Nekromanti Pathfinder - Nybörjarfrågor: Kartor och miniatyrer

yokowermland

Warrior
​Tjenixen alla forumiter. Har för några dagar sedan fått Pathfinder i födelsedagspresent och behöver lite hjälp med tips och för hur jag bäst ska kunna speleda min kampanj. Har spelat rollspel i tusen år men aldrig med miniatyrer eller med battlemaps.

​ Jag har inhandlat adventurepathen "Rise of the runelords" och ska köra alla strider med minisar. Mitt problem är kartorna. Hur ska jag kunna skriva ut​ dem så att storleken på rutorna passar med de miniatyrer jag ska köpa. Finns kartorna att köpa separat eller måste jag skriva ut dem? I fall jag måste skriva ut kartorna hur skulle ni lösa den delen bäst? Känns här som storlek och format ger mig mest bekymmer.

​vilket mått ska egentligen en ruta symbolisera?

​Hur gör ni för att dölja kartans outforskade delar för spelarna? Vore ju inget roligt att tappa Fog of War delen av en svettig dungeon.

​Vilken storlek på miniatyrerna ska man köpa? Kanske någon kan rekommendera en bra webbutik för förmålade minis.

​Ska man kanske använda sig av rutat papper och rita själv? Finns det papper att köpa med rutor som passar bättre till miniatyr spel? Menar då självklart storleksmässigt i proportion yoko miniatyrernas baser.

​Som sagt damer och herrar så behöver jag hjälp med ganska mycket om jag ska få till det här. Har jag tagit mig vatten över huvudet?

Ögat

Hero
Det finns lite olika vägar att gå. En är att använda ett fåtal "kartbitar" och bygga upp rummen vartefter. Fördelen är att du behöver mindre karta och behåller FoW-effekten. Nackdelen är att det tar lite tid att ställa i ordning sakerna. Sådana kartbitar säljs på samma ställe som du köper miniatyrerna.

En annan lösning är att ta ett skitstort papper och rita ett eget rutnät. Använd miniatyrens bas för att mäta ut hur stora rutorna ska vara. Om du laminerar pappret kan du rita ut terräng direkt på det, annars kan du använda markörer för att visa hur stora rummen är.

Eksem

Champion
Det finns många sätt att göra det hela på:

Förtryckt rutmönster på ett material man kan rita och sudda på. T.ex. finns Chessex vinylmattor på SF Bokhandeln numera, och jag vill minnas att Paizo har en liknande produkt. Dessa kan man rita på med whiteboardpennor, för ett sedan lätt torka bort med en lätt fuktad trasa eller med hushållspapper.

Dungeons Tiles är en produkt från Wizards of the Coast som består av stora och små delar av dungeons i olika utförande. Dessa kan sedan pusslas ihop till en dungeon.

Förtryckta eller utskrivna kartplanscher. För att behålla en "fog of war" bör man täcka över de delar av kartan som rollpersonerna inte kan se, t.ex. med papper.

Utöver dessa varianter finns det t.ex. liggande skärmar med dator kopplad till sig, tredimensionella uppbyggda dioramor och annat.

Skalan är oftast att 1 tum motsvarar 5 fot, och miniatyrerna man använder är oftast i den skala man kallar för 30mm. Jag använder personligen de färdigmålade miniatyrer som gavs ut av Wizards of the Coast för några år sedan, men den produktlinjen är för tillfället nedlagd (det finns dock antagligen samlingar till salu på auktionssajter). Jag vill minnas att både Paizo och WotC har nya produktlinjer på gång, dock.

Det finns dock enorma mängder med miniatyrproduktlinjer till alla möjliga spel numer. Det som är bra med WotCs var att de var extremt stryktåliga och ändå lite ugly så det inte gjorde något om de blev skeva.

yokowermland

Warrior
Re: Pathfinder - Nybörjarfrågor: Kartor och miniat

Någon som vet en välsorterad nätbutik? Helst svensk självklart men om det finns nått anglo-amerikanskt alternativ som är jättebilligt och med stort sortiment så vore det också najs.

Antar att butiker som säljer minis också säljer tiles och battlemaps......

Jag skulle rekomendera en rutad vinylmatta och non-permanent pennor. Alltså att rita upp på.

För minityrer så skulle jag vilja tipsa om att du gör egna pappersminis och sätter dem i plastfötterna man får i Beginners Boxen till Pathfinder. (Jag vet inte om man kanske kan få tag i dylika fötter på annat håll?)

Detta är både bra och framförallt kostnads-effektiva lösningar.

yokowermland

Warrior

Blir helt klart pappers minisarna från Pazio. Billiga och man kan köpa specifika för adventurepathen. Skitbra tips. Då fattas bara fötter och en bra matta.

Hittar ingen matta någonstan. Kanske skulle man försöka f tag i en en matta av vinyl annars kanske det skulle vara kul att få tag i rutat papper av model större. Typ på rulle så man kan rita på själv och färglägga. Finns det överhuvudtaget?

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk

yokohomo said:
Hittar ingen matta någonstan. Kanske skulle man försöka f tag i en en matta av vinyl annars kanske det skulle vara kul att få tag i rutat papper av model större. Typ på rulle så man kan rita på själv och färglägga. Finns det överhuvudtaget?
Vinylmattor borde gå att hitta hos flera rollspelsaffärer, och då är det nog Chessex-mattor de har. Jag köpte en på Collectors Point.

Om du är inne på rutat papper på rulle så har faktiskt Paizo just det: Gaming Paper.