Patreon

Jag undrar en sak och jag är säker på att mina medforumiter kan hjälpa mig med detta.

Om jag skulle starta en Patreon där jag lägger upp äventyr, måste de äventyren vara systemlösa eller kan jag lägga upp äventyr som är till CoC, TOR, Symbaroum.
Bryter detta mot någon IP/Lag eller dylikt?

För mig känns det väldigt tvetydigt.

Badmojo

Old’s cool
Det är oftast okej att ge ut egenskrivna äventyr till existerande rollspel, men inte att använda upphovsrättskyddad text/bilder eller de specifika varumärkena för spelen (så att det ser ut som att de är utgivna av innehavaren eller sker i samarbete med) etc - bäst är att kolla vad respektive spelförlag har för licensregler för sina spel och kanske även kontakta ägaren innan man skrivit något alls. Numera finns ofta en tredjepartslicens på plats som reglerar användning av tredjepart t ex i form av ett särskilt varumärke man får använda på sin produkt/hur man får marknadsföra osv. OBS Patreon kan även ha något i sina användarvillkor om 3PP-användning också som du bör kolla innan.

Mer nyanserat i trådarna här Spel utan tredjepartslicens | rollspel.nu
Användande av logotyper i icke-kommersiella sammanhang | Page 2 | rollspel.nu

Last edited:

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Allt beror på spelet och vad för licens de har vad gäller tredjepartsmaterial. Av de spel du nämner är svaret nej, du får inte sälja material till dem via Patreon, eftersom alla är spel med licensierade varumärken och innehåller upphovsrättsskyddat material.

Först och främst så är det så att du inte löser allt genom att göra dem systemlösa, snarare tvärtom – regler kan inte vara upphovsrättsskyddade men allt som är skapelser (som namn, platser, handling osv) är det. Så att skriva att någon ska slå T20 för att undvika Korruption kan vara ok men skriver du om skogen Davokar har du helt plötsligt brutit mot upphovsrätten, för det är en skapelse som tillhör Symbaroum. Vill du undvika att begå upphovsrättsintrång behöver du snarare göra dem "världslösa".

Om du då skulle vilja göra material som är "världslöst" så behöver det vara generiskt. Av de olika spelen du nämnt är faktiskt Call of Cthulhu det lättaste att skriva till "generiskt"/komma undan med det, då Lovecrafts egna skapelser inte är upphovsrättsskyddade. Så du skulle kunna skriva scenario som typ är "Horror set in the 1920s inspired by the works of H. P. Lovecraft, for use with BRP games". Där får du bara inte säga Call of Cthulhu (eller potentiellt använda namnet Cthulhu eller annat som Chaosium äger) och skulle du ha stats skulle du kunna ha det till BRP – men då är det viktigt att det är generisk BRP (dvs allt sådant som du hittar i OGL-versionen av BRP).

Vill du skriva och ge ut material officiellt på t ex Patreon behöver du en tredjepartslicens. Det går att fixa, iaf till Call of Cthulhu, men då ska du lyckas få den. Skriver man till spel med en öppen tredjepartslicens (t ex DoD eller Borg-spelen) är det typ bara att tuta och köra (men du behöver följa det som står i tredjepartslicensen).

Den sista och bästa vägen skulle dock vara att använda sig av Community Content-program, som Miskatonic Repository (för Call of Cthulhu) och Free League Workshop (för Symbaroum eller andra FL-spel). De är öppna program där man kan producera sitt eget material som då läggs upp på DriveThruRPG och där är allt med rättigheter löst (det funkar så att intäkten delas på hälften mellan dig och förlaget). Det finns mallar och hur sådant ska publiceras (inklusive rättighetstexter). De säljs då via DriveThruRPG, så folk får köpa dem där.

Sättet du då hade kunnat göra om du vill ha en Patreon men sälja tredjepartsmaterial via DriveThruRPG hade varit att då säga att din Patreon är ett sätt att stötta dig och dina skapelser, där belöningen man kan få är en möjlighet att få "early access" till ditt material, t ex för att läsa det för speltest men inte en färdig produkt, ergo är den inte samma som är till salu). När det gäller de färdiga scenariona skulle man då eventuellt kunna göra så att man som Patreon får ett nytt scenario (om man är på tillräckligt hög nivå) men att det bara gäller den månaden – då ger du dem som friex via DriveThrus tjänst. Dock finns risken att det fortfarande anses som att du "säljer det" på en annan plattform och därmed bryter mot reglerna. Ett säkrare alternativ är därför att se till att en försäljning görs och att utnyttja DriveThrus system för unika rabattkoder, då hade du kunnat göra så att man som Patreon får en exklusiv rabattkod som då ger en olika mycket rabatt, eller ibland är en symbolisk summa för att du inte ska hamna i trubbel (typ $0.99, eller om $0.01 är tillräckligt skulle du kunna ha det). Då kan du också sätta olika rabattnivåer för olika nivåer av vad folk ger på Patreon.

Och The One Ring kan du glömma att göra material till. Det har inte med The One Ring att göra, utan snarare att det spelet i sig är baserat på Tolkien och hans verk (dvs, Ligan gör det på licens) och du kommer bli stämd av dem om du skriver saker som har med Midgård att göra.

Badmojo

Old’s cool
@Beastslayer välj något existerande spel med en generös licens och kör på det!

PS Jag skulle välja någon svensk spelutgivare och då snacka med dem innan (Fria Ligan, Helmgast, Eloso, Åskfågeln, Stockholm Kartell, Saga, Letho, Myling, Titan m fl) - de alla verkar minst sagt vettiga att ha att göra med :) I bästa fall kanske de tom ger extra stöd/reklam/distribution!

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
@Beastslayer välj något existerande spel med en generös licens och kör på det!

PS Jag skulle välja någon svensk spelutgivare och då snacka med dem innan (Fria Ligan, Helmgast, Eloso, Åskfågeln, Stockholm Kartell, Saga, Letho, Myling, Titan m fl) - de alla verkar minst sagt vettiga att ha att göra med :) I bästa fall kanske de tom ger extra stöd/reklam/distribution!
Och bra att veta vad gäller vissa av deras spel är att alla gjorda på licens (Alien, The One Ring, CoC Sverige, Kult) så lär det bli svårt att ge ut något själv till, antingen då de har en licens där bara de får ge ut material eller i iaf Elosos fall mer eller mindre är en tredjepartsutgivare redan.

Oscar Silferstjerna

Mörk materia
Jag undrar en sak och jag är säker på att mina medforumiter kan hjälpa mig med detta.

Om jag skulle starta en Patreon där jag lägger upp äventyr, måste de äventyren vara systemlösa eller kan jag lägga upp äventyr som är till CoC, TOR, Symbaroum.
Bryter detta mot någon IP/Lag eller dylikt?

För mig känns det väldigt tvetydigt.
Kan det vara en lösning att bara skriva hyfsat generiska scenarios till vissa genrer? Exempelvis fantasy, Lovecraft-skräck och dystopisk sci fi? Vill du ha med stats, så kan du ju, som redan konstaterats, använda BRP som regelmotor. Eller hitta på något eget som är enkelt att konvertera till andra system.

Last edited:

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Det är oftast okej att ge ut egenskrivna äventyr till existerande rollspel, men inte att använda upphovsrättskyddad text/bilder eller de specifika varumärkena för spelen (så att det ser ut som att de är utgivna av innehavaren eller sker i samarbete med) etc - bäst är att kolla vad respektive spelförlag har för licensregler för sina spel och kanske även kontakta ägaren innan man skrivit något alls. Numera finns ofta en tredjepartslicens på plats som reglerar användning av tredjepart t ex i form av ett särskilt varumärke man får använda på sin produkt/hur man får marknadsföra osv. OBS Patreon kan även ha något i sina användarvillkor om 3PP-användning också som du bör kolla innan.

Mer nyanserat i trådarna här Spel utan tredjepartslicens | rollspel.nu
Användande av logotyper i icke-kommersiella sammanhang | Page 2 | rollspel.nu
Två ypperligt bra länkade trådar!

En sak relaterad till det jag skrev, om att skriva något "generiskt", vilket till stor del handlar om att undvika upphovsrätt eller varumärkesintrång, så en sak där är då t ex att undvika logotyper och omnämnande av spel. Liksom, skriver jag ett "skräckäventyr på 20-talet med kosmisk skräck" så är inte det varumärkesintrång hos Chaosium och har jag t ex med stats för BRP skulle jag våga ha sådant som är med i OGL (så säg STR, CON och skills)… men jag kan absolut inte ha med loggan till Call of Cthulhu (för då är det en tredjepartsprodukt) och spelet bör inte nämnas, men det går säkerligen att skriva "made to be played with games using a BRP rule system". Du behöver också undvika sådant som inte täcks i generiska BRP utan är unikt för Call of Cthulhu (vilket jag skulle gissa är SAN loss). Det hade man ev. kunnat komma undan genom att skriva t ex "Mental damage" eller annan term som syftar på men inte är specifikt Sanity-systemet. Helt enkelt, allt där det tydligt kan spåras till att det är till en specifik produkt så får det anses som en specifik produkt.

Så vill du skriva generisk Symbaroum får du överväga hur länge du orkar skriva om "en mörk skog" utan att nämna Davokar (eller allt annat i världen unik för spelet). Vad gäller saker till The One Ring känns det typ omöjligt, för vete tusan hur du ska skriva om Midgård utan Midgård.

Oscar Silferstjerna

Mörk materia
@Beastslayer, vad gäller just Call of Cthulhu, så kan du förstås alltid publicera egna grejer på Miskatonic Repository, som ligger på drivethrurpg. Fördelen är att du då får tillgång till varumärket och nackdelen är att du bara får behålla hälften av intäkten. Hur pass bra deal det är vet jag inte, men att skriva på engelska tror jag är en förutsättning om du vill dra in mer än några få tusenlappar.

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
@Beastslayer, vad gäller just Call of Cthulhu, så kan du förstås alltid publicera egna grejer på Miskatonic Repository, som ligger på drivethrurpg. Fördelen är att du då får tillgång till varumärket och nackdelen är att du bara får behålla hälften av intäkten. Hur pass bra deal det är vet jag inte, men att skriva på engelska tror jag är en förutsättning om du vill dra in mer än några få tusenlappar.
Detsamma gäller för Free League Workshop för t ex Symbaroum. Man delar hälften hälften (eller du får 50% och sedan finns en annan split mellan förlaget och DriveThru sin andel). Vad gäller hur bra deal det är så är det en sämre deal än att ge ut något under en klassisk tredjepartslicens… men å andra sidan kräver också klassisk tredjepart ofta en mycket större volym än DTRPG, utöver kostnaderna du ska betala för licensen i sig. Klassisk tredjepart är ju tänkt mer för klassiska förlag. Inte alla förlag har heller tredjepartslicens (men Chaosium har).

Skulle därför säga att dealen som "liten skapare" är mer värd det i slutändan, för möjligheten att nå ut genom att ha varumärket bakom sig är ofta mer värt. Att skriva "generiskt äventyr" vs "till Call of Cthulhu" gör att du kanske når 100 pers istället för 10 och även om du då bara får hälften av intäkterna är fortfarande 50% av 100 mycket mer än 100% av 10.

Oscar Silferstjerna

Mörk materia
Detsamma gäller för Free League Workshop för t ex Symbaroum. Man delar hälften hälften (eller du får 50% och sedan finns en annan split mellan förlaget och DriveThru sin andel). Vad gäller hur bra deal det är så är det en sämre deal än att ge ut något under en klassisk tredjepartslicens… men å andra sidan kräver också klassisk tredjepart ofta en mycket större volym än DTRPG, utöver kostnaderna du ska betala för licensen i sig. Klassisk tredjepart är ju tänkt mer för klassiska förlag. Inte alla förlag har heller tredjepartslicens (men Chaosium har).

Skulle därför säga att dealen som "liten skapare" är mer värd det i slutändan, för möjligheten att nå ut genom att ha varumärket bakom sig är ofta mer värt. Att skriva "generiskt äventyr" vs "till Call of Cthulhu" gör att du kanske når 100 pers istället för 10 och även om du då bara får hälften av intäkterna är fortfarande 50% av 100 mycket mer än 100% av 10.
Har du prövat att skriva något där du har delat intäkter med licensinnehavaren? Jag förstår ju ungefär hur upplägget fungerar, men har ingen erfarenhet av det själv. Vet faktiskt inte om det är någon annan svensk som har det. Det är möjligt att jag har missat någon.

Det som intresserar mig med det här upplägget är att jag direkt får ta del av eventuella försäljningsframgångar. Jämfört med att få ett fast arvode av förlaget som sedan kan göra hur många nytryck som helst utan att jag får en spänn för det.

Last edited:

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Har du prövat att skriva något där du har delat intäkter med licensinnehavaren? Jag förstår ju ungefär hur upplägget fungerar, men har ingen erfarenhet av det själv. Vet faktiskt inte om det är någon annan svensk som har det. Det är möjligt att jag har missat någon.

Det som intresserar mig med det här upplägget är att jag direkt får ta del av eventuella försäljningsframgångar. Jämfört med att få ett fast arvode av förlaget som sedan kan göra hur många nytryck som helst utan att jag får en spänn för det.
Inte personligen, men jag har skrivit en sak på FLW (som också tickat på bra, har fått mer av det än vissa andra saker jag skrivit, fortfarande inga stora pengar men klart mer), så det kan funka bra! Skillnaden där är ju dock att produkten är min (men de hjälpte mig pusha den när de släppte tjänsten) så jag har ju inte fått de formella sakerna som om jag hade haft backning (typ illustrationer, korrektur, layout osv), utan det fick jag ordna själv.

Men jag har sett sådana här upplägg i andra sammanhang. Delvis har jag kikat på licensavtal för vissa rollspel och hur det ser ut där (t ex har vissa en viss procent av pengar de ska från vad en KS drar in). Framförallt var jag ansvarig för royaltyrapportering på en filmdistributör och såg hur royaltysatser såg ut och då fanns det sådana där man delade mer eller mindre 50/50 på rak arm, framförallt var det filmer som inte hade en Minimum Guarantee (dvs, förskottet och det belopp en distributör behöver dra in innan royalties betalas ut).

Grunden på typ alla sådana där man delar så "rakt av" (eller där licensinnehavaren får en högre procentsats) är att det är vanligt om man har en låg eller ingen förskottssumma.

Så den här modellen funkar bra för en som är "oetablerad" på ett sätt, för det kräver inte att du ska deala med allt som krävs för att annars få en licens, utan du kan bara "göra". Sedan har även etablerade personer och de som jobbat med spelen använt dem, t ex mitt Varselklotet-äventyr jag syftar till ovan som inte var tänkt dit men den saken den skulle vara i blev inte av, eller Graeme Davis som gjort massor med extramaterial till Mythic Britain från sådant som inte kom med.

Oscar Silferstjerna

Mörk materia
En fördel med just Miskatonic Repository är att man där får både en färdig redigeringsmall och en hög med illustrationer att plocka från. Det blir förstås ändå en del jobb med det visuella (delvis beroende på var man lägger ribban), men viss draghjälp får man ändå. Om jag publicerar mig där lär jag använda mig av åtminstone en del av illustrationerna.

Men nu har vi kanske glidit bort en smula från den fråga som du @Beastslayer ställde i trådstarten ovan. Eller du också mer allmänt intresserad av hur man säljer egenproducerat rollspelsmaterial? Lulu är ju ytterligare en möjlighet om man vill slippa både distribution och lagerhållning.

Last edited:
En fördel med just Miskatonic Repository är att man där får både en färdig redigeringsmall och en hög med illustrationer att plocka från. Det blir förstås ändå en del jobb med det visuella (delvis beroende på var man lägger ribban), men viss draghjälp får man ändå. Om jag publicerar mig där lär jag använda mig av åtminstone en del av illustrationerna.

Men nu har vi kanske glidit bort en smula från den fråga som du @Beastslayer ställde i trådstarten ovan. Eller du också mer allmänt intresserad av hur man säljer egenproducerat rollspelsmaterial? Lulu är ju ytterligare en möjlighet om man vill slippa både distribution och lagerhållning.
Det är lugnt. Jag har fått min fråga besvarad.