Kulturhusets bio finns också.Fågel Blå på Östermalm har inte nämnts. Bio Capitol finns också, Vasastan.
Kulturhusets bio finns också.Fågel Blå på Östermalm har inte nämnts. Bio Capitol finns också, Vasastan.
Först och främst, grattis till jobbet! Hoppas det kommer att vara värt flytten!Trådomanti!!!
Nu har det hänt långt om länge! Jag har fått ett jobberbjudande i Stockholm som var så förbaskat bra, att inga av mina tidigare nämnda reservationer var tillräckliga. Med andra ord är det dags att flytta till Stockholm (men jag stannar i bostadskörerna i Malmö, för säkerhets skull...) Tack och lov får jag hjälp av företaget att hitta boende initialt, men det lär bli något på kortare sikt, kanske 1-2 år. Att ge mig ut i Stockholms bostadsmarknad ser jag verkligen inte fram emot, särskilt inte eftersom jag absolut inte är beredd att köpa en bostadsrätt, men jag verkar inte ha något val.
Hursomhelst. On a more positive note! Frågor till er stockholmare:
- Var i staden finns art-house biografer?
- Var handlar man kinesiska och indiska livsmedel?
- Var kan man äta god gyros?
- Var kan man bada på sommaren där det är djupt nog att dyka?
Jävlar vad många nya spelgrupper jag tänker starta...
Hela Stockholms skärgård finns tex.Var kan man bada på sommaren där det är djupt nog att dyka?
Jag hade hoppats på något på cykelavstånd från min eventuella bostad.Hela Stockholms skärgård finns tex.
Det lär inte vara något större problem, med undantag för vissa delar av regionen.Jag hade hoppats på något på cykelavstånd från min eventuella bostad.
Nej det ser ju lovande ut på kartan iallafall. Ganska mycket vatten liksom.Det lär inte vara något större problem, med undantag för vissa delar av regionen.
Kom att tänka på en vän som om somrarna brukade paddla kajak från Örnsberg till jobbet nära Alvik och hem. Mycket vatten i Stockholm. Själv åretruntbadar jag där jag kommer åt.Jag hade hoppats på något på cykelavstånd från min eventuella bostad.
Hur mycket har du varit i Stockholm tidigare? Jag ser ju att du har några specifika önskemål, vilket nog de allra flesta har, men efter att ha bott i stan i över 20 år - först som deltidsboende och de senaste sju åren på heltid - kan jag konstatera att det som gör att jag trivs är mer allmänna saker. Stort utbud av nöjen och kultur, enkelt att resa med t-banan och en känsla av att vara en del av ett urbant och nationellt centrum. Att det är dyrt att bo bra är förstås ett minus, men det är å andra sidan mycket dyrare att bo bra i exempelvis New York eller London.Trådomanti!!!
Nu har det hänt långt om länge! Jag har fått ett jobberbjudande i Stockholm som var så förbaskat bra, att inga av mina tidigare nämnda reservationer var tillräckliga. Med andra ord är det dags att flytta till Stockholm (men jag stannar i bostadskörerna i Malmö, för säkerhets skull...) Tack och lov får jag hjälp av företaget att hitta boende initialt, men det lär bli något på kortare sikt, kanske 1-2 år. Att ge mig ut i Stockholms bostadsmarknad ser jag verkligen inte fram emot, särskilt inte eftersom jag absolut inte är beredd att köpa en bostadsrätt, men jag verkar inte ha något val.
Hursomhelst. On a more positive note! Frågor till er stockholmare:
- Var i staden finns art-house biografer?
- Var handlar man kinesiska och indiska livsmedel?
- Var kan man äta god gyros?
- Var kan man bada på sommaren där det är djupt nog att dyka?
Jävlar vad många nya spelgrupper jag tänker starta...
Det området generellt, Örnsberg, Axelsbergs etc., har också fördelen att det är nära Alphaspel.Jag skulle rösta på Midsommarkransen-Aspudden. Alternativt Årsta. Tror den småstadskänslsn ligger ganska nära Malmös innerstad.
Får du Neotechsug: inkludera besök i nya Liljeholmen vid Årstaviken.
Kanske fem dagar av mitt liv? Jag har försökt hålla mig borta från eländetHur mycket har du varit i Stockholm tidigare? J
Ok. Men bottnar det här i att du som skåning (om du nu är det?) tänker dig att Stockholm är fullt av ”dryga brats”? Du skrev ju det, möjligen en smula skämtsamt, i trådstarten. Visst finns det en del såna i stan, men jag tycker inte att de verkar vara särskilt många. Jag träffar väldigt sällan på såna människor.Kanske fem dagar av mitt liv? Jag har försökt hålla mig borta från eländet
Ja, det finns en hel del fördomar om Stockholm. De stämmer bara ibland. Gillar man ett stort utbud och ett urbant liv i Sverige finns det knappast något bättre alternativ. Själv tycker jag att både Malmö och Göteborg är lite för små städer. I mina ögon är de mellanstora svenska städerna - alltså de som har en folkmängd kring 100 000 - ofta förfärligt tråkiga och alldeles för lika varandra vad gäller utbud. Då bor jag hellre på landet.Jag tycker att det är lite trött med det klassiska Stockholmshatet, och jag vette fan om det ens finns någon anledning att försöka omvända det. Om du har bestämt dig för att hata Stockholm så antar jag att du alltid kommer att göra det, oavsett hur din upplevelse är här.
Så istället för att be en massa stockholmare att sälja in Stockholm till dig kanske du istället skulle skåda inåt. Kanske försöka nollställa eventuella fördomar och anta en positiv inställning? Du ska flytta till Nordens största stad, som av många anses vara en av de vackraste städerna i världen. En stad som bär norra Europas historia på sina axlar, och är helt oförstörd av krig och elände i åtminstone några hundra år. Du kanske kan se det som en positiv sak att flytta hit? Ge det en chans?
Det är inte som att vi har för lite folk här, bostadsbristen är vårt största problem och det blir inte bättre av att det flyttar in en turistbuss om dagen. Om ni som hatar Stockholm kunde följa er övertygelse och låta bli att flytta hit så skulle ni därför göra den ännu bättre.