Nekromanti Pengar

Hobert

Warrior
Jag satt och bläddrade i grundreglerna när jag upptäckte att en borgare och en lågadlig person börjar med lika mycket pengar, fast den lågadliga personen får sina pengar i guldmynt. Iofs får man som lågadel mer startutrustning, men borde man inte även få mer pengar? Är detta ett fel, eller är det tänkt att vara på det här viset?

[Hobert]

Korp

Veteran
Pengar & Mynt

Som vanligt så är det bara att ändra om man inte gillar reglerna. Det vore kanske inte fel att lägga till lite mer kapital till lågadel.

Jag tycker att guldmynt silvermynt och kopparmynt är väldigt tråkigt. Jag tycker att varje provins borde ha egna mynt. Hur gör ni andra. Och hur ställer Järnalverna sig till pengar. Existerar pengar i deras rike. I ett kollektivt samhälle behövs väl inte pengar. Dvärgarna använder antagligen människornas mynt. Eller med tanke på dvärgarnas hantverks kompetens så är det väl troligt att arbetar med att tillverka människornas mynt.

/Korp

Hobert

Warrior
Re: Pengar & Mynt

Själv använder jag ännu koppar-, silver- och guldmynt. Varje provins har dock sin egen prägel på mynten.

Järnalverna använder sig inte av pengar i min värld. Som du sa behövs inte det. Eftersom alla alver känner av varandras saeculum behövs inte pengar för att få makt. Alla vet sin plats helt enkelt.

Dvärgiska hantverkare skulle säkert kunna göra bra mynt, men frågan är om man i alla provinser litar tillräckligt på att de inte tar av de ädla metallerna för egen vinning.

[Hobert]

Korp

Veteran

Järnalver som ger sig ut i den stora vida världen borde ha lite problem med att förstå sig på pengars värde.

/Korp

Hobert

Warrior

Ja, de borde ju inte vara särskilt vana vid konceptet. Som jag har uppfattat det är det dock mycket sällan järnalver faktiskt lämnar sina hem och beger sig ut i människornas riken. De som gör de kan lätt misstas som spioner från Malachdrim- släktet och råka i knipa. Lite kontakt finns väl ändå mellan folken, och de som lämnar hemmet gör det väl mestadels för släktets skull och inte av personliga anledningar. Dessa borde då också skickas med en summa pengar lämplig tioll uppgiften och instrueras om hur de fungeras osv. En sak jag undrar är hur mycket människor i allmänhet vet om järnalverna. Vet man ens om att det finns olika släkten, eller tror man att alla hör ihop med Malachdrims folk (Om man nu känner till namnet Malachdrim)? Om man inte kan skilja de olika släktena åt är det nog troligast att de järnalver som bor hos människorna ligger lågt och undgår uppmärksamhet.

[Hobert]

Korp

Veteran
Järnalv i Fårakläder?

Adeln och högt uppsatta i Kyrkan vet säkert rätt mycket om järnalverna. Folk i städerna hör säkert massa rykten av varierande sanningshalt. Folk på landsbygden kan ha hört ordet Järnalv någon gång. De alver som beger sig ut i vida världen är trots att de är få, intresanta. För om en spelare vill vara järnalv så blir han antagligen sådan.

/Korp

Hobert

Warrior
Re: Järnalv i Fårakläder?

En intressant idé vore att låta alla spelare vara järnalver utsända av sitt släkte på ett hemligt uppdrag. Till exempel att finna och hämta en relik som släktet gärna vill ha den dag mörkret knackar på deras portar. Ägaren till detta föremål är svår att hitta och vill inte gärna lämna ifrån sig det. Under sina efterforskningar drar man självklart även på sig mörkrets ögon.

Eller så kan man få i uppdrag att kartlägga ett område bortom järnalvernas hem.

Kanske skickas man in i merodak för att undersöka om alla rykten därifrån är sanna.

[Hobert]

Korp

Veteran

jooo... men det lär bli lite brist på intriger mellan rollpersonerna när alla kollektivt kämpar mot exakt samma mål. Men nån kanske tjänar mörkret.

/Korp

Hobert

Warrior

Kanske det, men det går säkert att lösa. Gamielalverna intrigerar ju alltid sinsemellan. Ett gäng sådana med ungefär samma saeculum tar nog till olika trix för att utmärka sig själva som bättre och dugligare än de andra.

Annars skulle ju RP kunna komma från olika släkten. Anledningen till att de samarbetar kan typ vara att Ketura beordrat att expeditionen ska äga rum. Nu vill de visa att just deras släkte är dem som utför uppdraget bäst. Eftersom de har blivit tillsagda att samarbeta kan de dock inte använda hur fula metoder som helst.

Förresten, är det någon som testat att köra äventyr med två grupper och två SL? Exempelvis två grupper av alver från olika släkten som är utskickade till samma mål. Om ena gruppen är Malachdrimalver kan det gå riktigt hett till ifall de möts. Jag tror det skulle kunna vara riktigt kul om SL samordnar allt bra.

[Hobert]

Horus

Warrior
Jag tror faktiskt aldrig adeln hade särskilt mkt pengar (historiskt alltså), utan de hade mest sina rikedomar i mark och bönderna de ägde. Det är väl samma sak i Gemini.

Borgarna i Gemini är väl för det mesta ngt slags köpmän, och sådana som kunde sköta affärer tjänade ju faktiskt pengar (mest under sen medeltid/renässans). Så köpmännen hade ju faktiskt minst lika mkt pengar som adeln.

Horus

Rach

Veteran
jag tycker också att det är konstigt att man får lika mycket pengar, men jag tror att om man har guldmynt så anses man vara rikare,men det är bara vad jag tror, men man får ju mer utrustning. Jag ska nog snacka lite med cell (jag känner han som har skapat hela företaget).