Det är många som bringar sin tid här på forumet genom att klaga på brister... just i Eon(duh..!). Det jag läser är främst klagomål om världens uppbyggnad som inte överenstämmer med folks visioner och det är i stort sett ingen som klagar på regelbuggar förutom de vissa som stör sig på HELA regelsystemet.
Det var någon som nämde i tråden nedanför att om man ändrade allt i Eon som var 'dåligt' så skulle man få det perfekta rollspelet. Men hur skulle det perfekta rollspelet se ut? Att man måste ändra på världen för att spelet skall bli bättre är ju ganska löjligt. Hur världen ser ut i några som helst aspekter spelar ju ingen som helst roll för själva spelandet.
Det hela handlar väl ändå om angagemang i självaste spelandet från spelarna och spelledarens sida. Materialet som Eons Grundregler och Modulerna är ju bara för att ge oss inspiration när vi ska spela. Vi spelar ju faktiskt inte Eon eller springer runt i något land i Mundana (som nu det ska vara fel på?) utan vi sitter någonstans med våra vänner och gör vad? Komponerar en historia och slår tärningar som riktmedel för hur den skall sluta.
Detta är bland det bästa jag vet, jag och min kompis (som studerar Psykologi A) har diskuterat om att denna sysselsättning sammanfaller med en psykologiskt försvarsmetod (fråga mig inte vad det heter) då man flyr verkligheten, den tråkiga vardagen genom att fantisera, skapa sig den värld som är spännande för stunden eller i längden...
Rollspel är aldrig samma sak flera gånger i rad. Vi spelar aldrig i MUNDANA, vi sitter bara i praktiken och kompilerar faktorer, antagonister och vad allt det heter, sätter ihop en historia och så vidare (Se EON2 Regelboken s. 295)!
I slutändan så har vi alla fall roligt, vi vinner, får våran adrenalinkick, löser våra problem eller är med våra vänner...
Regelbuggar, Nationerna i Mundana, Folkslagen, Dom fjolliga alverna, dom bög-gulliga misslorna eller vad nu alla stör sig på... spelar (rollspel ... he) faktiskt ingen roll, förutom det att man (folk) får förstörda visioner och rubbad inspiration... eller?
---
Det här forumets funktion borde väl vara att vi kan diskutera saker angående rollspelet Eon. Visst, några kanske vill engegera sig i spelbuggar eller konstigheter i länder (jag diskuterar gärna reglerna) men vi bör nog ha i åtanke att allt detta bara för att förbättra våran inspiration, eller som rollspelet i sig själv... fly från den tråkiga vardagen...
Jag tycker knappast att det fyller någon funktion att man konstaterar att något i Eon är skit... eller liknande... utan att ge upphov till en diskussion...
Men om man inte tänker vara konstruktiv så bör man tänka på den sorgliga faktor att Mundana inte finns, och relgerna egentligen inte fyller någon funktion än att det ger spelarna och spelledaren en sorts rättvisning för att bygga en historia... om man inte diskuterar på forumet för att det ska främja spelandet så bör man låta bli...
Men allt detta vet vi ju redan
/Martin
(Lite av det jag ville säga)
Det var någon som nämde i tråden nedanför att om man ändrade allt i Eon som var 'dåligt' så skulle man få det perfekta rollspelet. Men hur skulle det perfekta rollspelet se ut? Att man måste ändra på världen för att spelet skall bli bättre är ju ganska löjligt. Hur världen ser ut i några som helst aspekter spelar ju ingen som helst roll för själva spelandet.
Det hela handlar väl ändå om angagemang i självaste spelandet från spelarna och spelledarens sida. Materialet som Eons Grundregler och Modulerna är ju bara för att ge oss inspiration när vi ska spela. Vi spelar ju faktiskt inte Eon eller springer runt i något land i Mundana (som nu det ska vara fel på?) utan vi sitter någonstans med våra vänner och gör vad? Komponerar en historia och slår tärningar som riktmedel för hur den skall sluta.
Detta är bland det bästa jag vet, jag och min kompis (som studerar Psykologi A) har diskuterat om att denna sysselsättning sammanfaller med en psykologiskt försvarsmetod (fråga mig inte vad det heter) då man flyr verkligheten, den tråkiga vardagen genom att fantisera, skapa sig den värld som är spännande för stunden eller i längden...
Rollspel är aldrig samma sak flera gånger i rad. Vi spelar aldrig i MUNDANA, vi sitter bara i praktiken och kompilerar faktorer, antagonister och vad allt det heter, sätter ihop en historia och så vidare (Se EON2 Regelboken s. 295)!
I slutändan så har vi alla fall roligt, vi vinner, får våran adrenalinkick, löser våra problem eller är med våra vänner...
Regelbuggar, Nationerna i Mundana, Folkslagen, Dom fjolliga alverna, dom bög-gulliga misslorna eller vad nu alla stör sig på... spelar (rollspel ... he) faktiskt ingen roll, förutom det att man (folk) får förstörda visioner och rubbad inspiration... eller?
---
Det här forumets funktion borde väl vara att vi kan diskutera saker angående rollspelet Eon. Visst, några kanske vill engegera sig i spelbuggar eller konstigheter i länder (jag diskuterar gärna reglerna) men vi bör nog ha i åtanke att allt detta bara för att förbättra våran inspiration, eller som rollspelet i sig själv... fly från den tråkiga vardagen...
Jag tycker knappast att det fyller någon funktion att man konstaterar att något i Eon är skit... eller liknande... utan att ge upphov till en diskussion...
Men om man inte tänker vara konstruktiv så bör man tänka på den sorgliga faktor att Mundana inte finns, och relgerna egentligen inte fyller någon funktion än att det ger spelarna och spelledaren en sorts rättvisning för att bygga en historia... om man inte diskuterar på forumet för att det ska främja spelandet så bör man låta bli...
Men allt detta vet vi ju redan
/Martin
(Lite av det jag ville säga)