Här kommer tomten med realismen...
Till att börja med så har jag mycket länge tyckt illa om de diverse fantasyvarelser som finns i rollspelets värld. Värst är nog AD&D som verkligen ansträngt sig för att skapa så skrattretande djur som möjligt.
Eon är bättre på detta i min ögon, men ändå inte bra. De har i alla fall givit varelser logiska hemvister och bakgrunder, även om mina spelare garvade ihjäl sig när jag beskrev ett hyggelmonster för dem. Dessutom letade de länge efter det som jordbestarna lever av på ashariens slätter, det sprudlar ju inte direkt av liv där.
Men, men. Det var egentligen inte det jag skulle kräkas upp i realismens namn.
Vad jag däremot skulle kräkas upp är att jag är en lojal dyrkare av vetenskapen, och jag har alltid tyckt om eon för just realismen och de genomgående beskrivningarna av hur allting ligger till. Vilket leder mig till det här med att korsa djur. Att korsa djur är förbannat svårt, i fallet med Pegasi och Enhörning tvivlar jag ens på att det är möjligt, om inte rent genetiskt, så i alla fall sociologiskt... Så att säga. En enhörning har förmodlingen parningsritualer som innefattar vilda flygkonster, och som bekant flyger inte enhörningar speciellt bra utan jetmotor eller möjligtvis katapult.
Genetiskt är det trettio miljoner saker som skiljer de båda raserna åt. Nu vet inte jag om pegasi rider på pneumotropi som drakarna gör, men gör de inte det så har de ett närmast ihåligt skelett, till skillnad från enhörningens kraftiga kroppsbyggnad. Hornet i enhörningens panna är även den en tydlig indikator på att de två djuren inte har något gemensamt genetiskt. Jag sitter just nu inte hemma, men är båda djuren besjälade? Om inte så blir det väl ganska konstigt att korsa dem.
Det måste vara enorma genetiska liknelser för att det skall gå att korsa två djur. Och uppenbarligen har inte pegasi och enhörningen speciellt många gener genemsamt. Jag tvivlar dessutom på att de har speciellt mycket gemensamt med hästar genetiskt heller. Jag skulle helst vilja stoppa den överdrivna utveckling av just korsningar som finns i fantasyvärlden, den är helt enkelt absurd om man inte tar hjälp av magi eller liknande tilltag.
Lägg ner lite energi i stället och skapa lite varelser som inte har några liknelser med andra djur. DET är en utmaning.
"Folk som tar mig på allvar borde spärras in."