Nekromanti Pathfinder - Cleric spells

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
För första gången någonsin spelar jag cleric (lvl 7 atm) i Pathfinder, och tycker det är fett mäktigt! Tänkte bara höra vilka spells ni tycker bäst om? Själv känner jag att buffarna är det man får mest ut av (och, möjligtvis debuffar också) och den fetaste jag hittills stött på är Blessing of Fervor (se nedan).

Men vilka andra spells är grymma? Några som jag alltid har förberedda är:

Protection from evil. Seriöst, det här är en mäktig spell. +2 AC, + 2 saves i minuter/level är helt galet, och som om inte detta vore nog så blir man buffad mot mind controlling, och immun mot natural attacks. Finns den minsta chans att dina fiender är onda (inte helt ovanligt, direkt) så skall du ha ett par Protection from Evil inlästa, allt annat är tjänstefel. Kanske den bästa level 1-spellen i spelet, om du frågar mig.

Doom är fet (Shaken: -2 AC, -2 saves) Särskilt om man vill pricka in fler debuffar efter den första. Men den skalar lite dåligt på grund av will negates, och låg DC. På högre levlar kan man knappast räkna med att den fäster, och då kan den bli slöseri med en standard action. Generellt brukar jag byta bort låglevel-debuffar mot buffar som t.ex. Bless. Garanterad utdelning, och ofta blir den totala effekten bättre (Bless påverkar ju alla allierade, så det är oftast en bättre investering).

Om vi hoppar upp till level 2 så gillar jag Weapon of Awe. Ungefär i samma veva som Magic Weapon blir redundant börjar det bli intressant att ge folk +2 i skada. Skulle vilja prova att spela den här på en Ranger. Borde ge grym effekt. Särskilt med vapen som har bred crit-range (shaken, no save, vid crit).

Ordentligt med protection spells kan göra en svår fight till en walk in the park. På spell level 3 hittar vi Protection from Energy som absorberar 12 poäng specificerad energiskada per level. Som Cleric level 7 innebär det 84 poäng. Kombinera det med Protection from Evil och helt plötsligt är den där vita draken inte längre så läskig.

Nå, jag kan hålla på hur länge som helst, känns det som. Men vilka är era favoritspells för Clerics?

Här är min gubbe:

Blessing of Fervor
School transmutation; Level cleric/oracle 4 [HR][/HR]CASTING [HR][/HR]Casting Time 1 standard action
Components V, S, DF [HR][/HR]EFFECT [HR][/HR]Range close (25 ft. + 5 ft./2 levels)
Targets one creature/level, no two of which can be more than 30 ft. apart
Duration 1 round/level
Saving Throw Fortitude negates (harmless); Spell Resistance yes (harmless) [HR][/HR]DESCRIPTION [HR][/HR]With this blessing, you call your allies to move forth and empower them to conquer and become victorious. Each round for the duration of this spell, each of your allies can choose one of the following bonuses for that round at the beginning of its turn (their choice).
  • Increase its speed by 30 feet.
  • Stand up as a swift action without provoking an attack of opportunity.
  • Make one extra attack as part of a full attack action, using its highest base attack bonus.
  • Gain a +2 bonus on attack rolls and a +2 dodge bonus to AC and Reflex saves.
  • Cast a single spell of 2nd level or lower as if it were an enlarged, extended, silent, or still spell.
These effects are not cumulative with similar effects, such as those provided by haste or a speed weapon, nor do they actually grant an extra action, so you can't use it to cast a second spell or otherwise take an extra action in the round. Blessing of fervor does not stack with haste.

God45

#PrayersForBahakan
Pathfinder clericen är super grym! Och du har helt rätt i att boost är ett jäkligt bra sätt att gå.

Eftersom du är level 7 och har 4 level spell slots nu så tänkte jag tipsa dig om mina favoriter på den nivån:

Air walk! Bättre på alla sätt än Fly och magins långa varaktighet är nice. Ta den här magin varje gång du behöver resa. Ännu bättre är att du kan kasta den på gruppens spejare och låta dem utforska framåt.

Freedom of movement: Så bra! Den skyddar dig ifrån en enorm lista med magier OCH har lång varaktighet. Smäll en Extended spell på den här magin och kasta den varje morgon.

Greater magic weapon: Enkel och effektiv boost. Ditt bröd och potatis på den här nivån.

Lesser planar ally: Kostar pengar och kastats därför inte så ofta. Men gud vad bra den är! Kasta den här när du hade behövt en extra gruppmedlem. Lite sämre än...

Summon monster 4: Hound Archons! Summon Hound Archons you fool! Sedan boostar du dem och börjar göra fightern överflödig.

Terribel remorse: Fortfarande bruten efter erratan. Gör skada, debuffar och hindrar en fiende ifrån att göra något på sin runda? Sålt! Ganska lätt att boosta din DC på också.

Debilitating Portent: Hindar en fiende ifrån att göra något utan att klara en Save som är ovanligt hög för den här nivån? Och har ingen save till att börja med? En av de bästa Cleric magierna du kan få på den här leveln!

Vitulv

God45;n48507 said:
Summon monster 4: Hound Archons! Summon Hound Archons you fool! Sedan boostar du dem och börjar göra fightern överflödig.
Wow, hade helt missat att Hound Archon finns med på listan. De är ju fullständigt brutala!

chrull

Stockholm Kartell
vafan. Tänker ni bara promenera genom resten av äventyren?

Vitulv

chrull;n48526 said:
vafan. Tänker ni bara promenera genom resten av äventyren?

Jag ska ha en Hound Archon. Den ska heta Doris.

Vitulv

Men jag fattar inte riktigt Hound Archonens aura.

Aura aura of menace (DC 16), magic circle against evil

Är det antingen eller som gäller? Eller är det så att alla inom tio fot från archonen får Protection from evil (+2 AC och saves mot onda) plus att alla fientligt inställda inom 20 fot får -2 i attack, AC och saves(om de misslyckas med will save)? Som jag läser ut det så är båda effekterna igång samtidigt.

Det blir ju helt vilt.

Cybot

Mest spelbar
Båda gäller. Så ja, om du är låglevel ond (eller summonar en Archon mod låglevel onda varelser) så är den jefligt mäktig. Men det är lite av poängen.
På nivån där du kan summona en Archon Hound (level 7) så har den förlorat ganska mycket av sin makt då DC16 inte är överdrivet högt.

Organ

Out of time, out of mind
Jag har aldrig spelat cleric i PF så jag har egentligen ingen koll men clericen i den kampanj jag spelar i har några klara favoriter.

Holy Smite Det här är ett säkert kort och ofta ett förstahandsval för oss när det är dags för strid. Hyfsad skada och chans att offren blir blinda under 1 runda. Funkar dock inte på goda varelser men sådana slåss man sällan med.

Heroes' Feast En magisk måltid som ger temp hitpoints och +1 på både attackslag och will-saves under ett dygn. Den har hög level så det kanske inte är alltid man har en passande slot över men om man planerar lite så kan man se till att man oftast har en sådan i ryggen.

Air Walk Den har, med rätta, redan nämnts så den går jag inte in på mer än att hålla med om att den är asbra. Ännu bättre blir det när man så småningom kan kasta communal-varianten och hela partyt inkluderas.