IcarusDream
Anti-populist
I Manifest Mammon, en kommande minimodul till Tenebris så kommer jag ha ett "ekonomisystem" för nutidsspel. Tanken är lite inspirerad av Pendragons ekonomisystem, men modiferat.
I grunden är det att du har en inkomst(numrerar i enheter mellan 1(fattig student i en tredjehandsskrubb) till 10(Bill Gates)). En normal Tenebrisagent har 4 i inkomst varje månad, sedan har man en Levnadsstandard, baserat på vilket liv karaktärern lever. Lever man med levnadsstandard 1 så bor man i en skrubb, har två ombyten kläder, inte råd med bredband m.m Lever man med levnadstandard 10 så har lever man i ett designerhus i Californien, har ett-två egna privatjetplan och livvakter. Har man mer i inkomst än i standard så behåller man överskottet som resurser. Så ju bättre man lever, ju mer bonusar får man. Sen kommer Tenebris handla om att om man missköter sitt arbete så kan man få indragen inkomst, vilket tär på ens egna sparpengar, och om man har otur, ruinerar en.
Det systemet är helt frivilligt, och ersätter att behöva räkna mynt, men ger ändå en simulation av hur ekonomi fungerar.
I grunden är det att du har en inkomst(numrerar i enheter mellan 1(fattig student i en tredjehandsskrubb) till 10(Bill Gates)). En normal Tenebrisagent har 4 i inkomst varje månad, sedan har man en Levnadsstandard, baserat på vilket liv karaktärern lever. Lever man med levnadsstandard 1 så bor man i en skrubb, har två ombyten kläder, inte råd med bredband m.m Lever man med levnadstandard 10 så har lever man i ett designerhus i Californien, har ett-två egna privatjetplan och livvakter. Har man mer i inkomst än i standard så behåller man överskottet som resurser. Så ju bättre man lever, ju mer bonusar får man. Sen kommer Tenebris handla om att om man missköter sitt arbete så kan man få indragen inkomst, vilket tär på ens egna sparpengar, och om man har otur, ruinerar en.
Det systemet är helt frivilligt, och ersätter att behöva räkna mynt, men ger ändå en simulation av hur ekonomi fungerar.