Rymdhamster;n292833 said:
Det här är jag sjukt nyfiken på att höra hur folk tycker det funkar i spel, för jag har gått i liknande tankar för mitt eget spel men jag tvekar lite.
anth;n292841 said:
En liknande regel finns i GURPS sedan länge och det fungerar utmärkt, men då GURPS använder 3d6 istället för 1d20 går det tyvärr inte att jämföra.
Min spontana uppfattning är att det gör spelet dödligare och strider som förut var ojämna blir nu ännu ojämnare.
I en intervju med antagligen Erik Mona eller Jason Bulmahn, eller båda så tog dom ett exmpel om en crit hit som tar dig till 0 sätter dig i Dying 2, en crit fail på ditt save tar ner dig två steg till Dying 4, och då är väl man död så 'one hit kills' kommer nog hända oftare på lägre nivåer.
Om det gör striderna mer ojämna vet jag inte, striderna i deras AP brukar ju vara väldigt jämna med en viss lutning mot lite lätta, men i nuvarabd
Rymdhamster;n292833 said:
Det här är jag sjukt nyfiken på att höra hur folk tycker det funkar i spel, för jag har gått i liknande tankar för mitt eget spel men jag tvekar lite.
anth;n292841 said:
En liknande regel finns i GURPS sedan länge och det fungerar utmärkt, men då GURPS använder 3d6 istället för 1d20 går det tyvärr inte att jämföra.
Min spontana uppfattning är att det gör spelet dödligare och strider som förut var ojämna blir nu ännu ojämnare.
I en intervju med antagligen Erik Mona eller Jason Bulmahn, eller båda så tog dom ett exmpel om en crit hit som tar dig till 0 sätter dig i Dying 2, en crit fail på ditt save tar ner dig två steg till Dying 4, och då är väl man död så 'one hit kills' kommer nog hända oftare på lägre nivåer. Det här var ett exempel från en av deras testsessioner.
Om det gör striderna mer ojämna vet jag inte, striderna i deras AP brukar ju vara väldigt jämna med en viss lutning mot lite lätta, men i nuvarande form tillsammans med deras nya magisystem så blir det onekligen svårare i början. Men ett par dåliga saves kan onekligen få saker att svänga väldigt fort i nuvarande form.
Väldigt mycket av det man fixar och ändrar är sådant som deras PFS fans är missnöjda med, när jag hade det i åtanke så var en del av deras ändringar lite lättare att förstå. Samma med hur deras nya character progression gör det enklare att spela på höga nivåer.
(Det vore också väldigt trevligt om forumet slutade äta min text varje gång jag nös.
)
(Och hur ska jag verifiera att jag verkligen är en människa? Ska jag svara på frågor om en sköldpadda?)