Nekromanti Pathfinder eller Fantasycraft?

Storuggla

Champion
Vilket är bäst? Pathfinder ser snyggt ut, och det är ju ballt. Deras gobbos ser tuffa ut också. Men Fantasycraft ska tydligen ha regler som funkar, istället. Svårt val. Vilket ska jag unna mig till jul?

Storuggla, trycker om potatisen

Alla de tre jag har pratat med säger saker som "FC är vad PF skulle ha varit" och dylika talesätt. De är ganska tillförlitliga källor också, jag har PF faktiskt, men inte kollat mycket alls i den. FC har jag själv dock inte kollat i.

CapnZapp

Myrmidon
Pathfinder är väl bara ytterligare ett omkok av 3E, precis som 3.5 var?

Dvs inget som löser de fundamentala bristerna i 3E.

FantasyCraft vet jag inget om, men det får jag kolla upp nu.

Arfert

Facit
Jag har båda, och föredrar FC före PF helt klart. Känns mycket mer vitalt och intressant.

Och gillar man SpyCraft är det ett givet köp. (FC påminner om SC, men är nästa, förbättrade och snabbare, version av den "spelmotorn", MasterCraft. Vill man däremot att det ska vara nästan exakt som D&D3.5 är Pathfinder mer rätt, FC är mer ett eget spel.

EDIT: jag recenserar FC i nästa Fenix.

Storuggla

Champion
Ah, en som har båda! Lysande. Jag har bara bläddrat i PF, och det ser ju snyggt ut. FC står ingenstans att finna så man kan bläddra i det. Illa.

"Och gillar man SpyCraft är det ett givet köp."

Där ligger problemet, jag gillar rent teoretiskt Spycraft, men det ser så vansinnigt regeltungt ut att jag skräms bort varje gång jag får en ide och öppnar boken. Är det lika illa med FC?

Storuggla, fia med knuff är inte ett alternativ

Arfert

Facit
Storuggla said:
Ah, en som har båda! Lysande. Jag har bara bläddrat i PF, och det ser ju snyggt ut. FC står ingenstans att finna så man kan bläddra i det. Illa.

"Och gillar man SpyCraft är det ett givet köp."

Där ligger problemet, jag gillar rent teoretiskt Spycraft, men det ser så vansinnigt regeltungt ut att jag skräms bort varje gång jag får en ide och öppnar boken. Är det lika illa med FC?

Storuggla, fia med knuff är inte ett alternativ

Som jag sa, FC är nästa generation... ok, det finns massor med regler (eftersom man ska kunna stödja olika sorts spelstilar/kampanjer, allt från high fantasy till grytty S&S med ingen eller lite magi), men det är mer en verktygslåda för DM. Spelet är betydligt mer strömlinjeformat än SpyCraft, som trots allt börjar få några år på nacken.

Sen gillar jag inlagan, betydligt lättare att läsa än Pathfinder, och lika snygg, fast den är i svartvitt. Om man gillar svartvitt då.

Jag tror att FantasyCraft är lättare att greppa från scratch än Pathfinder... men nu har ju folk ofta spelat 3.5, iofs.

CapnZapp

Myrmidon
Men är det fortfarande ett traditionellt spel (utan indie-influenser)?

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Står PF på egna ben?

Jag blev också nyfiken på båda de här systemen, efter att ha läst Arferts recension i senaste Fenix.

En fråga som dök upp för min egen del är om PF är "stand-alone", eller om man behöver D&D3.5 för att kunna spela det? I så fall är det inget alternativ för mig eftersom jag skulle vilja välja det ena eller andra, hellre än att spela båda samtidigt.

Storuggla

Champion
Re: Står PF på egna ben?

"En fråga som dök upp för min egen del är om PF är "stand-alone", eller om man behöver D&D3.5 för att kunna spela det?"

PF är standalone. Grundboken är väl som PHB + DMG. Det finns en monsterbok med monster i, som väl får tolkas som MM.

Storuggla, får väl snatta en fenix...

Vitulv

Storuggla said:
"En fråga som dök upp för min egen del är om PF är "stand-alone", eller om man behöver D&D3.5 för att kunna spela det?"

PF är standalone. Grundboken är väl som PHB + DMG. Det finns en monsterbok med monster i, som väl får tolkas som MM.

Storuggla, får väl snatta en fenix...
Det låter onekligen spännande. Jag har haft PF liggandes i bakhuvudet ett tag nu, men inte riktigt kommit mig för.

Å andra sidan har jag få invändningar på D&D3.5, och det är ett spel folk har i ryggmärgen (och många har PHB) så jag hittar inte riktigt någon anledning att byta när de två är så pass lika som de ändå verkar vara.

Nåja, kan ju löpa PF som inspiration om inte annat.

Storuggla

Champion

Pathfinder ska väl ses som något i stil med 3.75 eller något. Fan vet vad skillnaderna är, annat än att det visuellt är mycket snyggare då (jag gillar goblinerna)... Här skriver några typer om skillnaderna. Det finns antagligen mer annorstädes.

Storuggla, varför är jag intresserad av PF egentligen?

Vitulv

Fan, det verkar som att de har gjort riktigt bra ändringar från 3.5. Grr, jag vill egentligen inte byta system, men jag kanske måste...

Arfert

Facit

PF är semi-standalone, monsterboken är ju riktigt fet, och dyr. FC är HELT standalone, allt är med...

Arfert

Facit

lite OT, när kom senaste Fenix?

... jag har inte fått mitt ex..

Arfert

Facit

Gillar du 3.5 och vill köra i den stilen är Pathfinder ett naturligt val, eftersom det mest kan ses som en "patch" snarare än ett eget spel.

FantasyCraft är mer som 3.5 borde ha varit. Det är bättre tycker jag, men mer annorlunda.

Vitulv

lite OT, när kom senaste Fenix?

... jag har inte fått mitt ex..
Jag vet inte, hittade det på Press Stop idag, men jag tror att det har varit ute några dagar.

Vitulv

Köpte bestiariet idag

Nyfikeneheten tillräckligt kittlad gick jag till SF-bokhandeln idag och köpte bestiariet (eftersom core rules inte fanns inne, Storugglas frus fel).

Jag är positivt överraskad, eftersom det inte fanns något i bestiariet som motsatte sig gamla D&D (jag vill ju alltså spela D&D3.5, men med lite evolverade regler). Det var skönt att se hur många D&D-ikoner som fortfarande fanns med (aboleth, choker, gelatinous cube, mimic etc.). Det diskuterar jag vidare i den här tråden. Dessutom var boken snygg, helt i färg och rikligt illustrerad. Regelverket kan man kanske inte säga så mycket om, eftersom det är svårt att avgöra hur mycket det skiljer sig från 3.5, men termer och uppställningar var tillräckligt lika för att jag ska känna mig bekväm.

All-in-all verkar det vara ett ganska bra köp, så jag är nöjd.

Vitulv

Re: Köpte bestiariet idag

Storuggla said:
Och visst är goblinen snygg?

Storuggla, liten med kniv
Jättesnygg, och jag gillar att Goblins hatar det skrivna ordet, eftersom de tror att skrivande stjäl ord från ens huvud. :gremlaugh: