Nekromanti PBF?

lobban

Veteran
Det här handlar ju inte om något nytt rollspel, eller ens en ny idé, men jag var ju tvungen att vända mig nånstans...

Hursomhelst, en av våra kära kampanjer firar i år 11 (eller 12) år, i huvudsak spelad av ett och samma gäng.
Men ack, slutligen har den brutala Verkligheten(tm) nått även oss och tiden mellan mötena blir bara längre...
Fenomenet är bekant.
Senaste tiden har vi försökt hålla spelet igång via forum, men hittils har det bara varit konstgjord andning, det lyckas inte riktigt få liv..
Har någon erfarenhet av att köra spel via forum? Detta är tänkt som ett sätt att kunna spela mellan mötena, vilka nu är nere på två-tre gånger per år.
Största problemet vi har haft är faktiskt i vilket syfte det skulle köras, dvs vad skall spelare tillåtas göra utan att det irriterar någon annan samtidigt som det är tillräckligt fritt för att bli underhållande.
Tips?

Krille

Lord
"Senaste tiden har vi försökt hålla spelet igång via forum, men hittils har det bara varit konstgjord andning, det lyckas inte riktigt få liv.. Har någon erfarenhet av att köra spel via forum? Detta är tänkt som ett sätt att kunna spela mellan mötena, vilka nu är nere på två-tre gånger per år."

Problemet med PBF är att mediet inte tillåter konventionellt rollspelande. Man kan inte ha samma sorts turnaround som vanligt rollspel och man måste anpassa sig till mediet.

Detta brukar i allmänhet leda till att PBF ser radikalt annorlunda ut. Det har ytterst små likheter med vanliga rollspel, utan ser snarare ut som någon slags samförfattande. Den här tråden är rätt så likt hur ett PBF normalt går till.

TomasHVM

Swordsman
Regler for forumspill (og et eksempel)

Jeg har erfaring med både postspill og forumspill. Mine erfaringer med forumspill er ganske ferske, men det ser ut som om måten jeg gjør dette på fungerer ganske bra.

Du kan finne regler for hvordan jeg gjør dette, og eksempler på et spill som nylig er startet, i linkene som er oppgitt nedenfor.

Rollespillet jeg leder foregår på det norske nettstedet Rollespill.net. Det heter "Fabula Palmoria" og foregår i en fantasiverden. Rollene i spillet er frihetskjempere i et land som nettopp er erobret av et fremmed herrefolk. Spillet er satt opp for seks roller, med tre gutter og tre jenter. Til nå er gutterollene fylt opp.

Selve spillet er nettopp startet her:
Fabula Palmoria

Forklaring av hvordan man deltar i spillet finnes her:
Regler for forumspill

Litt informasjon om landet vi spiller i finnes her:
Kongeriket Palmoria

Kart over landet (før erobringen) finnes her:
Kart over Orianna
(det går an å klikke på deler av kartet, for å få frem nye kart)

Håper det kan hjelpe deg og spillerne dine. Lykke til!

lobban

Veteran
Jo, så mycket har vi ju insett..
Vårt eget forum har varit igång sen -99 tror jag, och ett par trådar har med tiden utvecklats till att endast innehålla poster "in-character".
Vad vi mer konkret söker är ett sätt att kunna fortsätta kampanjen på ett sätt som är enkelt, smidigt och inte kräver fasligt mycket input från chefen efter varje post.
Nåt mellanting mellan PBM och rollspel. Typ.

Vad tusan, har du nåt suveränt system på lager att dela med dig av så köper jag Västmark igen.