Jag skulle vilja lägga ett litet inlägg för gamla DoD -91, fast alla nu snackar om den nya (misslyckade?) upplagan.
Jag vet inte hur spelgrupperna ute i övriga världen fungerar eller har för sammanhållning, men hos vår är det jämt samma sak. Tillåt mig berätta:
Ulgor den Barbariske stöter på en hop tjúvar och bestämmer sig genast för att göra köttmos av dem. SL slår tärningen och hoppas febrilt på att 20 ska visa sitt skeva leende. 20 rullar upp och tjutet är öronbedövande! Ulgor den Barbariske fastnar med yxan i arslet och alla nästa 1t100 attacker blir automatiskt perfekta. Vår hjälte segnar ihop med 47 dolkhugg i mjälten och avlider svårt. SL jublar och RP:en grinar.
Ja, det var väl en gullig historia, men vart ligger poängen i?
Jo, nämligen de roliga siffrorna 20 och 1.
1 favoriseras av RP medan 20 av SL. Detta skapar mer eller mindre motsättningar.
Det är fram för allt 1 som ställer till med det mest, enligt min åsikt, då 1 är allt för mäktigt.
"Men det är ju så sällan 1 kommer upp" gnäller någon ynklig stackare nu. Kanske det, men när den väl gör så är det förbannat kört. Max skada och ingen rustning gills. Skitkul. Dom där resarna som var så dumma och roliga blev plötsligt livsfarliga då Totala KP visar -20 efter en smäll med en korkek.
Perfekt är FÖR mäktigt! När ska egentligen rustningarna komma till nytta i det här spelet om man har FV 20+ och aldrig missar en parering?! Den enda gången man missar en parering är antingen vid fummel eller perfekt och då det sistnämnda inträffar e det kört!
Det är oerhört orättvist att dö med en karaktär som besegrat demoner, drakar och helvetets alla monster bara för att bli nedstucken med en synål av en gammal gumma i en gränd.
Finns det verkligen inget annat system? Jag har läst om sådana som sätter FV mot FV och strider så, men vet inte riktigt hur det fungerar.
Ha´t.
"Själen är ett mänskligt påhitt för att vi inte kan acceptera vår egen dödlighet"
Jag vet inte hur spelgrupperna ute i övriga världen fungerar eller har för sammanhållning, men hos vår är det jämt samma sak. Tillåt mig berätta:
Ulgor den Barbariske stöter på en hop tjúvar och bestämmer sig genast för att göra köttmos av dem. SL slår tärningen och hoppas febrilt på att 20 ska visa sitt skeva leende. 20 rullar upp och tjutet är öronbedövande! Ulgor den Barbariske fastnar med yxan i arslet och alla nästa 1t100 attacker blir automatiskt perfekta. Vår hjälte segnar ihop med 47 dolkhugg i mjälten och avlider svårt. SL jublar och RP:en grinar.
Ja, det var väl en gullig historia, men vart ligger poängen i?
Jo, nämligen de roliga siffrorna 20 och 1.
1 favoriseras av RP medan 20 av SL. Detta skapar mer eller mindre motsättningar.
Det är fram för allt 1 som ställer till med det mest, enligt min åsikt, då 1 är allt för mäktigt.
"Men det är ju så sällan 1 kommer upp" gnäller någon ynklig stackare nu. Kanske det, men när den väl gör så är det förbannat kört. Max skada och ingen rustning gills. Skitkul. Dom där resarna som var så dumma och roliga blev plötsligt livsfarliga då Totala KP visar -20 efter en smäll med en korkek.
Perfekt är FÖR mäktigt! När ska egentligen rustningarna komma till nytta i det här spelet om man har FV 20+ och aldrig missar en parering?! Den enda gången man missar en parering är antingen vid fummel eller perfekt och då det sistnämnda inträffar e det kört!
Det är oerhört orättvist att dö med en karaktär som besegrat demoner, drakar och helvetets alla monster bara för att bli nedstucken med en synål av en gammal gumma i en gränd.
Finns det verkligen inget annat system? Jag har läst om sådana som sätter FV mot FV och strider så, men vet inte riktigt hur det fungerar.
Ha´t.
"Själen är ett mänskligt påhitt för att vi inte kan acceptera vår egen dödlighet"