Nekromanti PDF-problem

Man Mountainman

Storsvagåret
Nyliggen införskaffade jag Adobe Pagemaker med medföljande Adobe Acrobat Distiller. När jag skulle exportera mitt Pagemakerdokument till PDF så kommer följande felmeddelande upp:

"För att exportera en PDF-fil behöver du en PostScript-drivrutin. Installera en sådan!"

Någon som vet var jag kan hämta denna drivrutin?

/Dnalor

Men Det Är Förstås Bara Min Egen, Högst Personliga Åsikt.

Azagthoth

Myrmidon
En aning off-topic, men vi på www.rollspel.nu är snälla nog att behålla liknande inlägg nu och förmodligen också i framtiden. Hur som helst, någon som kan hjälpa karln?

/Azagthoth

Man Mountainman

Storsvagåret
Off Topic [OT]

Så jäkla off topic är det ju ändå inte. För jag ska ju använda PageMaker till att layouta ett <B>rollspel</B> som jag har <B>skapat</B>, för att sedan exportera det till pdf och lägga upp det på internet.

/Dnalor

Men Det Är Förstås Bara Min Egen, Högst Personliga Åsikt.

Azagthoth

Myrmidon
Re: Off Topic [OT]

Det var just därför jag nyttjade frasen "en aning". Hade det varit riktigt off-topic hade jag använt mig av "grymt off-topic" eller nåt i den stilen.

Men du borde kunna hitta en bättre plats att fråga en sådan fråga, till exempel Adobes hemsida.

/Azagthoth

Riddaren

Swashbuckler
Vet ej...men skall försöka ta reda på det...å andra sidan har jag både PageMaker 6.5 och InDesign 1.0, bägge kan exportera till PDF, och mina funkar.

Så jag kan erbjuda mig att exportera den första i väntan på lösningen.

Riddaren - som provade privat, men gjorde något fel, tror jag....det funkade inte

Azagthoth

Myrmidon
Privat

Lättaste sättet att skicka privata meddelanden är att klicka på användaren man vill skicka till och nyttja "skicka privat"-knappen nere till vänster.

/Azagthoth

Riddaren

Swashbuckler
Re: Privat

Nopp...fick följande svar:

System Error: DBD::mysql::db do failed: Duplicate entry 'Dnalor-N' for key 2 at /usr/local/apache/htdocs/forum.rollspel.nu/sendmessage.pl line 112.

Riddaren

Snow

Swashbuckler
Re: Off Topic [OT]

Precis... :)

om programmet man köpt inte fungerar borde man ju ha rätt till support. ehh???

Snow
Dead, but still walking around

Azagthoth

Myrmidon
Re: Privat

Det är väl något serverstrul eller nåt igen, sätter Gardener på att lösa det så fort som möjligt.

/Azagthoth

Emil

Hero
Jag har haft samma problem. Och jag har ett minne av at det hela berodde på att jag glömde att installera en PostSript skrivare när jag installerade programmet. Testa att installera om programmet och kolla efter allt som verkar på namn på skrivare. Varför de ska heta ungefär som din skrivare vet jag inte, men det heter PostScript-skrivare och du måste ha en för att kunna skapa PDF.

/Emil

Peter

Veteran
Det finns en postscript drivrutin på PageMaker CD-skivan, bara att installera o köra sedan. Läs i dokumentationen hur du skall göra, jag kommer inte ihåg exakt just nu då jag inte använder PageMaker längre.

-Peter

Sereg_UBBT

Swashbuckler
hade samma problem en gång...jag löste detta genom att installera en drivrutin till en skrivare (någon som hette något med postscript), rutinen fanns med på windows-skivan iaf...
Numera har jag inte dom problemen eftersom jag använder InDesign och det är ju mycket bättre :)

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Adobe brukar vara gentila nog att inkludera en PostScriptskrivardrivrutin med sina program. Kolla därför först på din PageMaker-cd. Finns den inte där borde du kunna hitta en på www.adobe.com.

/Dante

Attachments

pheer

Veteran
Installera en ny skrivare, välj en som det står postscript vid (typ HP Laserjet 6M Postscript) Välj lite senare att utskrifter skall ske till fil, inte till LPTL (eller vad faan porten heter) porten.

PhEeR - hade samma problem