Bolongo;n277830 said:
Jag tycker det är roligare att påpeka att de inte påstår sig ha sneglat så mycket på 5e, men samtidigt erkänner de att bonusdifferensen i deras eget system har skenat iväg - vilket implicerar att de tänker införa bounded accuracy (en av de stora grejerna med 5e) i någon mån.
Den här artikeln förklarar hur de tänkt sig med proficiency - en annorlunda lösning än 5e's "bounded accuracy" och närmare lösningen i 4e.
Kort sammanfattat: de flesta slag är level plus en modifikation på mellan -2 och +3 beroende på träningsnivå. Träningsnivån låser även upp nya användningsområden och skill feats som i princip gör färdigheter övermänskliga på mästarnivå (level 7+) och legendarisk nivå (15+). Statbonus nämns inte, men det verkar på demo-rapporter som om den fortfarande är inbakad.
Så en level 10 rogue kommer att ha en fördel framför en level 10 wizard om de ska smyga sig in någonstans, men fördelen är i storleksordningen 5-7 poäng (bättre träning och högre Dex), inte 15-20. Plus att roguen kanske har en förmåga som låter hen smyga i normal gånghastighet medan wizarden måste hålla sig till halv hastighet. Däremot har roguen fortfarande en fördel på i alla fall 10-15 poäng mot en level 1 rogue.
I D&D5, som jämförelse, så är skillnaden mellan två figurer på samma level med olika träning ungefär samma eller kanske större om Expertise är inblandad, men skillnaden mellan två figurer på olika nivå med samma träning mindre.
Det påminner lite om datorspelet Might & Magic 6 som jag försökte mig på att spela någon gång i urtiden innan jag tröttnade på det för att det var ett 3D-spel innan folk hade kommit på hur man gjorde 3D-spel. Där hade man också färdigheter som dels hade ett numeriskt värde och dels en träningsnivå. Värdet kunde man höja med vanlig erfarenhet, men träningsnivån krävde att man letade upp en tränare (och givetvis var de bra tränarna låsta bakom plot-element). Träningsnivån avgjorde vad värdet hjälpte till med - det kunde t ex vara att en vapenfärdighet gjorde det lättare att träffa på basnivå, lades till på skada på expertnivå, och gjorde fler crits på mästarnivå (påhittat exempel, men typ så). Magifärdighet gjorde dina spells starkare, men för att få kvalitativt bättre spells så behövde du mer träning (t ex läka hit points på basnivå, men ta bort conditions eller läka hela gruppen på expertnivå).