Nekromanti Pedofil, helt ok?

nordan

Swordsman
Citat ur spelledarens guide s. 208:

"Den viktigast hantlangaren, det vill säga ärkeskurkens högra hand, är sadist, pedofil, allmän slempropp eller har en skev sexuell läggning."

pedofil ELLER har en skev sexuell läggning?

:gremlaugh:

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Intressant formulering :gremgrin:

Dom har nog glömt att lägga in ett "annan" där. Ska troligtvis stå...

"Den viktigast hantlangaren, det vill säga ärkeskurkens högra hand, är sadist, pedofil, allmän slempropp eller har en annan skev sexuell läggning."

/Naug, med skev sexuell läggning? :gremwink:

Ymir

Liten kantbaron
Jag antar att de läggningar vi kallar 'sadism' och 'pedofili' är mer accepterade i Mundana. En del flickor gifter sig i väldigt unga år, och på många platser kan de rika och mäktiga göra lite vad som faller dem in - inklusive våldföra sig på folk (och småbarn). Men visst, i det här fallet rör det sig nog helt enkelt om ett litet textfel. Sedan hade jag förstås kunnat tänka mig att diskutera hur skevt pedofili och sadism egentligen är, inte minst i förhållande till andra sexuella böjelser, men det hade isåfall hört till något helt annat forum.

- Ymir, skev och skev

GrottrolletNaug

Swashbuckler
[OT]

"Trodde det var allmänt accepterat med pedofili på den tiden"

Definitionsfråga. Så som vi ser pedofili, till viss del. Ja, troligtvis. Så som dom såg pedofili. Nej. Åldersgränsen för vad som betecknar pedofili har helt enkelt rört på sig en smula. Den 15-årsgräns som är gällande idag är inte nödvändigtvis gällande i de mundanska samhällena. Den kan vara både högre och lägre.

Tiraker har säkerligen en lägre, så som deras kroppar utvecklas snabbare samt att sexualiteten i deras kultur äger väldigt hög status. Jag tror att Asharierna har väldigt hög giftasålder. 18 eller något liknande. Det säger iofs inte särskilt mycket om den allmänt accepterade åldern för sexuellt leverne, men om kvinnorna förväntas vara oskulder vid äktenskapet (vilket är oklart. Asharien är ju ändå så anakronistiskt liberalt så jag vet inte vad :gremsmile: Jag skulle dock med lite ansträngning kunna argumentera för att så inte är fallet, och med mindre ansträngning kunna argumentera för att så faktiskt är fallet.).

Det hela är som sagt smulan oklart. Men vad som är klart att det inom så gott som alla kulturer finns en hyffsat tydlig åldersgräns om när man får sätta igång med blommorna och bina.

/Naug

haltageten

Dum inuti huvudet
Re: Ännu lite mer [OT]

Angående åldersgränser, som kan vara lite luddigt så kan jag referera till boken Avalons dimmor [Marion Bradley Zimmer; "Mists of Avalon]. Som är en berättelse om kung Arthur fast sett ur kvinnornas synvinkel. I den boken så giftes en kvinna bort redan vid 13 års ålder om jag minns rätt. Så åldersgränser är lite luddigt, det beror nog helt och hållet på vad samhället har satt för gränser. Alla samhällen ser på sex och liknande på olika sätt.

malmkvist

Warrior
Det är alltid svårt att applicera våra 2000-talets värderingar på ett fantasyspel i en annan värld, men gifte med unga flickor var väldigt vanligt förr i tiden, men kanske inte såå små...

Silvervarg

Warrior
Re: Jasså

Trodde det var allmänt accepterat med pedofili på den tiden

Det kanske skiljer sig mot Mundana? Den är ju en helt annan värld. Jag tror att på sina håll gifter man bort sina döttrar/söner så fort de producera en unge medan man på andra håll väntar längre och olika beronde vilket kön ens barn har.

Men jag fattar vad du menar. Tror jag..
I rom så gifte man ju bort sina döttrar när de fyllt 12 år. Gärna med gubbar över 40 år...
Det skulle jag anse som pedofilism men det gjorde nog inte romarna :p

Silvervarg tycker hela vår världen i sig är skev.

ripperdoc

Myrmidon
Värt att nämna är dock att, såvitt jag vet, inträdde puberteten klart senare förr i tiden beroende på pland annat sämre näringsintag. Så om de gifte sig yngre fick de vänta längre till att hoppa i säng, eller i alla fall till att skaffa barn.

/RD - å andra sidan skaffade de barn så fort det gick eftersom det var störst chans till lyckad födsel

Arvid

Warrior

Det är alltid svårt att applicera våra 2000-talets värderingar på ett fantasyspel i en annan värld, men gifte med unga flickor var väldigt vanligt förr i tiden, men kanske inte såå små...

Värt att nämna är dock att, såvitt jag vet, inträdde puberteten klart senare förr i tiden beroende på pland annat sämre näringsintag. Så om de gifte sig yngre fick de vänta längre till att hoppa i säng, eller i alla fall till att skaffa barn.

På en massa ställen idag är det okej att gifta sig med unga flickor (och även pojkar, dock inte lika vanligt). Det är för övrigt ett sätt att inte få ett underskott på flickor i de ställen man har polygyni - en man får gifta sig med flera kvinnor.

Åtminstonde flickors menstruation inträffar senare i andra delar av världen än de industrialiserade. Bland jägar-samlarna !Kungfolket så sent som vid 16,5 år och då är de infertila i ytterligare 2 år. Ganska praktiskt.

Marukusu

Hero
Ööööh? [OT]

Dom har nog glömt att lägga in ett "annan" där. Ska troligtvis stå...

"Den viktigast hantlangaren, det vill säga ärkeskurkens högra hand, är sadist, pedofil, allmän slempropp eller har en annan skev sexuell läggning."
Allmän slempropp? Det låter väääldigt skevt sexuellt... :gremwink:
Tänk er själva hur två personer vältrar sig i slem och skrattar så elakt det bara kan. Det ska jag nog tänka på nästa gång jag är SL och någon rollspelar en kvinna, hehehehe...

"AAARGH! *glub-glub* SLUTA *glub*"

Ok, jag erkänner. Det där var inte roligt.

- Danne, blev plötsligt lite intresserad när snusk kom på tal...

GrottrolletNaug

Swashbuckler

"Alla samhällen ser på sex och liknande på olika sätt."

Oh ja :gremsmile:

Antropologi (den akademiska disciplinen som studerar folk & kulturer. Främmande såväl som egna) har ett par standardjämförelsepunkter som man brukar börja med, när man tittar på kulturer. Saker och ting som alla kulturer har någon slags uppfattning om. T.ex. Religiositet, världsbild, ekonomisk struktur, arvsrätt, äktenskap och sexualitet.

Efter 20 poäng antropologi så kan jag bara instämma. Folk har väldigt olika syn på vad som utgör en normal och sund sexualitet.

/Naug

Craygh

Swordsman

generellt sett så kan man nog ändå säga att ,åtminstone kvinnor, giftes bort mycket tidigare under medeltiden. nu behöver ju inte detta betyda att så är fallet i mundana, men då det verkar befinna sig i en tid och värld som mycket påminner om våran ovan omnämnda medeltid, så skulle man kunna köra så för enkelhetens skull utan att få alltför mycket stryk av alla kritiker.