Något som slagit mig var hur systemet skulle passa till att spela Samurajer i feodala japan.
Du har redan hela den där biten med vasaller och den feodala samhällstrukturen med familjer som blir ingifta med varann, beskattning av de ofrälse, familjer och klaner, praktiskt taget gratis. Man behöver naturligtvis översätta till japanska termer men detta tror jag inte skulle ställa till med alltför stora problem.
Den andra åtgärden är den rent regelmässiga biten. Man får ta bort vissa saker som sköldar, dra ner betydelsen av lans och öka pilbågens betydelse.
Vissa Passions som Amor är mindre tillämpliga medan andra som Hospitality, Loyalty, Hate och inte minst Honor helt klart är lika viktiga att behålla. Möjligt är att man borde ha ett annat förtydligande av de olika passions och understryka vilka som anses viktiga i en slags rangordning. Föreställ dig sedan en situation där din Daimyos närmaste man (Loyalty Lord) är gäst i ditt hus (Hospitality) och förolämpar någon av dina familjemedlemmar (Love: family/Honor).
På min hårddisk har jag några sidor i Word med ideer och möjliga regelmodifikationer som man skulle kunna använda för att få detta till stånd. Men när jag lade fram dessa ideer på Pendragon forumet så blev de inte väl mottagna, vilket är förståeligt, eftersom man där värnar om själva världen och ser regelsystemet som sekundärt och mina ideer främst handlade om regelssytemet,
De är förvisso till beskådande om någon visar sitt intresse.