Nekromanti Penningvärdet

Helgonet

Veteran
Må vara att DoD har en användning av mynt som vida överstiger det normala i en feodal värld. Inte heller att kursen mellan guld-silver-koppar är baserat på 10-talssystemet bryr jag mig om men skall t.ex en ridhäst vara värd 6 kilogram silver? (Motsvarande i Sverige på 1200-talet var ca 50-100 gram = 48-96 Svealandsörtugar, enligt de uppgifter jag har)
Guldmynt tycker iaf jag borde vara någonting ovanligt och mycket värdefullt, inte var mans egendom.

Ex nihilo nihil fit

Vintergatan, Jorden, Europa, Norden, Sverige, Dala
Jo Jo, men tänk på att DoD är ett rollspel som inte basers på verkliga händelser eller fakta, det är ju inte samma värld ens... Allt fungerar och är okej, bara man använder fantasin =) (Öhh, va fan nu vart de dubbelt här)

Liberate Tu-Temet Ex Inferis.<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Nostradamus on 2001-01-04 16:54.</EM></FONT></P>

Helgonet

Veteran
Anakronismer i all ära, men är det inte väldigt tungt att släpa på pengarna. Tillslut måste man ha en oxkärra med sig bara för att få med sig alla mynt när man skall handla.

Ex nihilo nihil fit

Rosen

Myrmidon
<I>Jo Jo, men tänk på att DoD är ett rollspel som inte basers på verkliga händelser eller fakta</I>

"Historically, gold coins were never this common, but it fits well with the romantic notion of a purse of gold at every adventurer's belt."
    GURPS Conan

--
Åke

King Kromm

Hero
Re: He He...

Men vem skulle sälja nått till nån med i visa kort i dod?
Tacka vet ja carding! de e billigt, och man slipper mynt!
Om bara datorn hade funnits i dod...

/King Kromm

Meduriol

Veteran

Detta får ju en att fundera ganska mycket (;
man kan ju tänka sig att symmetrin inte direkt var lika korrekt som i dagsläget . .och alla mynten inte direkt var lika stora .. då kanske man räknade antalet mynt . .tror ni då inte att de skickliga silversmederna fuskar som bara den!?

man tar ett lite större silvermynt . delar det på två. . sen bankar till det lite .. vips! två silvermynt!

härmed vågar inte jag lite på silversmedar i okända byar (;

--------- www.rollspel.nu

Krellh

Warrior

man tar ett lite större silvermynt . delar det på två. . sen bankar till det lite .. vips! två silvermynt!

Det är därför en våg är så väldans användbar ;-)

/Tobbelobbe

Rickard

Urverk speldesign
Håller med dig <B>Helgonet</B>. Gm ska vara sällsynt. I 91:an och Chro. så slängde man t.o.m. km bara för att det är så värdelöst.
Jag tog och delade alla priser med 5 i 91:an och kör numera bara med EDD:s priser.

Man använder vågar för att kolla vikten. Vem orkar räkna till 300 mynt? Det blir nog en rätt lång kö i butiken efter ett tag.
Bara för att mynten vägde så mycket för några 100 år sedan så började man med bankväxlar som blev nutidens sedlar.

/[color:green]Han</font color=green> som kom att tänka på hur Sammets far blev rik i David Eddings "Sagan om Mallorea"

doset

Veteran
angående oxkärra

Härmed kommer man ju osökt in på alla de tillfällen där äventyrarna efter ett hårt och slitsamt uppdrag äntligen lyckats banka ihjäl draken/onda magikern/orchkungen/stor-trollet osv. och "bara" skall till och pallra sig hem med en tvåtons skatt. Då lastar man upp allt på oxkärran med tillhörande oxar som man släpat med sig genom hela grottsystemet...