Nekromanti Pengar

Martin Eriksson

Veteran
Du tar och stoppar upp dom i häcken på din SL och ber honom att vara lite realistisk...

Eller så tar du och köper dig en egen provins...eller varför inte ett mindre land...?

Får man fråga vad det är för tävling?

DAKRilla

Hero
Tänk logiskt nu. Borde en tävling kunna ge så mycket pengar i belöning? Om jag inte minns fel så tjänar en vanlig arbetare ca tio silver i veckan, och en akademiker just över hundra. Prissumman skulle alltså motsvara 1,5 miljoner veckors (mer än 30 000 år) arbete för den vanligt avlönade arbetaren, och (bara) 150 000 veckor (just över 3000 år) för akademikern.
Jag skulle kunna sammanfatta svaret på din fråga också med endast ett ord:
Allt.

Martin Eriksson

Veteran
Hmz....blev lite fel där tror jag...

En arbetare tjänar 10 silver i veckan...alltså är 15 miljoner för honom 1 500 000 veckolöner...det blir för honom ungefär 30 000 årslöner...

Tänk sen att Camards 25000 invånare kanske äger 500 silver i medel...det blir 12 500 000....alltså är priset på mer än vad Camards hela befolkning äger sammanlagt....

Faan lite realism för guds skull !!!!

Attack Bosse

Veteran
Finns det det inte en borg i Camard? Är inte en borg värd ett antal miljoner. Varför skulle man inte kunna få 15 miljoner i en tävling, kolla bara på medeltiden handel med förläningar hit och dit, de uppgick till oerhört mycket större summor. Det enda orimliga är väl om de får summan i klingande silver.

Zadrith

Hero
Jag tror er spelledare har eller får problem med skenande inflation./images/icons/wink.gif

DAKRilla

Hero
Anar du hur mycket 15 miljoner silver är? Och för en simpel tävling är det en orimlig prissumma, åtminstone i mina ögon. Och visst har pengar handlats och skänkts med genom tiderna, men som en prissumma tvivlar jag att en summa med ett sådant värde någonsin utdelats.
I vilket fall som helst så bör man inte ge sina spelare ens en hundradel av denna summa om denne vinner självaste Svärdsspelen i Hadarlon med ögonbindel och fotbojor (min åsikt).

Storuggla

Champion
Vem har råd att slänga ut 15 miljoner i prissumma? Och hur mycket silver har itne han till att börja med då? Sjukt...

Storuggla, vill ha koppar istället

Döda SL!!!! Stena honom!!!

Det är som om sveriges kung skulle ge bort skåne till en bonde som vann "bästa brottaren i bygden"

Skärp er!!!!!!!!!!!

Bjorn

Hero
Börja med att köpa ett gäng vagnar

15 miljoner silver väger nämligen ca 30 ton...

Kan ni på något otroligt sätt få ut vinsten i guldform så kan detta fås ner till något mer hanterbara 1.5 ton, men vi snackar fortfarande en närmare 100 rejäla guldtackor.

/Bjorn

Krille

Super Moderator
"Varför skulle man inte kunna få 15 miljoner i en tävling, kolla bara på medeltiden handel med förläningar hit och dit, de uppgick till oerhört mycket större summor."

År 1194 var prislappen på Skottland ynkans 24 miljoner silver. Två borgar ingick på köpet.

Steeltoe

Veteran
Personligen skulle jag köpa mig en ö någonstans där det är varmt och soligt. Där skulle jag sen framleva mina resterande dagar med att dricka båtdrinkar och slöa.

Vad som är riktigt roligt om man lovar spelarna en dylik förmögenhet är att lura dem.... Jag undrar hur många, rövare/ tiraker/ försupna dvärgar som skulle ta tillfället i akt att plundra 4-5 snåla rollpersoner. Eller för den del tror du att du kan hyra så pass lojala karavanvakter om de vet vad som finns i vagnarna.

Effekten av 15mil silver borde motsvara det som skedde för en 4 år sedan när Bank of England sålde av delar av sin guldreserv och guldpriset störtdök.
Ni har möjligheten att starta en enorm ekonomisk kris i mundana. Ni kommer att sitta på offantliga mängder makt. Tänk er att vara som George Soros med alla sina pengar i endollars mynt. Ni kommer inte att kunna bege er ifrån det där berget av silver någonsin...... Får ni det i mynt eller är ni lovade en gruva av trollet Hederlige Harrys begagnade kärror./images/icons/spook.gif

Perenna

Swordsman
Det är som om sveriges kung skulle ge bort skåne till en bonde som vann "bästa brottaren i bygden"

Njae... Jag tycker nästan att 15 miljoner silver är att ta i ännu mer!

Attack Bosse

Veteran
Javisst, det är exakt 28,5 ton silver.

Ja ja, det är rätt mycket pengar, och ja sa ju att det skulle vara rätt orimligt om de fick de i silver istället för iform av en förläning eller dylikt. Varför ska ni lägga er i hur de spelar?

Man Mountainman

Storsvagåret
Prinsessan och halva kungariket.

Varför inte. 15 000 000 silver skulle ju då inte vara mindre än den normala drakdödaravgiften, minus prinsessan. Sen är Skottland inte ens ett särskilt trevligt kungadöme. Säg vad ni vill, men jag hade hellre fått halva Frankrike eller sådär.

Krille

Super Moderator
"Jasså? Förvånar mig inte det minsta, jag hade inte gett ens en halv slavdirham för Skottland."

Stackars dig. Betänk att de riktigt bra destillerierna i världen finns i Skottland.

Det kanske ska tilläggas att hälften så mycket (dvs 12 miljoner silver) var Englands kronas samlade årsinkomster vid tiden.

Storuggla

Champion
Det kanske ska tilläggas att hälften så mycket (dvs 12 miljoner silver) var Englands kronas samlade årsinkomster vid tiden.

Dock skulle summan varit större om inte Robin Hood varit i farten... ^_-

Storuggla, tycker om detta.

Steeltoe

Veteran
Tja diskussionen fördes fram och då får man väl också förvänta sig synpunkter, jag antar att det var därför den lades fram från början. Att sen inte alla tycker att en viss ide är bra leder ju då till att man för fram detta.