Som exempel kan nämnas Half-Life, som sålt en sisådär 2,5 miljoner ex och får räknas som en enorm storsäljare.
Omöjligt. Halo 2 (Xbox) har förbokats i två miljoner exemplar - märk väl: förbokats. Half-Life: CounterStrike spelas dagligen av ungefär femton miljoner människor, och även om piratkopiering förekommer i ganska stor grad på spel till PC så tror jag ändå att åtminstone fjorton av femton miljoner köpt sina spel. Dina siffror är kort och gott lite utdaterade.
Spelmarknaden anses efter 2003 ha gått om filmbranschen i intäkter, så följande siffror är nog mer rimliga:
Combined sales of the original Sims and its numerous expansion packs, meanwhile, have topped 41 million units.
Half-Life 2 (uppåt 15 miljoner exemplar)
WarCraft 3 (uppåt 6 miljoner exemplar)
Halo 2 (endast Xbox; förbokat i 2 miljoner exemplar)
...för att nämna några.
Sedan är det också skillnad på "gone gold" och att sälja guld. Att gå guld är nästan som chrull skriver, nämligen att råskivan - den som ska användas som mall för tryckeriet - är färdig. Det innebär alltså att det börjar tryckas - inte att det är färdigtryckt.
Att sälja guld, däremot, är samma sak som i skivbranschen, att man måste sälja ett visst antal skivor för att få särskilda priser. Likadant med spel. Så spel kan också få guldpriser, platinumpriser etc.
Ett exempel på spel som sålde platinum var Planescape: Torment, faktiskt. Eller, exempel på spel som stoltserade med det i alla fall.
(Gränserna är RIAAs gränser för sålda helalbum i skivindustrin, men bör kunna fungera som i alla fall vägvisare också i spelbranschen. Däremot väger de här benämningarna tyngre i skivbranschen än i spelbranschen.)
Gold: 500,000 units
Platinum: One million units
Multi-Platinum: Two million units