Nekromanti Pengar och mynt

Targon

Hero
Så småningom kommer man till den punkten då man slutgiltigt måste bestämma sig för vilka myntenheter som ska finnas i sin värld. Och så beslutar man sig att hålla det hela antikvariskt och räkna 1 pund = 20 soldi = 240 denar. Alltså, det går 20 soldi på ett pund och 12 denar på 1 soldi. Som referenspunkt kan anges att bröd kostar ca 3 soldi per skålpund, lika mycket som en kanna öl, och en schyst häst 50 pund, medan en värja kostar 30 pund.

Sedan påpekar polaren att systemet är alltför komplicerat, inte minst eftersom ingen på en röd sekund kan räkna ut hur många denarer som motvaras av 2 pund och 4 soldi, att ett system som liknar 1 krona = 100 öre således är att föredra.

Ska man i en fantasyvärld låta sig inspireras av gamla tiders myntsystem eller för behändighetens skull adoptera det moderna decimalsystemet? Ett alternativ vore 1 pund=10 soldi=10 denar. Ännu enklare: 1 pund=100 denar.

Nå, vad har ni för synpunkter?

Troberg

Sinister eater
Ska man i en fantasyvärld låta sig inspireras av gamla tiders myntsystem eller för behändighetens skull adoptera det moderna decimalsystemet?
Jag föredrar att ha en värdeenhet, tex silver. Denna kan sedan uttryckas med olika mynt,vilka kan vara gjorda av koppar, silver, guld eller något annat, men värdet är fortfarande alltid räknat i silver (ett guldmynt är mindre för samma värde som motsvarande silvermynt och så vidare).

I ett sådant system så kanske man har 78 silver, fördelat på 3 kopparpengar a 1 silver, ett silvermynt värt 5 silver, två silvermynt värda 10 silver och ett guldmynt värt 50 silver. Ungefär som vi har idag alltså (om man betraktar 50-öringen som en halvkrona).

Det är enklare att förstå och enklare att räkna med, samtidigt som du kan ha hur udda värden du vill på mynten.

Krille

Super Moderator
"Sedan påpekar polaren att systemet är alltför komplicerat, inte minst eftersom ingen på en röd sekund kan räkna ut hur många denarer som motvaras av 2 pund och 4 soldi, att ett system som liknar 1 krona = 100 öre således är att föredra."

Då kan man i sin tur påpeka att britterna räknade på det sättet fram till 1974 och gjorde det på just röda sekunder, och att polaren förmodligen bara är ovan vid systemet alternativt korkad som inte begriper icke-SI-enheter och icke-decimala valutor.

Eller så kan man konstatera att man faktiskt inte räknar med hur många denarer som motsvaras av två pund och fyra soldi, utan man ger säljaren två pund och fyra soldi - precis som britterna gjorde fram till 1974. Omräkningen till denarer (eller i britternas fall, pence) gjordes endast om man verkligen behövde.

"Men vad händer om man lämnar fram en fempundssedel" frågar nu den listige rollspelsräven. "Måste man inte räkna subtraktion då?" Den erfarne handlaren* säger då att det gör man inte alls. Man räknar upp. Varorna var värda två pund och fyra soldi, så man lägger till en klase växel till det värdet tills man kommer upp i sedelns värde: "två och fyra, två och sex, två och åtta, två och tio, tre, fyra, fem, tack så hemskt mycket, herrn!", samtidigt som man plockar upp ett tvåsoldimynt, ett tvåsoldimynt till, ett tredje tvåsoldimynt, ett tiosoldimynt och två enpundssedlar, i den ordningen.

Eller så kan man bygga ett system där soldi och pund är räkenskapsenheter, det vill säga att det inte finns några mynt för enheterna. Två pund fyra skrivs in i bokföringen, men används inte i verkliga livet. Och dessutom kan man göra så att 50 pund för en stridshäst är en ofantlig summa motsvarande femtio årsinkomster för en normal bonde och fem års underhåll av en normal riddare. Går du omkring med femtio årslöner i fickan? Går du ens omkring med fem årslöner? Trodde inte det.

Eller så kan man bygga ett system där det visserligen finns mynt, men där de egentligen inte används annat än av handelshus. Alla andra kör med byteshandel, så att vill någon ha en stridshäst så betalar han inte 50 pund, utan (via diverse omvägar som av spelbarhetsskäl inte nödvändigtvis omnämns) ett års skatteintäkter från två av de byar som finns inom ens förläning.

Eller så kan man bygga ett system där man faktiskt inte använder pengar i spel, utan kör med ett abstrakt värde på Rikedom. Istället för att köpa en pryl och minska ens sifferhögar för Guld, Silver och Koppar (eller vad högarna nu heter) så slår man ett slag för Rikedom. Misslyckas man så har man inte råd. Lyckas man lite så har man råd, men Rikedom minskar. Och lyckas man mycket så har man råd och det märks inte ens i ens Rikedom.

* Ja, jag har faktiskt varit butikschef en gång i tiden.

Quadrante

Grisbonde
Jag tycker du ska lyssna på krille, hans argumentation är god. dessutom körde vi med ett liknande sytem ett par år i våran spelgrupp, utan några komplikationer. De flesta transaktionerna är nog för det mesta med den lägsta av myntenheterna ändå ( beroende på vad värdet av den i världen förvisso).

PAX

Jordisk Äventyrare
Kör vidare på det du har. Själv har jag till Warhammer skapat en egen uppdelning av mynt tillverkade av människor, alver och dvärgar och hur de värderas. Vanligast är naturligtvis mynten från människor. Alviska och dvärgiska mynt får medelfritz nästan aldrig se eller komma i kontakt med. Rollpersoner är dock inga medelfritz och har därför lite större chans att lägga nävarna på alviska gulddaler och dvärgiska drakblodsdubloner.

Örnie_UBBT

Swordsman
I tillägg till Krilles utmärkta och klargörande inlägg kan jag bara tillägga att det finns ganska bra och detaljerad information om hur det här med pengar och mynt fungerade i verkligheten under perioden 1400-1800 i boken "The Wheels of Commerce" av Fernand Braudel (innehåller f ö också en massa faktatung men bra info om hur handel och handelshus egentligen funkade i praktiken under samma period). Boken finns översatt till svenska också, "Civilisationer och kapitalism 1400-1800, band 2: Marknadens spel".

Väldigt akademiskt och faktatungt men med många exempel och därför märkligt lättläst.

hälsar
Örnie

hraufnir

Swordsman
Även om hraufnir betyder korp är jag väl i detta en tjuvaktig skata... eller kanske inte då jag ber om lov att använda detta:
Eller så kan man bygga ett system där man faktiskt inte använder pengar i spel, utan kör med ett abstrakt värde på Rikedom. Istället för att köpa en pryl och minska ens sifferhögar för Guld, Silver och Koppar (eller vad högarna nu heter) så slår man ett slag för Rikedom. Misslyckas man så har man inte råd. Lyckas man lite så har man råd, men Rikedom minskar. Och lyckas man mycket så har man råd och det märks inte ens i ens Rikedom.
i det rollspel jag är i full gång med att skriva. Får jag det pappa Krille?

Krille

Super Moderator
"Får jag det pappa Krille?"

Ä'lugnt! Jag har redan stulit det från d20 Modern och Call of Cthulhu. :gremgrin:

Skriv det bara med egna ord, så går du säker.

Storuggla

Champion
"Ä'lugnt! Jag har redan stulit det från d20 Modern och Call of Cthulhu."

Som snott det av Robin D Laws Hero Wars. Coolt hur bra idéer sprider sig :gremwink:

Storuggla, rikedom, snus och fagra igelkottar

Johan K

Gammal & dryg
Nå, vad har ni för synpunkter?
Om man får önska lite så får du det gjärna hålla det simpelt. Typ skalan 1 = 10 = 100, eller nått sådant.... Eller att du skippar 100-grejen åxå..
Vi får väll testa det när vi lirar det nästa gång..

/ Johan k, som funderar på att sova lite

Illern

koppariller
Jag är visserligen lyckligt lottad eftersom det fanns en del tiopotenser i romarnas myntsystem (och ledande namn som denarer, quinarer och quadranter) innan de började minska silverhalten i pengarna men vi har ett system med en skala på ungefär tjugofem steg. 1 är egendomslös tiggare och 25 är typ romarriket som lösgör resurser för att möta upp och jaga Hannibal (två steg är en tiopotens). Varje familj eller ''organisation'' ligger på en given nivå på den här skalan. i en familj så ägs allt av familjeöverhuvudet men de olika familjemedlemmarna kan förfoga över delar av resurserna utifrån sin ställning i familjen (eller organisationen). dessa förfogandenivåer ligger på olika lägre nivåer som tillsammans med allmänna omkostnader och svinn blir den nivå som familjen/organisationen ligger på (tre stycken på nivå X-1 blir en på nivå X t.ex.). Om man tittar på varje given individ (eller organisation) så har de ett antal nivåer som utgår från deras resursnivå. En är deras skattkistenivå; vad de har hemma i hushållskassan och är en nivå lägre än resursnivån, en är vad-man-har-i-pungennivå (detta kan man spendera en given dag utan att bry sig) som är fyra nivåer lägre och slutligen småpotatis som är fem nivåer lägre och denna summa kan man spendera utan att räkna alls.

Det här lät säkert jätterörigt men det minskar faktiskt pengaräknadet en väldig massa för alla utom de fattigaste rollpersonerna men där kan det ha sin tjusning att vända på slantarna, gärna på riktgt med hjälp av replikor eller lagom stora riktiga mynt (varvid man med hjälp av olika myntningar som ser lite olika ut kan introducera politiskt heta mytnt eller mynt med för låg silverhalt eller...). Dessutom beskriver det världen genom att man tydligt ser vilka nivåer olika personer kontra organisationer ligger på. jag bifogar en pdf för att förtydliga, fråga gärna...

Storuggla

Champion
"...jag tror faktiskt att Call of Cthulhu var före Hreo Wars... "

Jasså? Du hänvisar till en Wealth-mekanik som inte förekommer i CoC BRP (där man handlar med pengar och inte med tärningsslag) vilket får mig att anta att du menar CoC d20, vilket jag inte läst. CoC d20 dök upp i Mars 2002. Hero Wars rullade in i butikerna i April 2000. Var snäll nu annars får du ingen bearnaise. :gremwink:

Storuggla, grävde fram sin Hero Wars för att kolla

Krille

Super Moderator
Nå, jag tänker på färdigheten Credit Rating, som används titt som tätt för att se om man är tillräckligt välställd för saker och ting. Oftast saker och ting som medlemsskap i herrklubbat, men det är väl ingen större skillnad på att vara rik nog för en herrklubb och att vara rik nog för en Ferrari, eller hur? :gremgrin:

Pom

Swashbuckler
"...jag tror faktiskt att Call of Cthulhu var före Hreo Wars... "

Jasså? Du hänvisar till en Wealth-mekanik som inte förekommer i CoC BRP (där man handlar med pengar och inte med tärningsslag) vilket får mig att anta att du menar CoC d20, vilket jag inte läst. CoC d20 dök upp i Mars 2002. Hero Wars rullade in i butikerna i April 2000. Var snäll nu annars får du ingen bearnaise.
Läste en recension av Swordbearer i en Dragon från tidigt 80-tal. Där nämndes särskilt det spelets påhitt att inte köra med pengar utan med att rollpersonernas samhällsställning avgjorde vad man kunde köpa.

Olle Linge

Snigel
Färdighetsslag för rikedom

Är det någon som har ett sådant system man kan få titta på? Jag har inte tillgång till något av spelen ni pratar om, men är intresserad av att testa och se ifall det är något som passar mig. Det känns onekligen rätt smidigt :gremsmile:

Edit: Jag har läst Illerns inlägg nu, men det är ju inte exakt vad du (Krille) menar, eller hur?

Krille

Super Moderator
Re: Färdighetsslag för rikedom

"Är det någon som har ett sådant system man kan få titta på?"

Det kan finnas i d20 Modern SRD, men det står i så fall någonstans på Wizards hemsida. Nånstans.

Storuggla

Champion
" Nå, jag tänker på färdigheten Credit Rating, som används titt som tätt för att se om man är tillräckligt välställd för saker och ting. Oftast saker och ting som medlemsskap i herrklubbat, men det är väl ingen större skillnad på att vara rik nog för en herrklubb och att vara rik nog för en Ferrari, eller hur?"

Bortsett från att alla priser står i dollars och att Credit Rating är ens respektabilitet? Nä, inget alls? :gremwink: Äh, det här är ju off topic märker jag. Ingen större överraskning dock.
Och får jag påminna om Povel Ramels "Var är tvålen"?
"En man ska va förmögen och ha pengar på sin bank, men uti badet utan tvål kan han betrakta sig som pank."

Storuggla, med martin Ljungs basröst