Nekromanti Pathfinder, försäljningen rusar.

Laowai

Hero
Snarare behöver sverige någon kändis (typ, blondinbella, kissie, mikael perspirant, fan vet) som säger till den stora massan "rollspel är skiten yo.".
Tror att ett shiny nytt spel kommer att ha svårt att vara den beacon som får folk att flockas.
Om något spel skulle göra det sitter mina pengar på det spel som skulle skapas om arfert, vitulv och solve kunde lägga vantarna på dod licensen.

Edit: eller Eon IV, om det blir så awesome som det har hintats om. Men personligen tror jag att gothcon 2012 är ett för nära stående datum för en eventuell rollspelsmessias.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Laowai said:
Snarare behöver sverige någon kändis (typ, blondinbella, kissie, mikael perspirant, fan vet) som säger till den stora massan "rollspel är skiten yo.".
Tror att ett shiny nytt spel kommer att ha svårt att vara den beacon som får folk att flockas.
Om något spel skulle göra det sitter mina pengar på det spel som skulle skapas om arfert, vitulv och solve kunde lägga vantarna på dod licensen.

Edit: eller Eon IV, om det blir så awesome som det har hintats om. Men personligen tror jag att gothcon 2012 är ett för nära stående datum för en eventuell rollspelsmessias.
Huh? Vitulv kommer varken att göra ett rollspel eller lägga vantarna på DoD-licensen.

Laowai

Hero
vem är det då jag blandar ihop dig med?
Det var snack om ett eventuellt samarbete mellan arfert och någon.
Edit: Mekanurg var det ju. derp.

anth

Vetefan
krank said:
Har det? Det jag hört om de äldre utgåvorna, AD&D och tidigare, säger snarare tvärtom - att 3.x var toppen på ickespeligheten, eller vad man säger... D&D började trots allt med ganska ren spelighet, Chainmail etc.

Alltså, att det är speligare än 3.x går jag med på, och det är såklart OK att tycka att det borde vara mindre speligt, men det känns lite historieförfalskning att snacka som om D&D's historia inte har mycket starka speliga inslag.

Rätta mig gärna.
spelighet = brädspelighet?
Jag har spelat DnD i över 25 år och hade någon sagt åt mig att man skulle spela med miniatyrer på en battlemap under de första 20 av mina DnD-år hade jag tittat på honom som om han vore dum i huvudet.

OADnD och AdnD2 hade nästan inga brädspelsmoment alls,
DnD3 hade minis som tillägg men det var definitivt inte nödvändigt.
DnD4 däremot går inte att spela utan minis.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Saken är den att gamla varianter av D&D ofta stödjer den spelstil som kallas "Step On Up" eller "gamism" -- mycket handlar om problemlösning. Däremot gör de det inte alls på det vis som nästan alltid avses med "spelighet" här på forumet, där termen är mycket systemfokuserad. Systemet i gamla D&D har en simulerande grundtanke i mycket högre grad än D&D 4e, men spelstilen bygger mycket på att lösa problem. Dessa problem består dock oftare i kluriga in-game-utmaningar än i att välja rätt powers eller manövrera på ett spelbräde.

Arfert

Facit
1978 när jag började med D&D körde vi med tennfigurer (inköpta på tradition i Gamla stan) på en battlemat.. men det var för att "höja innersionen", och inte alls på ett sätt som påminner om modernare spelstilar.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
krank said:
Laowai said:
Däremot står jag för att dnd har blivit mer och mer brädspeligt för varje utgåva.
Har det? Det jag hört om de äldre utgåvorna, AD&D och tidigare, säger snarare tvärtom - att 3.x var toppen på ickespeligheten, eller vad man säger... D&D började trots allt med ganska ren spelighet, Chainmail etc.

Alltså, att det är speligare än 3.x går jag med på, och det är såklart OK att tycka att det borde vara mindre speligt, men det känns lite historieförfalskning att snacka som om D&D's historia inte har mycket starka speliga inslag.

Rätta mig gärna.
Som jag skrev i tråden om D&Ds kärna: det har alltid funnits en aspekt av spelighet i form a "system mastery" i spelet, men under det handlade inte lika mycket om regelmekanik förut som det gör nu.

De äldre utgåvornas spelighet utgörs väl i stor grad av problemlösning däremot: lista ut var det finns fällor, lista ut hur man inte tokdör av fällorna, använda spells på fiffiluriga sätt för att åstadkomma helt andra saker än de var tänkta för, osv.

Jag har hört flera gånger på senare tid att AD&D till stor del var avsedda som regler för turneringarna som spelades, snarare än att vara det nya hemmaspelet. Det pekar ju också på en ganska spelig agenda, även om den som sagt tog sig ganska annorlunda uttryck i det stora hela.

anth

Vetefan
Vitulv said:
Vad tror ni att det här beror på? Vilka är det som köper Pathfinder? för inte lär det väl vara nybörjare inom hobbyn? Är det WotC:s marknadsandelar som "stjäls", och i så fall; varför?

Edit: och kanske intressantast; varför nu?
Det finns ytterligare en sak som inte så många tänkt på.

Ett av klagomålen på DnD4 när det kom var att det inte var öppet.
- Man kommer inte åt SRDn.
- Det finns inga tredjepartstillverkare.
För Pathfinder är det tvärtom.

Jag tror att en av anledningarna till att Pathfinderförsäljningen rusar NU är att folk börjat få upp ögonen för tredjepartsleverantörerna NU.

Vitulv

anth said:
Vitulv said:
Vad tror ni att det här beror på? Vilka är det som köper Pathfinder? för inte lär det väl vara nybörjare inom hobbyn? Är det WotC:s marknadsandelar som "stjäls", och i så fall; varför?

Edit: och kanske intressantast; varför nu?
Det finns ytterligare en sak som inte så många tänkt på.

Ett av klagomålen på DnD4 när det kom var att det inte var öppet.
- Man kommer inte åt SRDn.
- Det finns inga tredjepartstillverkare.
För Pathfinder är det tvärtom.

Jag tror att en av anledningarna till att Pathfinderförsäljningen rusar NU är att folk börjat få upp ögonen för tredjepartsleverantörerna NU.
Bra poäng. Jag har själv inte läst någon tredjepartsprodukt, så jag vet inte hur de står sig. Mycket tredjepartsmaterial verkar vara i pdf-format, vilket jag kan tänka mig att en del lockas av - både priset och möjligheten att använda på netbook eller iPad.

Själv gillar jag pdf:er, men bara som komplement till en tryckt produkt. Då passar Pathfinder väldigt bra, såklart, eftersom man får en pdf av varje produkt man beställer från deras webshop.

Storuggla

Champion
"Jag tror att en av anledningarna till att Pathfinderförsäljningen rusar NU är att folk börjat få upp ögonen för tredjepartsleverantörerna NU."

Jag funderade på det där tidigare idag och tänkte att jag skulle leta upp hur många tredjepartsprodukter/förlag det finns för 4E kontra PF, men sen glömde jag bort det och nu är jag för lat för att faktiskt göra det.

Storuggla, jag har sett två

Vitulv

Storuggla said:
"Jag tror att en av anledningarna till att Pathfinderförsäljningen rusar NU är att folk börjat få upp ögonen för tredjepartsleverantörerna NU."

Jag funderade på det där tidigare idag och tänkte att jag skulle leta upp hur många tredjepartsprodukter/förlag det finns för 4E kontra PF, men sen glömde jag bort det och nu är jag för lat för att faktiskt göra det.

Storuggla, jag har sett två
För 4E borde det väl vara noll tredjepartstillverkare? För det är väl inte en öppen licens, menar jag? Eller har jag missuppfattat det hela?

Storuggla

Champion
"För 4E borde det väl vara noll tredjepartstillverkare?"

Goodman Games (som ska ge ut det lysande DCCRPG) ger ut Crime Pays och så finns det något spelvärld till det som heter något konstigt men boken heter Imperial Gazetteer. Fler vet jag inte om.

Storuggla, så tydligen så

Jarl

Hero
Storuggla said:
"För 4E borde det väl vara noll tredjepartstillverkare?"

Goodman Games (som ska ge ut det lysande DCCRPG) ger ut Crime Pays och så finns det något spelvärld till det som heter något konstigt men boken heter Imperial Gazetteer. Fler vet jag inte om.

Storuggla, så tydligen så
Det finns ju åtminstone kampanjer skrivna av tredjepart, som t.ex. War of the Burning Sky.

Oldtimer

Slava Ukraini!
Vitulv said:
För 4E borde det väl vara noll tredjepartstillverkare? För det är väl inte en öppen licens, menar jag? Eller har jag missuppfattat det hela?
Det finns en fjant-licens som heter GSL. Några få har anammat den och ger ut äventyr under GSL. Några andra föredrar att ge ut saker till 4E utan licens. Det enda GSL egentligen ger är rätten att klafsa dit D&D-loggan på produkten.

Anarchclown

Swashbuckler
Det faktum som verkligen fick oss att börja i vår grupp var att vi gillade adventure paths för att de är väldigt fantasirika och välskrivna. När vi sedan upptäckte att hela systemet finns på SRD med sökmotor online så började vi använda Pathfinder istället för de systemen som vi använda för att simulera adventure paths innan. Efter ett tag när man inser att man är fast så vill man ha den fysiska produkten under sessionen istället för en sökmotor. (Även om tillgången till denna är vansinnigt praktisk).

Länk till SRD-sidan för de som är intresserade. Betrakta er själva som word of mouthade. :gremsmile:
http://www.d20pfsrd.com/

CapnZapp

Myrmidon
krank said:
Men jag förstår nog inte riktigt varifrån den här aggressiviteten mot 4e kommer.
I grund och botten går det inte att komma ifrån att D&D 4th Edition är ett fundamentalt annorlunda - väsensskilt - spel från den upplaga som föregick den, på ett sätt jag inte tror de flesta upplevde exempelvis AD&D -> d20 (även om det också kan bero på att Internet inte fanns då).

Nu säger jag inte att 4E är dåligt. Bara att det innebär ett såpass stort paradigmskifte att många som gillar d20 inte kan med 4E trots att de egentligen inget annat vill! Alltså vill spela den senaste upplagan av ett aktivt supporterat Dungeons & Dragons, men inte upplever att 4E är detta spel i samma utsträckning som exempelvis Pathfinder.

Men. Tillbaka till aggressiviteten... Wizards of the Coast har gjort flertalet missar, som kanske inte var och en i sig är avgörande, men som tillsammans kan fälla avgörandet för hur företaget uppfattas:
- deras grundinställning att 4E representerar det enda rätta sättet att spela rollspel på. 4E bygger på vissa grundantaganden, men någon ödmjukhet ifråga om att säga att 4E är ETT sätt att spela på snarare än DET sättet att spela på stod icke att finna hos WotC, iallafall inte under de år jag var aktiv 4E-SL.
- deras 4E licens (GSL) är inte att bjuda in med armbågen. Det är att bjuda in med en örfil. (Tack gode Ryan Dancey vars beslut ligger bakom d20 och därmed Pathfinder!)
- eliminationen av slump tagen för långt. Många upplever att när alla har många hp, när det inte finns save or dies, etc så gjordes denna ändrig för att spelet skulle bli roligare. Frågan är om det verkligen blev det.
- fokus på internet. Att Character Builder är en succé är inget att betvivla. Men när spelet inte syns i din butik (med generöst med tilläggsböcker och artiklar som Dungeon & Dragon) har det konsekvenser.
- usel äventyrssupport. Alla "vet" att äventyr inte lönar sig ekonomiskt att sälja. Men de äventyr som WotC gett ut har inte bara varit få, utan dessutom oinspirerande och usla. Här är kontrasten mot Paizo bedövande! Slutsatsen är att äventyr troligen inte alls är ett sådant lose trots allt, vilket WotC vägrar inse. (Ett problem som kanske aldrig behövt uppstå om WotC låtit andra företag tjäna pengar på D&D-support)

I grunden är 4E ett betydligt "snävare" spel än tidigare upplagor. Det gör taktisk strid (och teoretiskt även episka sagor) bättre (men det sista har jag inte själv upplevt eftersom striderna tar sådan evinnerlig tid att det aldrig fanns plats för berättande). Men det gör nästan alla andra kampanjstilar sämre, och vissa klassiska D&D stilar är aktivt mobbade (som sandlådan eller "hex crawling").

4E innehåller enormt många förbättringar över d20 på detaljnivå (betydligt färre save or die spells, mycket bättre hantering av teleportation, flight, och andra storydödarspells bara för att nämna en droppe i havet) men kombinerar alltså detta på ett icke-modulärt sätt med hur wizards reduceras till powerusers, alla konstigheter kring healing surges, ett fullständigt beroende av battle maps, en synnerligen borkad "skill challenge" mekanism, och annat.

4E är inte en naturlig efterföljare till d20. 4E är inte "bättre" än d20, bara "annorlunda".

Jag har alltid misstänkt WotC sköt sig i foten när de insisterade på strategin "nu ska alla kunder släpas över till det nya", att de inte gav ut 4E under nytt namn, och behöll d20 inom huset.

Siffrorna från trådstartaren fyller mig med en gnutta skadeglädje, det måste erkännas.

anth

Vetefan
CapnZapp said:
I grund och botten...
Jag håller med dig om i princip vartenda ord - men du har fortfarande inte svarat på trådskaparens fråga. Pathfinder släpptes 2009. Nu, 2 år senare, rusar försäljningen. Varför?

Arfert

Facit
anth said:
CapnZapp said:
I grund och botten...
Jag håller med dig om i princip vartenda ord - men du har fortfarande inte svarat på trådskaparens fråga. Pathfinder släpptes 2009. Nu, 2 år senare, rusar försäljningen. Varför?
Kritisk massa. De har så många produkter och spelare nu att det uppfattas som No 1 av många, och det drar in fler spelare.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
CapnZapp said:
- deras grundinställning att 4E representerar det enda rätta sättet att spela rollspel på. 4E bygger på vissa grundantaganden, men någon ödmjukhet ifråga om att säga att 4E är ETT sätt att spela på snarare än DET sättet att spela på stod icke att finna hos WotC, iallafall inte under de år jag var aktiv 4E-SL.
Tja, jag är inte så intreserad av en d20 vs 4e-tråd här, men jag får väl säga att i stort sett alla spel gör dylika "självklara" antaganden. När jag läste D&D 3e player's handbook var en av de saker som gjorde att jag sålde den utan att ha spelat spelet just att det gjorde en massa antaganden om hur man spelar rollspel som inte alls passade in med hur jag tyckte att man skulle spela. Avsaknad av ödmjukhet vad gäller det egna spelet är väl litegrann kutym i hobbyn?