Nekromanti Pereinefunderingar

Hamsterbane

Veteran
Först och främst satt jag och tänkte på vad en medlem av det pereinska folket kallas. Pereiner, pereinebor, perenner eller periner? Eller något annat? Perenn låter bäst, enligt mig, men det är ju även benämningen på en särskild sorts människor... vad skulle en person från Pereine kunna kalla sig (såsom en person från Sverige kallar sig "svensk")?

Sedan märkte jag att 12% av landets befolkning är sanarialver. Vad sysslar alla de med? det blir 27 600 alver det. Enligt alverboken bosätter sig Sanari alltid i städer - i princip aldrig på landsbygden - men Pereine har bara två städer, Perina med 12 200 invånare, och Ireda med förmodligen färre än så många invånare. Det vore dumt att anta att större delen av någondera stads invånare var sanari. Men var bor de då?
Har de någon hemlig, gigantisk alvstad a lá Gondolin uppe i Khadaribergen eller har de några tjog maffiga byar runt om i landet? Någon som har några förslag?

GrottrolletNaug

Swashbuckler
"Först och främst satt jag och tänkte på vad en medlem av det pereinska folket kallas"

Jag kallar dom rätt och slätt för Pereinier.

"Sedan märkte jag att 12% av landets befolkning är sanarialver. Vad sysslar alla de med?
[snipp]
Men var bor de då?"

Ja, du. Det är en bra fråga :gremsmile:

Jag placerade ca 16% (tror jag) sanarialver i Perina, vilket slutar på någonstans mitt i mellan 1000 och 2000 alver. Den andra delen? Jag skulle väldigt gärna se dessa 27000 sanarialver som dels för många (jag drar ner deras antal till kanske 10.000 eller så) och dels som att de är ganska "osanariska". De har en mycket begränsad kontakt med liljans råd och deras påbud når inte alla gånger fram. De har börjat leva på ganska osanariska sätt (merparten av dom lär vara bönder) och de gamla alviska traditionerna är mest just gamla fina traditioner och inte de ideal de är för Sunarilevande alver. De stadslevande alverna kan dock tänkas hålla lite hårdare på sin härkomst.

Jag och min kompis ermine skrev om Perina i julkalendern förra året. Där har jag lämnat en del utrymme åt just de alver som bor i Perina (de har ett ghetto :gremsmile: (Ghetto i bemärkelsen "stadsdel där endast en etnicitet bor" och inte i bemärkelsen "sunkig stadsdel där fattiga ovita bor" ) ).

/Naug

Kenzui

Warrior
Själv tror jag att dom har sina "egna" byar där dom bor nästan utan perner eller vad dom nu heter. Och vissa bor i stor städerna. fast det är min fattning eller tycke.

Sanariproblematiken i Pereine

Någon som har några förslag?
Jag vet att Petter Nallo i egenskap av att vara den som skriver på en del framtida material, tänkt att bland annat avhandla Pereine, har klurat lite kring en lösning på "sanariproblematiken" i Pereine. Fråga honom vetja (förslagsvis genom att skicka ett PM här på forumet) så kanske du kan få neogames syn på det hela.

Ljusetsriddare - till eder tjänst

Krille

Super Moderator
"Enligt alverboken bosätter sig Sanari alltid i städer - i princip aldrig på landsbygden - men Pereine har bara två städer, Perina med 12 200 invånare, och Ireda med förmodligen färre än så många invånare. Det vore dumt att anta att större delen av någondera stads invånare var sanari. Men var bor de då?"

Så som jag tänkte mig en gång i tiden var att större delen av de där sanari som bor i Pereine helt enkelt var flyktingar. Det finns ingen stadig sanarisk enklav i Pereine, eftersom det är en så ung nation och Frigörelsen är i så färskt minne. Hade sanari-alverna kunnat så hade de säkert bosatt sig i städerna, men nu har de inte så mycket val (utom möjligen knata tillbaka över gränsen in i Thalamur och hoppas att Rakhori inte märker något).

Så sanari i Pereine lever helt enkelt där de får plats av vad de kan livnära sig på. Det där "i princip aldrig" innebär att det finns undantag om behoven kör över principerna, och i Pereine kör behoven över principerna.

Lycan

Hero
Perennfunderingar (OT)

Perenn... hmm...

Alltså vänta nu...

Finns det öht ett- eller tvååriga människor på Mundana? :gremlaugh:

- Lycan

Hamsterbane

Veteran
Re: Perennfunderingar

Perenn = Flerårig (SAOL)
Nog är Mundanas människor fleråriga alltid, de flesta iaf. :gremtongue:

Tack för svaren, I svarare.

Rygar

Veteran
Perenn, Perennare, Perennast (OT)

Perenner är det bara blommor som är :gremtongue:

fortfarande så har neogames tagit löjligt mycket namn och sånt från skumma saker.. läste antik litteratur och hittade en massa roligt.. t ex: Katharsis är grekiska och betyder själsrening osv osv...

Enklaven som försvann

Det finns ingen stadig sanarisk enklav i Pereine, eftersom det är en så ung nation och Frigörelsen är i så färskt minne.
Är du verkligen helt säker på detta? :gremsmirk:
Citerar sidan 24 i Alver (från stycket om sanaristammens demografi): "En av de största enklaverna finns i Pereine och en annan finns i Ebhron."

Ljusetsriddare - som undrar om den sanriska enklaven i Periene var ännu ett av Krilles "personliga bottennapp" :gremgrin:

Krille

Super Moderator
Re: Enklaven som försvann

"Är du verkligen helt säker på detta?"

Hyfsat så. Det finns enklaver och enklaver. I inlägget menar jag att det inte finns ett isolerat "sanarighetto" eller någon homogen sanari-subkultur i Pereine. I Alver menar jag att sanari finns koncentrerade till några få platser, och att Pereine och Ebhron är två av dessa.