Najs! En ulv huggen!
Förra rundan slutade så här:
RasmusL med 5 röster: Sidd, Yem86, Martin3, Empiricus, Impetigo
Impetigo med 4 röster: Vimes, Stövelkatten, Xyas, RasmusL
Sidd röstar på RasmusL första rundan, efter ca 6 timmars speltid. Anklagar RasmusL för lågflygeri, och utlöser RasmusLs många poster och ordfäktning mot Sidd.
Yem86 följer på med röst på RasmusL med väldigt skral motivering. "Jag kan hänga på. Blev rätt rejält lurad förra gången." - Sedan ligger även Yem kvar där med sin röst röst hela spelet utan att flytta den.
(I post #70 så anger RasmusL Sidd, Yem86 och Vimes som ulvar på sin magkänsla)
Martin3 lägger sin röst på RasmusL i går klockan 20.52, med motiveringen "Känns som ingen har rätt av dom. Det är dock inte ovanligt att Sidd vevar på och skapar kaos i R1, klart ovanligare för RasmusL vad jag kan minnas. Dessutomhar jag ett starkt bias för att tycka att Sidd är röd i R1 så jag måste nog säga att verkligheten borde peka mer mot RasmusL än Sidd." Den här meningen pingar lite för mig, här låter Martin3 som om han vet att det finns en ulv bland RasmusL och Sidd, snarare än att det kanske inte finns en ulv där. Detta är också Martin3s sista post förra rundan.
(I post #89 så anger RasmusL Stövelkatten, Martin3 och Impetigo som rödast - I samma post tar han fram Yem, mig samt Vimes. Jag får betyget bybo eller försiktig ulv, Vimes halv-ulv och Yem får inget betyg. Ingen av oss hamnar på rödlistan.)
I morse klockan 10.09 startar Vimes Impetigotåget som ett alternativt tåg till ett eventuellt Yem-tåg. Det finns egentligen inget speciellt tryck på Yem då utöver min röst, vilket är lite intressant.
Stövelkatten är tvåa på Impetigo klockan halv tre i dag, det är en "så länge"-röst på relativt lösa grunder, nämner att han är på Sidd-drevet och ulvvänliga resonemang om förflyttningen och påpekar att katten kan spela i kväll pga tågresande. RasmusL svarar på denna post med att anklaga katten för att inte beröra Vimes
Xyas kommer in klockan 3, tycker att RasmusL vs Sidd inte stämmer och om inte bägge är ulv så är RasmusL det. Därefter röstar Xyas på Impetigo, tycker att argumenten där är rimliga, inklusive Stövelkattens. Tycker Vimes är tystare än vad Xyas är bekväm med.
Nu är läget lika mellan RasmusL och Impetigo. Bägge har 3 röster, tidigast lagda röst ligger på RasmusL från Sidd. Är det någonsin läge att byta tåg så är det här i trakterna när klockan närmar sig eftermiddag, och eventuella ulvar på RasmusL-tåget gör nog sina val här om de skall stanna eller inte. Utanför tågen ligger RasmusL, Impetigo och jag.
RasmusL "måste" rösta på Impetigo, och Impetigo "måste" rösta på RasmusL här, och jag har det eminenta privilegiet att lägga en röst som troligen kommer hänga den jag röstar på.
Vi vet att RasmusL var ulv, och jag tror att om mer än en ulv ligger i RasmusL-drevet så skulle denne försöka byta drev till Impetigo om Impetigo var bybo.
I min röst på RasmusL strax innan åtta så resonerar jag kring ett möjligt distanserande och beef mellan RasmusL och Vimes innan Vimes byter till Impetigo och startar det drevet.
Jag har fortfarande Vimes som möjlig medulv till RasmusL, tillsammans med Martin3. Yem86 är ett alternativ, men Yem har varit aktiv och har haft möjlighet att hoppa av RasmusL-tåget men valt att stanna genom hela spelet. Det känns inte som ett typiskt sätt att spela som ulv när man borde kunna rädda sin medulv med någorlunda bra cover i god tid tills rundans slut.
Likaså Sidd, det känns lite som för mycket bypannben att tvångsligga kvar på samma spelare hela rundan genom, tror inte att en ulv skulle göra så mot en medulv.
Yem och Sidd blir lite på den gröna planhalvan.
Vimes och Martin3 ligger på den rödaste sidan.
Xyas, Katten och Impetigo då? Impetigo kan ju också vara ulv, då stod det mellan två ulvar i sluttampen, och då hade ju rimligen ulvarna (speciellt om de skulle vara 3) försökt hitta ett alternativ och köra det istället. Med 2 ulvar så är det ju inte orimligt, de höll sig bägge från varandras drev tills slutet av rundan. Impetigos spel är inte supergrönande heller, och det finns inget tydligt byboande där vad jag kan se. Så även Impetigo får bo på rödsidan gränsen.
Katten och Xyas hamnar iaf i mellanmjölkens land.
Röd till grön lista
Martin3
Vimes
Impetigo
Xyas
Stövelkatten
Sidd
Yem86
Mellan Vimes och Martin3 så är Martin3 i samma rum som mig nu, och har dessutom flygit väldigt lågt sedan i går kväll utan att posta trots närvaro på forumet.
Röst: Martin3