Nekromanti Pedagogiska pluttar

Möller

Hubert Hortlax
Jag tänkte spelleda ett äventyr med Conspiracy of Shadows som systemgrund, och behöver då ett rollformulär. Jag gillar pluppar och att vara pedagogisk, men ibland är det lite svårt.

Förstår ni hur denhär mätaren fungerar:

Kan vara värt att nämna att egenskaperna Fysik och Temperament går från 1 till 5 så max hälsa är 16. Detta framgår på resten av formuläret.

Spelaren räknar ut sin maximala hälsa, typ Fysik 3 + Temperament 2 + 6 = 11 och markerar den på formuläret. Därefter räknar man skador »baklänges« genom att fylla i plupparna. Såhär:

U står för utslagen, och modifikationerna gäller antalet tärningar.

Funkar dethär? Går det att göra mer pedagogiskt?

Max Raven

T12-kultist
Verkar okej, men jag skulle vända på ifyllningshållet så att det går från vänster till höger, eller uppifrån och ner, då det blir lite mer intuitivt (vad folk är vana vid) under spel.

Fast då måste du lösa engångsjobbet med att fylla i formuläret på ett annat sätt. Man kan ha skadeeffektskolumnen på en separat rad t ex, även om det gör folk lite tåligare. Alternativt kan man förstås sätta strecket på vänstersidan. Eheh. :gremsmile:

Jag gillar dottar förstås, så jag är lite partisk.

solvebring

Superhero
Verkar jättebra. Hur najs som helst.
Jag skulle i alla fall inte ha några problem med det.

Tummen upp för pluttar, med andra ord. =)

Kan förövrigt inte hålla med om att du ska byta håll på det. För om man tänker sig att man skriver något från vänster till höger och radar upp siffror så skriver man ju de lägsta siffrorna först. Typ: 0, 1, 2, 3... Så att man räknar bort från höger till vänster tycker jag är jättebra.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag tycker om det. Mycket. Väldigt pedagogiskt.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Trots att jag själv gjort rollformulär som funkar likadant till Arferts Fantasy! så förstod jag det först som att man skulle kunna gå ner på negativa kroppspoäng, inte att det var modifikationer. Antagligen kommer det sig av någon slags vana från hur jag själv tycker det är mest tydligt att lägga upp det visuellt (som mina formulär skvallrar om så hade jag lagt modifikationerna ovanför pluttarna, och antagligen lagt uträkningen under).

På rak arm har jag ingen förklaring till varför jag tycker det vore mer självklart, men jag kan säga att jag tycker det är ett riktigt bra och användbart sätt att göra mätare, oavsett detaljerna i utformingen.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
DeBracy said:
Trots att jag själv gjort rollformulär som funkar likadant till Arferts Fantasy! så förstod jag det först som att man skulle kunna gå ner på negativa kroppspoäng, inte att det var modifikationer.
För att erbjuda en motpunkt - jag reagerade tvärtom mot Debbie. Det kändes väldigt naturligt - men så spelar jag just nu Fading Suns med formulär som har exakt samma upplägg, så utan den kopplingen vet jag faktiskt inte hur jag skulle ha tolkat det.

Möller

Hubert Hortlax
Tackar för alla svaren!

Efter som inga allvarliga invändningar har inkommit behåller jag designen.

Max Raven

T12-kultist
solvebring said:
Verkar jättebra. Hur najs som helst.
Jag skulle i alla fall inte ha några problem med det.

Tummen upp för pluttar, med andra ord. =)

Kan förövrigt inte hålla med om att du ska byta håll på det. För om man tänker sig att man skriver något från vänster till höger och radar upp siffror så skriver man ju de lägsta siffrorna först. Typ: 0, 1, 2, 3... Så att man räknar bort från höger till vänster tycker jag är jättebra.
öh... Va?

Om jag förstod det rätt fylls skadan i från vänster till höger. Det blir alltså -1, -2, -3, Utslagen. Det jag pekade ut är alltså inte ett problem i genereringen, utan under spel. Då man går neråt i liv från vänster mot höger. Något som rimligen görs något oftare än karaktärsskapande.

Min poäng är denna: Din metod kan göra skapandet eller användandet i spel av ditt system intuitivt för den genomsnittslige västerlänningen med vänster-till-höger skriv- och räkne-metod. Välj en*. Jag anser att du bör gå efter frekvens - karaktärsgenerering händer mer sällan än att en karaktär tar skada.

*Under förutsättning att du inte finner någon annan väg runt det hela.

Möller

Hubert Hortlax
Jo, jag är medveten om problematiken.

Jag vet inte riktigt vad jag ska tycka. Jag tycker min lösning känns bra, eftersom den »begränsar« mätaren i läsriktningen. Dessutom så tickar mätaren ner mot din död, vilket också känns rimligt.

Fast samtidigt är det också konstigt och fel...

Storuggla

Champion
Den är enkel och lättläst. Angående höger/vänster dock: Mätaren mäter ju Hälsa. Alltså tänker jag mig den som en Health Bar i ett fightingspel typ, som blir mindre och mindre ju värre det är. Hade den hetat "Skada" hade jag tyckt att den skulle prickas av från vänster, eftersom då ser jag den som en mätare som man inte vill ska gå in på rött, ungefär.
Om det vart vettigt beskrivet alls.

Storuggla, det finns så mycket liv i Donau

Max Raven

T12-kultist
Storuggla said:
Den är enkel och lättläst. Angående höger/vänster dock: Mätaren mäter ju Hälsa. Alltså tänker jag mig den som en Health Bar i ett fightingspel typ, som blir mindre och mindre ju värre det är. Hade den hetat "Skada" hade jag tyckt att den skulle prickas av från vänster, eftersom då ser jag den som en mätare som man inte vill ska gå in på rött, ungefär.
Om det vart vettigt beskrivet alls.
Mjo, på sätt och vis. Förstår hur du menar.

Rickard

Urverk speldesign
Här är två förslag, för att skapa lite variation i tankeverksamheten.

/Han som inte gillar all text men hade nog kunnat undvikit den om han sett hela formuläret

Attachments

Robert Jonsson

Fast första förslaget tycker jag inte är särskilt bra. Istället för att få känslan av att hälsan sjunker, känns det ju som den ökar. Det är ju fel på alla sätt! :gremfrown:

Man Mountainman

Storsvagåret
Något sådant intryck får inte jag.

Sen kanske vi inte behöver anstränga oss för att hitta fel i ett förslag som bara syftar till att, som Han sa, "skapa variation i tankeverksamheten".

Robert Jonsson

Det är ju naturligt att känna så eftersom vi läser från vänster till höger, inte höger till vänster. Men jag gillade förslaget som Möller gav först och tyckte att det var bättre (särskilt liknelsen med en mätare som sjunker var klockren).

Så då försökte jag vara lustig samtidigt som jag skulle uppmuntra Möller att spara sin initiala idé. My bad.

Rickard

Urverk speldesign
Robert Jonsson said:
Fast första förslaget tycker jag inte är särskilt bra. Istället för att få känslan av att hälsan sjunker, känns det ju som den ökar. Det är ju fel på alla sätt! :gremfrown:
Helt rätt, och jag antar att ordet "Hälsa" ger det intrycket. Jag skrev efter kryss-cirkeln att man ska kryssa cirklar för att markera skada. Tänkte inte på att det nog vore smart att även ändra det svengelska "Hälsa" till "Skada" istället.

/Han som annars håller med Dnalors inlägg

solvebring

Superhero
Tja, resten av tråden talar för hur jag tänker. =)
Jag orkar inte förklara mer för jag vet inte om jag kan. Är helt yr av alla mätare hit och dit, men om jag fattar rätt så håller folk med mig eftersom det är ett "sjunkande värde" och därmed bör vara så som Möller gjort det, att det sjunker åt vänster. Det är så jag tänker, iaf.

Robert Jonsson

Han said:
Helt rätt, och jag antar att ordet "Hälsa" ger det intrycket. Jag skrev efter kryss-cirkeln att man ska kryssa cirklar för att markera skada. Tänkte inte på att det nog vore smart att även ändra det svengelska "Hälsa" till "Skada" istället.
Byter du Hälsa mot Skada så vänds konnotationen aningen för mig, så då kan det fungera. Då blir det ju att skadorna stegras som det handlar om - och då tycker jag det kan fungera att vända på det. Det ligger en del i hur och vilka ord som används.