Nekromanti Pega?

Elian

Veteran
Om man korsar en häst och en åsna får men ju en mula.
Men vad händer om man korsar en pegasi och en enhörning? Är det möjligt att få tag på en häst med både vingar och horn? :)

/Elian

---Draco Dormiens Nunquam Titillandus---

Morollan

Veteran
Är det möjligt att få tag på en häst med både vingar och horn? :)

I rollspelens fantastiska fantasivärld är allt möjligt.

Som SL i EON skulle jag dock inte tillåta någon korsning dessa två djur emellan.

Morollan GyllenSkägg -De sju havens F.D Skräck

smaffy

Hero
jag skulle kalla det för koboldhäst.. =oP

[VARNING!! tänk inte! låt någon annan tänka åt er! VARNING!!]

Targon

Hero
Som SL i EON skulle jag dock inte tillåta någon korsning dessa två djur emellan.

En god princip. Var kommer all den där korsningshysterin ifrån när man ska göra fantasydjur?

- Targon, skrivare

smaffy

Hero
den ser juh helt galen ut juh! hur #@! kan du tycka att den är gullig??! helt rosa med blått hår, vingar fulla med parasiter och ett jävla horn i skallen.. jag äcklar mig på den.

fortfarande. det är en koboldhäst.

Orchson

Veteran
Här kommer tomten med realismen...

Till att börja med så har jag mycket länge tyckt illa om de diverse fantasyvarelser som finns i rollspelets värld. Värst är nog AD&D som verkligen ansträngt sig för att skapa så skrattretande djur som möjligt.

Eon är bättre på detta i min ögon, men ändå inte bra. De har i alla fall givit varelser logiska hemvister och bakgrunder, även om mina spelare garvade ihjäl sig när jag beskrev ett hyggelmonster för dem. Dessutom letade de länge efter det som jordbestarna lever av på ashariens slätter, det sprudlar ju inte direkt av liv där.

Men, men. Det var egentligen inte det jag skulle kräkas upp i realismens namn.

Vad jag däremot skulle kräkas upp är att jag är en lojal dyrkare av vetenskapen, och jag har alltid tyckt om eon för just realismen och de genomgående beskrivningarna av hur allting ligger till. Vilket leder mig till det här med att korsa djur. Att korsa djur är förbannat svårt, i fallet med Pegasi och Enhörning tvivlar jag ens på att det är möjligt, om inte rent genetiskt, så i alla fall sociologiskt... Så att säga. En enhörning har förmodlingen parningsritualer som innefattar vilda flygkonster, och som bekant flyger inte enhörningar speciellt bra utan jetmotor eller möjligtvis katapult.

Genetiskt är det trettio miljoner saker som skiljer de båda raserna åt. Nu vet inte jag om pegasi rider på pneumotropi som drakarna gör, men gör de inte det så har de ett närmast ihåligt skelett, till skillnad från enhörningens kraftiga kroppsbyggnad. Hornet i enhörningens panna är även den en tydlig indikator på att de två djuren inte har något gemensamt genetiskt. Jag sitter just nu inte hemma, men är båda djuren besjälade? Om inte så blir det väl ganska konstigt att korsa dem.

Det måste vara enorma genetiska liknelser för att det skall gå att korsa två djur. Och uppenbarligen har inte pegasi och enhörningen speciellt många gener genemsamt. Jag tvivlar dessutom på att de har speciellt mycket gemensamt med hästar genetiskt heller. Jag skulle helst vilja stoppa den överdrivna utveckling av just korsningar som finns i fantasyvärlden, den är helt enkelt absurd om man inte tar hjälp av magi eller liknande tilltag.

Lägg ner lite energi i stället och skapa lite varelser som inte har några liknelser med andra djur. DET är en utmaning.

"Folk som tar mig på allvar borde spärras in."

smaffy

Hero
Re: Här kommer tomten med realismen...

gener finns inte i eon.. men visst, korsa för allt i världen inte dom!

Orchson

Veteran
Förbryllan på nordpolen...

Jag vill gärna ha en sak förklarad för mig då.
På takalorr finns det en silverliknande metall... Som orsakar håravfall, sterilitet, konstiga sjukdomar...
Kan det vara uran kanske? Kanske plutonium? Det låter onekligen som radioaktivitet och dess biverkningar.

Då är min fråga, om det nu är radioaktivitet, hur kan det åsamka sterlitet? Det är genetiskt. Hur kan den orsaka "konstiga sjukdomar", det låter som cancer. Men det behöver det i och för sig inte vara... Håravfall? Samma sak där, typiska genskador.

Hur går avelse till? Finns den där "Kahena" och hennes bok om avelsens mysterier? För jag vill mycket gärna få veta hur i hela fridens namn en fortplantning skulle gå till utan gener.

Krille

Super Moderator
Blommor och bin

"Då är min fråga, om det nu är radioaktivitet, hur kan det åsamka sterlitet?"

Om det inte är radioaktivitet då? Om det är en nekrotropisk/termotropisk effekt istället som orsakar brännskador, håravfall, konstiga sjukdomar och sterilitet?

Du gör det stora misstaget att förklara Mundanas naturlagar enligt Jordens. Gör inte det - Mundana och Jorden är inte samma värld och behöver inte ha samma naturlagar (att alkemi och magi fungerar i den grad som det gör på Mundana är det tydligaste beviset på att det finns en skillnad i naturlagar).

"Hur går avelse till?"

Ehrm... du vet det där med blommor och bin... /images/icons/wink.gif

"För jag vill mycket gärna få veta hur i hela fridens namn en fortplantning skulle gå till utan gener."

Biotropi.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

smaffy

Hero
Re: Förbryllan på nordpolen...

tänkbar förklaring: ämnet innehåller nått giftigt ämne (kanske hela metallen är giftig, som bly eller kvicksilver) som helt enkelt hamnar på domdär ställena (pungkulorna, knappast nån kvinna arbetar juh därnere.. tänk på tirakernas samhälle), och det kommer in i kroppen när det löses upp mha svett.. precis som aluminium då, bara det att det anhopas mellan benen..

blaha. sterilitet behöver inte bara bero på gener.. en hård spark eller ett hammarslag räcker oxå. använd plitan mellan axlarna.

Orchson

Veteran
Re: Förbryllan på nordpolen...

Jag använder mer än gärna "plitan" mellan axlarna.
Påstå inte att jag är dum, givetvis skulle det kunna vara andra tungmetaller, men så som det beskrivs så verkar det inte alls vara så...

Varför skulle det anhopas just runt könet? Ologiskt, det är mer sannoikt att de skulle bli blinda eller få hjärnskador i sådana fall... Kanske skulle levern eller njrarna slås ut. Till och med lugnorna är sannolika ställen där det kan anhopas gifter, men just könsdelarna? Ditt svar är helt uppåt väggarna veligt.

Jag förklarar gärna världen med just naturlagarna, men som Krille påpekade gäller inte de i mundana, och därmed är det ett mycket bra svar och jag får givetvis godta det.

Att däremot en tungmetall skulla anhopas i könsområdet däremot är... Ehh... Nej helt enkelt. Visst skulle det kunna vara så, men det var ju knappast det jag frågade heller, det fanns en hel del andra saker jag också undrade... Det var mest brännskadorna och de mystiska sjukdomarna som förbryllade mig, inte steriliteten.

Jag tycker väldigt mycket om att höra olika teorier, men förolämpa mig inte är du snäll, det är lågt.