Trådomanti!!!
Nu har det hänt långt om länge! Jag har fått ett jobberbjudande i Stockholm som var så förbaskat bra, att inga av mina tidigare nämnda reservationer var tillräckliga. Med andra ord är det dags att flytta till Stockholm (men jag stannar i bostadskörerna i Malmö, för säkerhets skull...) Tack och lov får jag hjälp av företaget att hitta boende initialt, men det lär bli något på kortare sikt, kanske 1-2 år. Att ge mig ut i Stockholms bostadsmarknad ser jag verkligen inte fram emot, särskilt inte eftersom jag absolut inte är beredd att köpa en bostadsrätt, men jag verkar inte ha något val.
Hursomhelst. On a more positive note! Frågor till er stockholmare:
- Var i staden finns art-house biografer?
- Var handlar man kinesiska och indiska livsmedel?
- Var kan man äta god gyros?
- Var kan man bada på sommaren där det är djupt nog att dyka?
Jävlar vad många nya spelgrupper jag tänker starta...
Först och främst, grattis till jobbet! Hoppas det kommer att vara värt flytten!
Vad gäller indiska livsmedel tycker jag att de bästa butikerna brukar finnas i förorten. Upptäckte att det fanns en rar liten indisk butik i Sätra när jag var där häromsistens. Vad gäller kinesiska livsmedel tycker jag den bästa butiken är
https://orientalshop.se/ vid Hötorget.
Gyros som snabbmat är det lite tunt med i Stockholm - måga fuskar och säljer "gyros". Om du vill ha en restaurang och middag så finns det många greker i stan. Jag vill tipsa om en sjaskig pärla i Årsta med oväntat bra köttkvalitet: Antica Edessa. Rakt av kvarterskrog i övrigt.
Vad menar du med att dyka? Att det ska vara djupt vatten? I så fall finns det hur många ställen som helst, bara kolla botten först. Det är ju sötvatten så någon djuphavskänsla lär du väl inte få, men i skärgården är vattnet bräckt och kallt. Om du menar dyka med utrustning så finns det rätt gott om föreningar och ställen att dyka på. Jag har nog aldrig varit i en stor stad med mer vattenaktiviteter tillgängliga än vad Stockholm har - mitt i stan dessutom.
Du har fått riktigt bra tips på bio - det finns mycket för cineasten i Stockholm!
Vad gäller walkability så är det visserligen sant att det är lite avstånd i Stockholm, men det är få ställen som inte är trevliga att promenera på, jämfört med promenadmardrömmar som London och Paris. Att gå från nord till syd på Södermalm tar ungefär 35 minuter, och från öst till väst ca 55 minuter, och det är bara en av Stockholms öar, så det är ju en storleksfråga. De flesta har mindre områden de brukar röra sig inom.
Jag tror att du kommer att hitta saker du gillar med Stockholm, även om det kanske inte mäter sig med ditt älskade Malmö. Jag kan säga att jag avskydde Malmö de första gångerna jag var där, men med tiden ändrade jag mig, och numera tycker jag det är en charmig stad med många fina sidor. Kanske kan du göra samma resa?