Nekromanti pdf format

Bastjeman

Veteran
jag har det där programmet kommer itne ihåg vad det heter men man sparraar i pdf helafall. Men det går ju inte och skriva i programmet eller infoga från word och spara där kan nån säga hur man gör?

Bastjeman

Veteran
programmet är acrobat reader behöver jag nått annt för att kunna skriva i det?

Rising

Vila i frid
Ja, Acrobat skriver man inte något i. Man ska skriva i Word/Pagemaker/InDesign eller liknande.

Du har Word, antar jag. Öppna ditt dokument som du vill göra en PDF av. Gå sedan till "Arkiv > Skriv Ut", men där bland skrivarna så har du nu ett nytt alternativ: "Acrobat PDF Writer" eller "Acrobat Distiller". Välj detta. När du sedan klickar på OK så skriver programmet inte ut något på papper, utan det "skrivs ut" en PDF-fil som du får spara på din dator.

/Rising

Illern

koppariller
Det är inte ovanligt att datortidningar har bättre eller sämre PDF-makare som agerar skrivardrivrutin som beskrivits nedan och gör en PDF-fil (ibland först en postscript fil som man sedan gör om till PDF).

Det finns en som heter PDFcreator som jag har för mig är rätt bra. Den är gratis även om man är laglig :gremsmirk:

Jarre

Swordsman
Jag använder Word för att skriva i och gör sedan som Rising skrev tidigare i denna tråd, använder en "låtsasskrivare". Det program jag tycker fungerar bäst (av de få jag provat) är PDF995, vilket jag tycker att du kan testa om du inte redan har en sådan. Programmet är gratis och kan laddas ner från Internet.

Knubbhövding

Veteran
Som flera redan pekat ut, Acropbat Distiller är ett alternativ, men det kostar stålars IIRC. Personligen föredrar jag latex/dvips/ps2pdf alt pdllatex för att producera PDFer.

TeX/LaTeX finns dessutom till en myriad platformar, stora användarföreningar, fler packages än kända universum har elementarpartiklar, m.m.

CTAN är en bra plats att börja på.

MikTeX är en rätt trevligt TeX-implementation för Windums, t.ex.

Lycka till med din pdf-produktion. :gremsmile: