Peppa upp mig på Stockholm

Conan

انتفاضة
Kul tråd! Synd att jag missade den när det begav sig.

Måste dock stämma in i en del av kritiken.

- Cykla går bara an om man bor i innerstan eller är lykradåre.

- Kollektivtrafiken är väl högst medelmåttig.

- Bistadspriserna är ett skämt med tanke på vilka inkomster stockholmarna har.

- Stan blir fulare och fulare tack vare wingårdska bunkrar, tors torn, Stockholm waterfront och liknande sataniska påfund

Med det sagt är väl inte Stockholm dyrare än någon annat ans i Sverige? Öl, mat och andra saker kostar väl om något mindre här än på andra håll.

folketsfiende

drömvändare
Trådomanti!!!

Nu har det hänt långt om länge! Jag har fått ett jobberbjudande i Stockholm som var så förbaskat bra, att inga av mina tidigare nämnda reservationer var tillräckliga. Med andra ord är det dags att flytta till Stockholm (men jag stannar i bostadskörerna i Malmö, för säkerhets skull...) Tack och lov får jag hjälp av företaget att hitta boende initialt, men det lär bli något på kortare sikt, kanske 1-2 år. Att ge mig ut i Stockholms bostadsmarknad ser jag verkligen inte fram emot, särskilt inte eftersom jag absolut inte är beredd att köpa en bostadsrätt, men jag verkar inte ha något val.

Hursomhelst. On a more positive note! Frågor till er stockholmare:

- Var i staden finns art-house biografer?
- Var handlar man kinesiska och indiska livsmedel?
- Var kan man äta god gyros?
- Var kan man bada på sommaren där det är djupt nog att dyka?

Jävlar vad många nya spelgrupper jag tänker starta...
Först och främst, grattis till jobbet! Hoppas det kommer att vara värt flytten!

Vad gäller indiska livsmedel tycker jag att de bästa butikerna brukar finnas i förorten. Upptäckte att det fanns en rar liten indisk butik i Sätra när jag var där häromsistens. Vad gäller kinesiska livsmedel tycker jag den bästa butiken är https://orientalshop.se/ vid Hötorget.

Gyros som snabbmat är det lite tunt med i Stockholm - måga fuskar och säljer "gyros". Om du vill ha en restaurang och middag så finns det många greker i stan. Jag vill tipsa om en sjaskig pärla i Årsta med oväntat bra köttkvalitet: Antica Edessa. Rakt av kvarterskrog i övrigt.

Vad menar du med att dyka? Att det ska vara djupt vatten? I så fall finns det hur många ställen som helst, bara kolla botten först. Det är ju sötvatten så någon djuphavskänsla lär du väl inte få, men i skärgården är vattnet bräckt och kallt. Om du menar dyka med utrustning så finns det rätt gott om föreningar och ställen att dyka på. Jag har nog aldrig varit i en stor stad med mer vattenaktiviteter tillgängliga än vad Stockholm har - mitt i stan dessutom.

Du har fått riktigt bra tips på bio - det finns mycket för cineasten i Stockholm!

Vad gäller walkability så är det visserligen sant att det är lite avstånd i Stockholm, men det är få ställen som inte är trevliga att promenera på, jämfört med promenadmardrömmar som London och Paris. Att gå från nord till syd på Södermalm tar ungefär 35 minuter, och från öst till väst ca 55 minuter, och det är bara en av Stockholms öar, så det är ju en storleksfråga. De flesta har mindre områden de brukar röra sig inom.

Jag tror att du kommer att hitta saker du gillar med Stockholm, även om det kanske inte mäter sig med ditt älskade Malmö. Jag kan säga att jag avskydde Malmö de första gångerna jag var där, men med tiden ändrade jag mig, och numera tycker jag det är en charmig stad med många fina sidor. Kanske kan du göra samma resa?

mrund

Veteran
En stad som inte delas av en stor flod, sjö eller havsvik är bara en jämntjock massa av bebyggelse som det är omöjligt att se några vyer över. Jag är för väluppfostrad för att nämna vilken stor svensk stad som lider av det här allvarliga felet. Men jag lovar dig att det inte är Stockholm!

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Flytta in hos Franz i Skogås!

Då har du Drevviken med ett dussintal badplatser i tre väderstreck och Magelungen, med en handfull badplatser, i ett fjärde. Och ytterligare några sjöar inom bara några minuters cykelväg!

:t6b: :t6b-2:
//EvilSpook

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Fan, den här tråden påminde mig om den enda riktiga nackdelen jag fick när jag flyttade från Nynäshamn till Rissne – betydligt längre till bra badplatser. Jag brukade ha typ 10 minuters promenad från dörr till badstrand… =(

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Jag var så glad när familjen flyttade till Råcksta då vi skulle få nära till badplats. Men så tyckte Stockholms Vatten och Avfall att det var en bra idé att släppa ut 50 000 ton bajs i Mälaren och vips kunde man inte bada i badet nära Råcksta längre.. Så en av de bästa grejerna med att flytta till Skogås blir att kunna bada i sommar 😊

Oscar Silferstjerna

Doktor Snuggles urmakare
Trådomanti!!!

Nu har det hänt långt om länge! Jag har fått ett jobberbjudande i Stockholm som var så förbaskat bra, att inga av mina tidigare nämnda reservationer var tillräckliga. Med andra ord är det dags att flytta till Stockholm (men jag stannar i bostadskörerna i Malmö, för säkerhets skull...) Tack och lov får jag hjälp av företaget att hitta boende initialt, men det lär bli något på kortare sikt, kanske 1-2 år. Att ge mig ut i Stockholms bostadsmarknad ser jag verkligen inte fram emot, särskilt inte eftersom jag absolut inte är beredd att köpa en bostadsrätt, men jag verkar inte ha något val.

Hursomhelst. On a more positive note! Frågor till er stockholmare:

- Var i staden finns art-house biografer?
- Var handlar man kinesiska och indiska livsmedel?
- Var kan man äta god gyros?
- Var kan man bada på sommaren där det är djupt nog att dyka?

Jävlar vad många nya spelgrupper jag tänker starta...
Hur mycket har du varit i Stockholm tidigare? Jag ser ju att du har några specifika önskemål, vilket nog de allra flesta har, men efter att ha bott i stan i över 20 år - först som deltidsboende och de senaste sju åren på heltid - kan jag konstatera att det som gör att jag trivs är mer allmänna saker. Stort utbud av nöjen och kultur, enkelt att resa med t-banan och en känsla av att vara en del av ett urbant och nationellt centrum. Att det är dyrt att bo bra är förstås ett minus, men det är å andra sidan mycket dyrare att bo bra i exempelvis New York eller London.

Jag har, precis som du, också bott länge (tio år i mitt fall) i Malmö. Malmö är definitivt en stad med en viss typ av charm (och en del allt påtagligare problem) som inte riktigt finns i Stockholm. Som helhet trivs jag dock bättre här. Har aldrig ångrat flytten.

Om jag ska ge dig ett handgripligt praktiskt råd, så är det att tänka på förvaring redan när du letar bostad (rent konkret: vindsförråd, skåp, möjlighet att ställa in plastlådor från Clas Ohlsson eller IKEA etc). En lösning är förstås att du gör dig av med prylarna om du har samlat på dig mycket (jag hade en mycket stor boksamling som jag delvis valde att ge bort). Att inte ha så mycket att förvara förenklar boendet och tillvaron väsentligt.

Last edited:

Basenanji

Postd20modernist
Jag skulle rösta på Midsommarkransen-Aspudden. Alternativt Årsta. Tror den småstadskänslsn ligger ganska nära Malmös innerstad.

Får du Neotechsug: inkludera besök i nya Liljeholmen vid Årstaviken.

Bifur

Veteran
Jag skulle rösta på Midsommarkransen-Aspudden. Alternativt Årsta. Tror den småstadskänslsn ligger ganska nära Malmös innerstad.

Får du Neotechsug: inkludera besök i nya Liljeholmen vid Årstaviken.
Det området generellt, Örnsberg, Axelsbergs etc., har också fördelen att det är nära Alphaspel.

Oscar Silferstjerna

Doktor Snuggles urmakare
Kanske fem dagar av mitt liv? Jag har försökt hålla mig borta från eländet :cool:
Ok. Men bottnar det här i att du som skåning (om du nu är det?) tänker dig att Stockholm är fullt av ”dryga brats”? Du skrev ju det, möjligen en smula skämtsamt, i trådstarten. Visst finns det en del såna i stan, men jag tycker inte att de verkar vara särskilt många. Jag träffar väldigt sällan på såna människor.

Jag är väl medveten om att många som kommer från andra delar av landet uppfattar Stockholm som stressigt och otrevligt, men det tror jag beror på att de ofta mest rör sig runt Centralen, längs Drottninggatan, på Plattan och i Gamla stan. Det är ställen som åtminstone jag ofta undviker därför att det är så mycket spring, turister och turistfällor. Resten av stan är betydligt trevligare.

Östermalm och Stureplan är ju också, kanske särskilt i Skåne, kända för att vara snobbiga och dyra ställen. Inte helt utan anledning. Men även dessa platser är enkla att undvika. Ungefär som att strunta i Gamla väster och Lilla torg när man bor i Malmö. Själv störs jag inte så mycket av den sortens miljöer, utan tänker mer på de guldkorn som finns där. Exempelvis många riktigt bra restauranger och fik.

När jag började hänga i Stockholm utan mina föräldrar var jag ca 18-25 år och hade dålig koll på hur stan hänger ihop. T-banan kändes rörig och någon kommenterade min småländska (”är du skåning?”). Sånt har inte hänt mig de senaste 20 åren, trots att jag inte har bytt dialekt. Har inte heller något behov av att uppfattas som stockholmare.

Jag är ofta på Söder (mest för att gå på restaurang, ta en öl eller handla mat) och där finns det en del riktigt ängsliga hipsters, men jag är så pass gammal nu (50+) att det inte spelar mig någon roll. Vill någon lyssna på ”rätt” musik eller svänga sig med ”rätt” fraser så kan de göra det. De som är ängsligast och mest måna om att passa in är, tror jag, ofta de som själva är mer eller mindre nya i stan.

Last edited:

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Jag tycker att det är lite trött med det klassiska Stockholmshatet, och jag vette fan om det ens finns någon anledning att försöka omvända det. Om du har bestämt dig för att hata Stockholm så antar jag att du alltid kommer att göra det, oavsett hur din upplevelse är här.

Så istället för att be en massa stockholmare att sälja in Stockholm till dig kanske du istället skulle skåda inåt. Kanske försöka nollställa eventuella fördomar och anta en positiv inställning? Du ska flytta till Nordens största stad, som av många anses vara en av de vackraste städerna i världen. En stad som bär norra Europas historia på sina axlar, och är helt oförstörd av krig och elände i åtminstone några hundra år. Du kanske kan se det som en positiv sak att flytta hit? Ge det en chans?

Det är inte som att vi har för lite folk här, bostadsbristen är vårt största problem och det blir inte bättre av att det flyttar in en turistbuss om dagen. Om ni som hatar Stockholm kunde följa er övertygelse och låta bli att flytta hit så skulle ni därför göra den ännu bättre.

Oscar Silferstjerna

Doktor Snuggles urmakare
Jag tycker att det är lite trött med det klassiska Stockholmshatet, och jag vette fan om det ens finns någon anledning att försöka omvända det. Om du har bestämt dig för att hata Stockholm så antar jag att du alltid kommer att göra det, oavsett hur din upplevelse är här.

Så istället för att be en massa stockholmare att sälja in Stockholm till dig kanske du istället skulle skåda inåt. Kanske försöka nollställa eventuella fördomar och anta en positiv inställning? Du ska flytta till Nordens största stad, som av många anses vara en av de vackraste städerna i världen. En stad som bär norra Europas historia på sina axlar, och är helt oförstörd av krig och elände i åtminstone några hundra år. Du kanske kan se det som en positiv sak att flytta hit? Ge det en chans?

Det är inte som att vi har för lite folk här, bostadsbristen är vårt största problem och det blir inte bättre av att det flyttar in en turistbuss om dagen. Om ni som hatar Stockholm kunde följa er övertygelse och låta bli att flytta hit så skulle ni därför göra den ännu bättre.
Ja, det finns en hel del fördomar om Stockholm. De stämmer bara ibland. Gillar man ett stort utbud och ett urbant liv i Sverige finns det knappast något bättre alternativ. Själv tycker jag att både Malmö och Göteborg är lite för små städer. I mina ögon är de mellanstora svenska städerna - alltså de som har en folkmängd kring 100 000 - ofta förfärligt tråkiga och alldeles för lika varandra vad gäller utbud. Då bor jag hellre på landet.