Vitulv
Årets spelledare 2011 och 2013
- Joined
- 23 Dec 2000
- Messages
- 7,060
För första gången någonsin spelar jag cleric (lvl 7 atm) i Pathfinder, och tycker det är fett mäktigt! Tänkte bara höra vilka spells ni tycker bäst om? Själv känner jag att buffarna är det man får mest ut av (och, möjligtvis debuffar också) och den fetaste jag hittills stött på är Blessing of Fervor (se nedan).
Men vilka andra spells är grymma? Några som jag alltid har förberedda är:
Protection from evil. Seriöst, det här är en mäktig spell. +2 AC, + 2 saves i minuter/level är helt galet, och som om inte detta vore nog så blir man buffad mot mind controlling, och immun mot natural attacks. Finns den minsta chans att dina fiender är onda (inte helt ovanligt, direkt) så skall du ha ett par Protection from Evil inlästa, allt annat är tjänstefel. Kanske den bästa level 1-spellen i spelet, om du frågar mig.
Doom är fet (Shaken: -2 AC, -2 saves) Särskilt om man vill pricka in fler debuffar efter den första. Men den skalar lite dåligt på grund av will negates, och låg DC. På högre levlar kan man knappast räkna med att den fäster, och då kan den bli slöseri med en standard action. Generellt brukar jag byta bort låglevel-debuffar mot buffar som t.ex. Bless. Garanterad utdelning, och ofta blir den totala effekten bättre (Bless påverkar ju alla allierade, så det är oftast en bättre investering).
Om vi hoppar upp till level 2 så gillar jag Weapon of Awe. Ungefär i samma veva som Magic Weapon blir redundant börjar det bli intressant att ge folk +2 i skada. Skulle vilja prova att spela den här på en Ranger. Borde ge grym effekt. Särskilt med vapen som har bred crit-range (shaken, no save, vid crit).
Ordentligt med protection spells kan göra en svår fight till en walk in the park. På spell level 3 hittar vi Protection from Energy som absorberar 12 poäng specificerad energiskada per level. Som Cleric level 7 innebär det 84 poäng. Kombinera det med Protection from Evil och helt plötsligt är den där vita draken inte längre så läskig.
Nå, jag kan hålla på hur länge som helst, känns det som. Men vilka är era favoritspells för Clerics?
Här är min gubbe:
Blessing of Fervor
School transmutation; Level cleric/oracle 4 [HR][/HR]CASTING [HR][/HR]Casting Time 1 standard action
Components V, S, DF [HR][/HR]EFFECT [HR][/HR]Range close (25 ft. + 5 ft./2 levels)
Targets one creature/level, no two of which can be more than 30 ft. apart
Duration 1 round/level
Saving Throw Fortitude negates (harmless); Spell Resistance yes (harmless) [HR][/HR]DESCRIPTION [HR][/HR]With this blessing, you call your allies to move forth and empower them to conquer and become victorious. Each round for the duration of this spell, each of your allies can choose one of the following bonuses for that round at the beginning of its turn (their choice).
Men vilka andra spells är grymma? Några som jag alltid har förberedda är:
Protection from evil. Seriöst, det här är en mäktig spell. +2 AC, + 2 saves i minuter/level är helt galet, och som om inte detta vore nog så blir man buffad mot mind controlling, och immun mot natural attacks. Finns den minsta chans att dina fiender är onda (inte helt ovanligt, direkt) så skall du ha ett par Protection from Evil inlästa, allt annat är tjänstefel. Kanske den bästa level 1-spellen i spelet, om du frågar mig.
Doom är fet (Shaken: -2 AC, -2 saves) Särskilt om man vill pricka in fler debuffar efter den första. Men den skalar lite dåligt på grund av will negates, och låg DC. På högre levlar kan man knappast räkna med att den fäster, och då kan den bli slöseri med en standard action. Generellt brukar jag byta bort låglevel-debuffar mot buffar som t.ex. Bless. Garanterad utdelning, och ofta blir den totala effekten bättre (Bless påverkar ju alla allierade, så det är oftast en bättre investering).
Om vi hoppar upp till level 2 så gillar jag Weapon of Awe. Ungefär i samma veva som Magic Weapon blir redundant börjar det bli intressant att ge folk +2 i skada. Skulle vilja prova att spela den här på en Ranger. Borde ge grym effekt. Särskilt med vapen som har bred crit-range (shaken, no save, vid crit).
Ordentligt med protection spells kan göra en svår fight till en walk in the park. På spell level 3 hittar vi Protection from Energy som absorberar 12 poäng specificerad energiskada per level. Som Cleric level 7 innebär det 84 poäng. Kombinera det med Protection from Evil och helt plötsligt är den där vita draken inte längre så läskig.
Nå, jag kan hålla på hur länge som helst, känns det som. Men vilka är era favoritspells för Clerics?
Här är min gubbe:
Blessing of Fervor
School transmutation; Level cleric/oracle 4 [HR][/HR]CASTING [HR][/HR]Casting Time 1 standard action
Components V, S, DF [HR][/HR]EFFECT [HR][/HR]Range close (25 ft. + 5 ft./2 levels)
Targets one creature/level, no two of which can be more than 30 ft. apart
Duration 1 round/level
Saving Throw Fortitude negates (harmless); Spell Resistance yes (harmless) [HR][/HR]DESCRIPTION [HR][/HR]With this blessing, you call your allies to move forth and empower them to conquer and become victorious. Each round for the duration of this spell, each of your allies can choose one of the following bonuses for that round at the beginning of its turn (their choice).
- Increase its speed by 30 feet.
- Stand up as a swift action without provoking an attack of opportunity.
- Make one extra attack as part of a full attack action, using its highest base attack bonus.
- Gain a +2 bonus on attack rolls and a +2 dodge bonus to AC and Reflex saves.
- Cast a single spell of 2nd level or lower as if it were an enlarged, extended, silent, or still spell.