar tvångsarbetarna i regimens fabriker. De får nästan ingen lön och tvingas arbeta femton timmar om dygnet. Till skillnad från de få privata företag som tillåts i Gerada så gäller här inga fackliga avtal och arbetsmiljön är i vissa fall livsfarlig. Många är de arbetare som dött av sjukdomar och olyckor i Kommendant Guevaras statliga tjänst.

jag undrar om en slavarbetare i en fabrik passar in i ett rollspel som rollperson eller ska de bara finnas som spelledarpersoner som finns i landet men inte går att spela? vad tycker ni?

Pom

Swashbuckler
De andra yrkena du räknar upp är ju sysselsättningar som man kan tänkas pyssla med av och till fullt frivilligt och som kan leda till att man uppnår vissa mål.
Slavarbete är däremot någonting man försöker slippa till varje pris. Det lär dröja innan man hör någon spelare säga: "Hm, vad skall jag göra de två månader som går medan ni två övar skytte? Nu vet jag! Jag slavarbetar för Don Svino i hans kolgruva."

Därmed inte sagt att det är orimligt att tänka sig rollpersoner som varit slavarbetare, men det kan vara värt att tänka igenom vad du vill att de skall ha för roll i ditt spel.

Rising

Vila i frid
"Demonstrant" och "rebell" är inga yrken. Däremot så kan man välja att bli demonstrant/rebell om man lever under omänskliga förhållanden. Viktigast att lägga till är kanske "student" då det är studenter som oftast börjar demonstrera mot makten (eller tja, "oftast" vet jag väl inte, men för en despot är det alltid farligt att utbilda folket).

Så visst, tvångsarbetare skulle kunna vara en jättebra utgångspunkt för den som plötsligt vill bli rebell.

Och det kan väl vara kul; både att spela en gammal erfaren rebell och någon som precis har fått sparken för att han ådragit sig en skada som gör att han inte kan få fortsätta arbeta längre, och som -när han får veta att han inte kommer få någon lön- går buggfuck och ansluter sig till den växande motståndsrörelsen. Det är ju sådana man (=jag) helst vill spela, sådana som får lära sig revolutionens konst från grunden.

han göte

Warrior
okej fel att säga yrken men...sysselsättningar kan vi kalla det...då kan man vara polis, milliträ,rebell och demonstrant...men ajg menar att spela en kille som är inlåst i en fabrik?? men jag tror jag tar bort yrket men de kommer så klart finnas kvar i spelvärlden

DODswe4

Hero
spela en kille som är inlåst i en fabrik??
vem säger att personen behöver vara instägd när han börjar/fortsätter spela? han kanske presis har rymt? alternativt blivit utslängd

Rising

Vila i frid
Jag antar att du vill använda sysselsättningar för att ge rollpersonerna olika färdigheter, inte sant? Så att polisen kan lite andra saker än rebellen, right? Problemet med "demonstrant" som sysselsättning är att demonstrerar, det gör ju både studenter, borgare, proletärer och alla möjliga. Och bland rebellerna kan det väl både finnas läkare, journalister och expoliser? De är inte särskilt lika varandra.

Därför tänkte jag att det skulle passa skitbra att vara en arbetare som inte längre får arbeta. Kanske för att fabriken lägger ned. Han kan precis samma saker som alla andra arbetare, så han är ingen rebell ännu, även om han kan joina rebellrörelsen i äventyrets början.

Men det är ditt spel.

han göte

Warrior
jo men jag har gjort så här alla yrken får valfria enheter och syselsättningsfärdigheter. men demonstranter och de så kallade gängmedelmmarna får bara ett litet antal valrfi men de får även x färdigheter som de kan sätta på ett minin yrke som symboliserar vad de jobbade som eller fortfarande jobbar med o inte staen har stängt ner deras arbete. vad tycker du om det systemet funkar de?

han göte

Warrior
isåfall rymmt. för inga arbetar släpps eller slängsut...de jobbar tills de blir förgammla och då blir de avrättade...och om de uppför sig för kaxigt och ställer till bråk så skjuts dem på fläcken

DODswe4

Hero
ja om du säger det så.

Om slaven rymmt lär fabriks ägaren jaga honom ganska långt för att få tillbacks honom. Blir intresant som spelare, har alltid en värsta fiende som sl kan slänga in.

han göte

Warrior
men isåfall kan slav vara ett Xyrke som en rebell eller gängmedlem har haft innan? låter de bra?