Nekromanti Pengar...

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
645
Jag skulle bara säga att man får lite väl mycket pengar i N2. Om man tittar på hur mycket den skandinaviska kronan är värd, så är ju Euron ungefär densamma som nu.
Om man är vanlig medelklass-människa, får man ju typ 1500 euro. Dessutom får man ju typ alltid mer pengar p.g.a händelser. Jag har ALDRIG haft penningproblem i N2, även om jag varit underklass eller ännu sämre.

Kakujin wa hombun wo tsutsuka neba narimasen...
 

Scorpion

Veteran
Joined
26 Jul 2000
Messages
161
Location
Stockholm
jag hade samma problem med mina spelare.... fast jag började med en massa "extra kostnader". Typ som gäng som ville ha betalt för att man inte skulle bli nedslagen... olika typer av vägspärrar.... fast det har ändå alltid blivit så att mina spelare har extremt med pengar.... det är lite tråkigt... för har dem mycket pengar så kan de få tag i vilken vapen och cybertech de vill typ.... och det är inte roligt....

fast det som knäckte var när min spelare (som är klassad som en av världens farligaste män) skänkte 25 miljoner euro till Barncancerfonden.... det var lite roligt...

MVH
 
Last edited by a moderator:

Darkfed

Veteran
Joined
27 Aug 2000
Messages
24
Location
GBG
Mina spelare bränner just 45.000 euro var på nya identiteter - Och det är bara utgångspriset.

Ibland är det lätt att bli fattig i Neotech.
 
Joined
22 Jan 2001
Messages
10
Location
Kramfors, Sverige
Spelar en karaktär som startade med över 2 miljoner... Visst kan man få mycket pengar, men oftast vill man köpa många saker också...

All these words they make no sense,
I find bliss in ignorance.
Linkin Park - One Step Closer
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
2 miljoner?? min spelgubbe äger två städer och ett världsledande företag... killen är MÅNG miljadär.... (tilläggas bör att killen pluggade ekonomi i fyra år, fem dar i veckan, åtta till tre varje dag...)

"The Danish Wrath Shall Come Upon All Of You"
 

Vrimzikiel

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
21
Location
Göteborg
Vi brukar köra att man får 10% av startkapitalet att spendera på vad man vill, resten är uppbundet i bilar, hus, tv-apparater M.M.
 

Scorpion

Veteran
Joined
26 Jul 2000
Messages
161
Location
Stockholm
min spelare tog 200 miljoner för ett mord. Iofs var mordet på en vd. Men det gjordes med finess och hjärna. Och självklart ett asstort prickskyttegevär....

MVH
 
Last edited by a moderator:

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
<I>Visst kan man få mycket pengar, men oftast vill man köpa många saker också...</I>

Tja, i verkligheten lever de flesta inte med tanken att de måste köpa upp sina pengar. Man tenderar att hålla ganska hårt på dem, även om man är rik. Det är lite tråkigt när en del spelare blir så upphetsade över allt de kan köpa för sina pengar. Alla pengar är inte till för att spenderas.

/RipperDoc - som inte riktar sig till någon specifik


<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
En Euro 2059 är värd cirka 4 kronor år 2000. Tänk på att valutorna hinner variera ganska kraftigt under 60 år.
Sedan tycker jag att man i gemen får alldeles för lite pengar. Först och främst ska man koncentrera sig på uppväxten (där ens sociala ställning spelar mest roll). Jag har multiplicerat medelklassens startkapital med 5, och överklassens och sociala elitens med 10. Och då får egentligen den sociala eliten för lite pengar, för att överenstämma med Neotechs värld åtminstone.
Däremot kan man lätt tjäna mycket pengar på sina yrkesperioder. Det är lite för lätt i Neotech att lyckas, vilket gör att att folk, underklass som överklass, lyckas i gemen mycket bra på sina jobb och tjänar mer pengar. Så, antingen kan du acceptera att allt lowclassfolk lyckas komma upp sig och göra karriär, eller så ser du till att sätta pinnar i hjulen för dem under rollpersonsgenereringen.
Vrimzikiels tips om att binda upp pengarna stämmer inte riktigt överens med reglerna, då man redan får gott om uppbundna resurser där...
I vilket fall kan man så att säga redigera i efterhand tills karaktärerna blir bra, inte sant?

/RipperDoc

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>
 

Boboliwsy

Warrior
Joined
6 Nov 2000
Messages
308
Location
Gävle
Re: Pengar...(OT)

Men det gjordes med finess och hjärna
Finnes och hjärna? Det är nåt som mina spelare har missat... /images/icons/smile.gif

/Boboliwsy
 

Jools

Veteran
Joined
29 May 2000
Messages
136
Location
Halmstad, Sverige
Efter att ha läst alla inlägg...

Så måste vi spela olika rollspel... =)
I min spelgrupp har alla konstant penga-brist och sliter för brödfödan. Vilka yrkesval kör ni???
Det har bara varit en RP (han var VD eller nått) som haft det 'fett' alla andra har fått slita för pengarna.
Kör ni alla med 2t6+6 i grundvärden?

Can't sleep clowns will eat me...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Måste man ha penningproblem?

"Om man är vanlig medelklass-människa, får man ju typ 1500 euro."

Waow! Sextusen spänn! Det är halva min månadslön. Efter skatt.

För övrigt är det också den biten som försvinner i fasta kostnader - hyra, el, TV-licens, studielån, telefon etc. Mat är ej inräknat.

Det är dyrt att leva.

"Jag har ALDRIG haft penningproblem i N2"

Eller, låt mig omdefiniera frågan, kan inte stora mängder pengar leda till problem av en helt annan typ? Maffian kidnappar ens ungar, man har paparazzis efter sig hela tiden, Skattemyndigheten jagar en med blåslampa, man drabbas av sol-och-vårare...

...jag kan tänka mig massor med äventyr som uppstår på grund av för mycket pengar, om man bara är beredd att släppa pengar-på-krog som äventyrsmotivator.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

JorreDeMojjaS

Veteran
Joined
17 Aug 2000
Messages
47
Location
Inne I Bouchen
Chicken Fasoner =)

oo nooo .. det finns bara ett äkta "attribut-slående-sätt" .. Ob3T6 ..
- "Den realistiska skalan 3 till 18" .. muahahah

Jag är ond.. eller god... äh..

// JorrE - who cares
 

Largoi

Warrior
Joined
24 Jun 2000
Messages
395
Location
Gråbo
Re: Måste man ha penningproblem?

om man bara är beredd att släppa pengar-på-krog som äventyrsmotivator.

ag personligen tycker väl inte detta funkar i Neotech ändå =)
nej men jag håller med Krille helt och hållet, man får bara inte låta en rollperson ha en massa cash och de andra vara fattiga, det kan bli väldigt orättvist om man inte spelar "goda" rollpersoner...

Jag är nog gud iallafall, när man tänker efter...
 

Jools

Veteran
Joined
29 May 2000
Messages
136
Location
Halmstad, Sverige
Ingen Chicken här inte...

Jag fick intrycket att alla som posta på denna tråd körde så...
för med 3t6 placerade uppifrån och ner tycker jag och den andra i min spelgrupp att det är VÄLDIGT svårt att få bra yrkes perioder (inkomst mässigt)

Can't sleep clowns will eat me...
 

JorreDeMojjaS

Veteran
Joined
17 Aug 2000
Messages
47
Location
Inne I Bouchen
Oki..

mm stämmer det är inte det lättaste att klara alla Ob3T6 slag över 10...

... men är jag ledsen för det ? .. Nej bara Spelarna .. muhahaha.

// JorrE - baaad
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
det är klart pengar ska spenderas! Om man börjar med femtielva mille ska man ju inte nöja sig med en bil, eller ett hus...
minst 5 bilar ska de va, också en två-tre dyra hus plus ett par schyssta lägenheter och en mindre arme med tjänstefolk...

Resten lär gå åt till bevaknings kostnader larm o dyl...

Så de så!
 
Top