Nekromanti Pendragon utan riddare?

Necross

Swashbuckler
Nån som har testat det? Hur vore det med t ex en grupp tokgiriga tjuvar i nån stor fantasystad, istället för riddare i England? Idén är pervers, blasfemisk och kanske rent felaktig, jag vet, men berätta gärna om era erfarenheter, eller länka mig nånstans.

Jag är på jakt efter ett nytt system, och det är väl bara att erkänna att det verkar bli nåt tradtionellt den här gången också. Gammal och feg, det är jag det.

Det jag minns av Pendragon är att det ofta var roligt och intressant att vara hårt styrd av sina virtues och passions, och jag har experimenterat med dessa i flera olika spel sedan dess. Hörde också att man tagit in Passions i Runequest 6, men vet inte riktigt om jag gillar resten av det systemet. Gillar att slå d20 också :gremsmile:

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Necross said:
Nån som har testat det?
Inte jag tyvärr, men jag kan bidra med att berätta om när jag mailade till... Green Knight kanske det var som hade Pendragon då? Hur som helst så frågade jag om det inte kunde komma några regler för att spela just icke-riddare (jag hade fjärde versionen, den med magiker och damer) och om de inte kunde lägga upp rollformuläret på hemsidan för jag var ärligt talat inte så sugen på att böja sönder den fina boken.

Detta ledde till två saker:
1: Formuläret kom upp på hemsidan (yaaay!).
2: Jag fick ett torrt svar om att de inte hade planerat någon "Book of Commoners" (vilket jag tycker är jätteroligt när jag tänker på det idag).

God45

#PrayersForBahakan
Man borde spela ett spel där alla spelar magiker och där man spelar ett par magiker var så att man kan cirkla vem som ligger i en dvala. :gremsmile:

Necross

Swashbuckler
God45 said:
Man borde spela ett spel där alla spelar magiker och där man spelar ett par magiker var så att man kan cirkla vem som ligger i en dvala. :gremsmile:
Hänger inte med, vad menar du?

Necross

Swashbuckler
Skarpskytten said:
Jag har aldrig hört talas om något sådant. Förutom att man måste fixa skadesystemet så borde det dock gå.

Ställ frågan på http://nocturnal-media.com/forum/index.php, det officiella KAP-forumet. Om någon har gjort det, så hänger hen där.
Tack, ska kolla där.

Hur menar du med skadesystemet? (Jag är trött i skallen)

God45

#PrayersForBahakan
Necross said:
God45 said:
Hänger inte med, vad menar du?
För att kasta mäktiga magier i Pendragon så måste man sedan falla i en dvala i flera månader och år. Som Merlin gör. Eller som Oden gör i Marvels Thor serier. Anyway, om man har en hel kult/skola/gille magiker som turas om att kasta magiska formler på rätt dagar (för mer kraft), på rätt platser (för mer kraft) och som är beredda på superlånga dvalor så kan man helt förändra världen mycket effektivare än någon riddare.

Inte alls meningen att man ska göra så men ändå :gremtongue:

Necross

Swashbuckler
God45 said:
För att kasta mäktiga magier i Pendragon så måste man sedan falla i en dvala i flera månader och år. Som Merlin gör. Eller som Oden gör i Marvels Thor serier. Anyway, om man har en hel kult/skola/gille magiker som turas om att kasta magiska formler på rätt dagar (för mer kraft), på rätt platser (för mer kraft) och som är beredda på superlånga dvalor så kan man helt förändra världen mycket effektivare än någon riddare.

Inte alls meningen att man ska göra så men ändå :gremtongue:
Aha. Well, jag har aldrig tänkt mig pc-magiker i själva Pendragon-settingen, utan bara (kanske) Pendragon-systemet i nån annan slags fantasy-setting.

Vill jag ha magiker-pc:s i medeltida England lirar jag Ars Magica. Och det gör jag, regelbundet :gremsmile:

God45

#PrayersForBahakan
Ars magica är betydligt bättre om man vill spela magiker på medeltiden :gremsmile:

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Skadesystemet bygger på att alla har tunga rustningar och sköldar. Att ge sig i strid i KAP utan brynja eller bättre är vansinne. Det kan behöva modds om man ska köra det i andra settings.

Korpen

Hero
Skarpskytten said:
Skadesystemet bygger på att alla har tunga rustningar och sköldar. Att ge sig i strid i KAP utan brynja eller bättre är vansinne. Det kan behöva modds om man ska köra det i andra settings.
Eller så är man rätt nöjd med att man har ett system som är tokdödligt. Om man låter bli att ändra på saker så gör även en liten kniv skada nog att tvinga en genomsnittlig människa att spendera veckor i sjuksäng om de faktiskt överlever alls. :gremsmile:

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Tja, man kan ju testa att köra Saxons!-supplementet. Alla gör 6d6i skada och ingen har riktiga rustningar. Jag tror att det blir trist att göra nya karaktärer ganska snart ... Men utan tvekan kan man kör så. Jag hade inte gjort det. Det tar lång tid att göra en karaktär i KAP.

Korpen

Hero
Skarpskytten said:
Tja, man kan ju testa att köra Saxons!-supplementet. Alla gör 6d6i skada och ingen har riktiga rustningar. Jag tror att det blir trist att göra nya karaktärer ganska snart ... Men utan tvekan kan man kör så. Jag hade inte gjort det. Det tar lång tid att göra en karaktär i KAP.
I 5th så går det rätt fort, speciellt om den nya RPs tillhör samma familj för då återanvänder man samma familjebakgrund och slipper slå om det. Sen är tycker jag dödligheten brukar vara rätt hög i Pendragon ren allmänt.

Sen är saxons om jag inte missminner mig typexemplet på glaskanoner?

Om scenariot var en tjuvkampanj så är det mest charmigt att alla öppna strider är fullständigt livsfarliga, det uppmuntar till att antingen använda tjuvknep eller fly hellre än illa fäkta.