bladerunner_35
Warrior
Är det inte dags att börja sälja Fenix som pdf?
Varför?bladerunner_35 said:Är det inte dags att börja sälja Fenix som pdf?
Så man kan köpa och läsa direkt på sin surfplatta.Skarpskytten said:Varför?bladerunner_35 said:Är det inte dags att börja sälja Fenix som pdf?
Ja, många skulle nog föredra att kunna läsa den på plattan, sedan finns det ju de som är miljömedvetna (inte jag, föredrar fysiskt papper), men också för att det säkert skulle bli enklare för dem som hört av sig från utlandet och velat prenumerera.claes said:Så man kan köpa och läsa direkt på sin surfplatta.Skarpskytten said:Varför?bladerunner_35 said:Är det inte dags att börja sälja Fenix som pdf?
1. PDF:er tar inte upp någon fysisk plats på min hylla.Skarpskytten said:Varför?bladerunner_35 said:Är det inte dags att börja sälja Fenix som pdf?
Jag är helt övertygad!bladerunner_35 said:1. PDF:er tar inte upp någon fysisk plats på min hylla.
2. PDF:er är generellt sett billigare än sina fysiska förlagor.
3. PDF:er går att få tag på utan att gå utanför dörren (nej, jag är inte intresserad av en prenumeration).
Man kan dessutomtänka sig möjligheten att prenumerera på PDF:erna.bladerunner_35 said:1. PDF:er tar inte upp någon fysisk plats på min hylla.
3. PDF:er går att få tag på utan att gå utanför dörren (nej, jag är inte intresserad av en prenumeration).
Det vore inga fel, fast förutom alla de ekonomiska aspeketer som finns i detta är jag förövrigt osäker på om Anders & Tove vill prioritera den tid det skulle ta att sätta upp allt detta. Jag minns inte vad vi diskuterade men jag har för mig att Tove nämnde att de jobbar på eller iaf planerat en ny hemsida, vilket bara det tar massor med tid eftersom de de har dåligt med tid och säkerligen inte världens bästa budget för att betala någon professionell att göra jobbet. Det verkar som att de försöker göra det mesta själva på lediga stunder, vilket måste vara en riktig last om man har mycket annat.krank said:Man kan dessutomtänka sig möjligheten att prenumerera på PDF:erna.bladerunner_35 said:1. PDF:er tar inte upp någon fysisk plats på min hylla.
Det som talar emot, kan jag tänka mig, är:
1) PDF:er är lätta att piratkopiera och sprida. Detta kan dock avhjälpas med lösenordsskydd och vattenmärkning (dvs namnet på köparen, eller något serienummer, är inbakat i filen och det går inte att ändra i PDF:en utan rätt hyfsad knäckningsprogramvara)
2) Kräver ny teknik/distributionssätt. Om inte Fenix redan har vettig onlineburiksmjukvara och ett solitt leveranssystem kommer det att kosta tid och/eller pengar att sätta upp ett sådant.
Med det sagt hoppas jag på att Fenix-pdf:er ändå kan realiseras. Dels av egoistiska skäl, men jag tror att det kan funka business-wise också. Jag tror dessutom att det finns svenska rollspelsnördar som har kompetensen, engagemanget och tiden att avlasta Fenixredaktionen vad gäller utvecklandet av nödvändig programvara, alternativt anpassa en existerande.
Förutom avsaknad av tid och lust (vilket jag har full respekt för att det är ett tungt vägande argument) är väl detta det i särklass tyngsta argumentet emot (edit: mindre exponering i butik alltså). Jag är imponerad av att Fenix överhuvudtaget säljer tillräckligt mycket för att säljas i butik (vet någon upplaga/säljda ex?).Lupus Maximus said:Risken för piratkopiering och högre styckpris för den tryckta versionen blir nog de starkaste anledningarna mot.
I någon tidigare tråd var det någon som kommenterade att PDF-upplaga kan minska försäljningen i butik, och om butikerna tappar intresset att ha tidningen inne försvinner en av de sista exponeringarna mot de som inte redan är "invigda". Frågan är dock hur många som idag köper lösnummer i butik skulle gå över till en PDF-version?
Ytterligare argument för, utöver de som redan påpekats, är att vid beställning av tidigare nummer kommer de inte att kunna ta slut.