Nekromanti pendragon i andra världar

Dilandau

Myrmidon
Är det någon som har lirat Pendragon utan Pendragons värld? Det slog mig att spelet förmodligen skulle funka bra till att lira A game of thrones-aktiga historier. någon som har testat?

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Pendragon är en idealistisk emulering av Arthursagorna. AGOT är en brutalt realistisk skildring av medeltida krigföring i stil med hundraårskriget och albignesiska korståget. Den huvudsakliga beröringspunkten är reglerna för feodalism, vilka kan få vara kvar som de är, men om man inte vill ha Pendragons riddarsagekänsla får man slänga ut stora delar av systemet, i stil med bonusar för att vara dygdig och ridderlig. Därtill krävs det ett bredare system för att klämma in karaktärer som Bran, Arya och Tyrion, vilka ligger långt från de historier Pendragon förutsätter ska utspelas. Konverteringsarbetet lär bli svårt, men inte omöjligt. Jag höll på med detta ett tag, men beslöt mig för att skriva ett nytt spel i stället, vilket nu ligger halvfärdigt. Principen verkar dock vettig.

Arfert

Facit
jag skulle kunna tänka mig en SF-version av Pendragon... som en mer "ridderlig" mörkare och mindre matinéfilmsaktig version av Star Wars (som ju löst bygger på arthursagan). Annan tech-level, men liknade koncept.

Necross

Swashbuckler
Jag har själv klurat på detta. Gillar personlighetssystemet i Pendragon (Virtues). Helskönt att slippa bestämma själv hur man ska känna och agera! Tror att det borde gå att anpassa för typ vilken miljö som helst.

Dilandau

Myrmidon
Jo..

... men jag har inte läst det. Och bara för att det står agot på omslaget, behöver det ju inte betyda att det är ett spel som är lämpligt att göra agot-aktiga äventyr med. :gremsmile:

Spitfire

Swordsman
Något som slagit mig var hur systemet skulle passa till att spela Samurajer i feodala japan.

Du har redan hela den där biten med vasaller och den feodala samhällstrukturen med familjer som blir ingifta med varann, beskattning av de ofrälse, familjer och klaner, praktiskt taget gratis. Man behöver naturligtvis översätta till japanska termer men detta tror jag inte skulle ställa till med alltför stora problem.

Den andra åtgärden är den rent regelmässiga biten. Man får ta bort vissa saker som sköldar, dra ner betydelsen av lans och öka pilbågens betydelse.

Vissa Passions som Amor är mindre tillämpliga medan andra som Hospitality, Loyalty, Hate och inte minst Honor helt klart är lika viktiga att behålla. Möjligt är att man borde ha ett annat förtydligande av de olika passions och understryka vilka som anses viktiga i en slags rangordning. Föreställ dig sedan en situation där din Daimyos närmaste man (Loyalty Lord) är gäst i ditt hus (Hospitality) och förolämpar någon av dina familjemedlemmar (Love: family/Honor).

På min hårddisk har jag några sidor i Word med ideer och möjliga regelmodifikationer som man skulle kunna använda för att få detta till stånd. Men när jag lade fram dessa ideer på Pendragon forumet så blev de inte väl mottagna, vilket är förståeligt, eftersom man där värnar om själva världen och ser regelsystemet som sekundärt och mina ideer främst handlade om regelssytemet,

De är förvisso till beskådande om någon visar sitt intresse.

Spitfire

Swordsman
Re: släng upp de här, vettja [nt]

något ofärdigt, och på engelska dessutom..

kom ihåg att detta inte är ett ambitiöst projekt eller något, utan bara samlade ideer.

För de som inte orkar läsa igenom de 8 sidorna kan man sammanfatta det hela med följande ändringar:

Lite ändringar för Multiple opponents som sker genom Reflexive modifiers istället för att man behöver dela upp sin färdighet.

Varierande vapenkvalite´

Lite förändrade färdigheter.

Ny färdighet: Parry.
Till skillnad från Pendragon kommer RP alltsom oftast INTE gå klädda i rustning. Eftersom strider då kan bli väldigt farliga fick jag iden om en färdighet som kunde absorbera skada om man åtminstone lyckades med sitt slag men förlorade slagväxlingen (ungefär som när man vid ordinärt spelande räknar om man får nyttja sköld eller inte)

Lite andra vapen samt nya sådana (som skjutvapen "Teppo" som ju introducerades i början av 1600 talet)

Samt "hemliga Svärdstekniker" som egentligen bara gör att man kan nyttja de andra vapnens "specialförmåga" fast med svärd.

Dewil

Skrivbordsgeneral
Jobbig layout (OT)

För de som inte orkar läsa igenom de 8 sidorna
Det blir jobbigt att läsa när spalterna är för smala. Pröva två spalter i stället, jag tror inte att det räcker med att minska mellanrummet mellan spalterna.

Dewil

Spitfire

Swordsman
Re: Jobbig layout (OT)

enda orsaken till att det är tre spalter är för att layouten i 4th ed pendragon är så, och alltså inte eget val.
Hursomhelst finns det en knapp i Word som du kan klicka för att få det i 2 eller 1 eller whatever..

Dewil

Skrivbordsgeneral
Re: Jobbig layout (OT)

enda orsaken till att det är tre spalter är för att layouten i 4th ed pendragon är så, och alltså inte eget val.
Ah, jag misstänkte det. (Vilket i och för sig inte gör det mer lättläst...)

Hursomhelst finns det en knapp i Word som du kan klicka för att få det i 2 eller 1 eller whatever..
Japp, hittade den, även om jag kör OpenOffice.

Dewil