Nekromanti Pega?

smaffy

Hero
Re: Förbryllan på nordpolen...

plita mellan axlarna.. näe, det var inte så att jag ville trycka ner dig.

men varför inte? det finns juh kemikalier idag som anrikas där.. jag antar att jag hade domadäringa gentankarna i skallen (nån sa att det fanns gener i eon, då sa jag att det inte alls fanns gener) när jag skrev förra inlägget. därför blandade jag in steriliteten.

[VARNING!! tänk inte! låt mig tänka åt er! VARNING!!]

Orchson

Veteran

Det var jag som tänkte på gener. Men som sagt, det finns inte i eon. Det gör givetvis att jag, från att ha förstått världen helt och alldeles utmärkt, helt plötsligt inte förstår den i huvudtaget.

Innan visste jag hur kroppens funktioner styrdes genom gener, men i EON finns de inte. Alltså styrs de av något annat, många sjukdomar försvinner direkt och återbildandet av vävnad är också mystiskt.

Men, men... Jag kommer förstå allting tids nog, det mesta har väl med teotropi, biotropi och en armé med andra magiska prylar att göra. I'll cope...

Bara en tidsfråga innan jag är en besserwisser på mundanas värld också.

"Folk som tar mig på allvar borde spärras in."

Krille

Super Moderator

"Innan visste jag hur kroppens funktioner styrdes genom gener, men i EON finns de inte. Alltså styrs de av något annat, många sjukdomar försvinner direkt och återbildandet av vävnad är också mystiskt."

Gör det enkelt för dig. Mekaniken bakom är helt annorlunda. Resultatet är ofta likvärdigt eller till och med identiskt. Blödarsjuka är fortfarande blödarsjuka, även på Mundana; symptomen och smittsättet är likadana, även om namnet förmodligen skiljer och orsaken till att den fungerar som den gör är annorlunda. Vi talar alltså inte om att relationen i ett visst proteinpar som aktiverar respektive hämmar koaguleringen är skadad; vi talar om en nektrotropisk effekt eller möjligen en biotropisk defekt. Vi talar inte om Xerxes-Yngve som orsaken till att den nyfödda kotten har en moj mellan benen som hans syster inte har, utan en gudarnas välsignelse (dvs omedvetet teotropiskt inflytande över en biotropisk samverkan).

Svårare än så behöver det faktiskt inte vara.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Orchson

Veteran
Virus.

Virus är det ju inte tal om, en förkylning har med andra ord helt och hållet andra anledningar än på jorden. Och då man med olika växtmediciner botar en förkylning i eon, så är det helt andra krafter som arbetar i stället för just ämnen. Man kanske kan likna en fökylning med en förgiftning eller något liknande?

Virus fungerar ju som så att de kopierar in sina arvsanlag in i värdens arvsanlag och på så sätt skapar de nya virus.
Men eftersom inte arvsanlag finns i eon, så finns väl knappast virus i den mån heller? Det är väl frågan om en nekrotropisk effekt? (tycker att den borde vara nekrotropisk och inte biotropisk eftersom biotropi kan bota sjukdomar och nekrotropi orsakar infektioner)

Krille

Super Moderator
Re: Virus.

"Man kanske kan likna en fökylning med en förgiftning eller något liknande?"

...eller en förbannelse, eller besättandet av en ondsint ande, eller att man är ur synk med himlakropparna, eller...

Kort sagt, överge alla moderna orsaker, och koncentrera dig på deras effekter.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Orchson

Veteran

Jo.

Hindren finns väl bara i mitt huvud som DLK sjunger.
Jag har ett behov av att kunna förklara världen runt mig.

Rosen

Myrmidon

<I>Jag har ett behov av att kunna förklara världen runt mig.</I>

Då är det väl bara att sätta igång? (-:  Jag var inblandad i en diskussion (till ett helt annat spel) en gång om hur det kan komma sig att sjukdomsandar smittar. Vi fick fram omkring ett tiotal olika förklaringar som lät rätt bra allihop.

--
Åke

Grillmästaren

Veteran
Re: Blommor och bin

(att alkemi och magi fungerar i den grad som det gör på Mundana är det tydligaste beviset på att det finns en skillnad i naturlagar).

Det finns säkert olika tropier o liknande i Våran värld oxå.....men det är ingen som har varit så klurig att han/hon kommit fram till att något sådant finns =)

Dags att komma på hur man fixxar magier... sedan ska jag gå ner på stan och "zappa" ner kaxiga personer med min otroligt häftiga blixt...

Om Eon- Det är inte svårt att klara sig levande ur en strid, det är en stund efter som man dör...