Nekromanti Perfekta slag...

Akan

Veteran
Jag har funderat på det här med perfekta slag. De brukar vara så att ett perfekta slag i strid gör att rustning inte räknas, att man gör dubbel skada eller liknande. Men kan man inte göra det lite roligare?

Jag tänkte för det första att man skulle kunna spara perfekta slag till senare tillfälle (just detta har nog nämnts tidigare på forumet.) Detta leder till att rollpersonerna blir lite mer hjälteaktiga och kan aktivera sina perfekta slag då de verkligen behövs. Det skulle också kunna vara så att skurkens perfekta slag kan blockeras (absorberas) av rollpersonens sparade perfekta slag (och tvärtom).

För det andra tycker jag att det kunde vara intressant att ha olika sorters perfekta slag. Helst skall alla vara "lika bra" men helt olika. Alltså bra på olika sätt. Om man vill främja samarbete i gruppen så kan man låta spelarna välja olika sorters "bonusar" till sina perfekta slag vid spelets början (vid skapandet av rollpersonen).

Har ni förslag på olika typer av effekter som kan komma från ett perfekt slag. Exempel skulle kunna vara:

en attack gör mer skada
rustning ignoreras
träffområde får väljas fritt
boostar moralen hos ens medkämpar
skrämmer fienden

mer förslag... (det är din uppgift)

Man skulle (om man vill och orkar) kunna göra dessa perfekta slag till en slags förmågor som utvecklades efterhand som rollpersonen blir skickligare.

Reglerna är tänkt att användas i fantasymiljö.

Kommentarer? Förslag? Finns detta redan (det gör det säkert)?

/

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Anar jag ett rejält BRP-tänk i botten här? :)

Annars är "Extra attack" klockren, dvs om man gör ett perfekt anfall så får man anfalla en gång till. Då kan hjältarna hugga sin väg genom fiendehopar, iaf ibland.

Jag körde rätt hårt på den versionen tillsammans med att chansen till perfekt var FV/5 (det var en rätt episk kampanj).

Rickard

Urverk speldesign
Först det första så undrar jag om du verkligen behöver perfekta slag.. Det verkar som att "alla" spelmakare går efter den premissen.. "Ja, men jag måste ju ha fummel och perfekta slag i mitt spel.. Det har ju alla andra".. Perfekta slag passar bara till en viss typ av stämning.. Men nu var det ju inte det du ville ha svar på utan något annat.. :gremsmile:

"Jag tänkte för det första att man skulle kunna spara perfekta slag till senare tillfälle (just detta har nog nämnts tidigare på forumet.)"
Det vete tusan faktiskt om ämnet kommit upp tidigare..

Har du tänkt på konsekvenserna med att spara perfekta slag? Det innebär att spelarna kan vänta med sina viktigare slag tills det är en slutstrid och sedan göra slut på sin antagonist med ett slag.. Detta går helt emot den princip som exempelvis kan ses i filmen Troja där hjälten vinner hur lätt som helst i en strid i början av filmen medan i slutet så får han slåss en bra stund innan ett avgörande kommer.. Nu kanske du inte vill ha en episk stämning, men å andra sidan tycker jag hela ditt inlägg pekar mot den sorters spelande.. Se första stycket annars..

Detta är något som jag hade tänkt att ta upp i trobergs stridstråd men då tråden rasade iväg i massor av svar så orkade jag inte (med att läsa den), så jag tar det här istället.. Det vore bra om man hade något sorts regelsystem för att symbolisera matinéstrider eller "alla-har-chansen-till-att-bli-hjälte"-strider utan att det helt rubbar spelvärlden.. Exempelvis tycker jag inte att perfekta slag är något man borde tillåta i början utav ett scenario, utan endast mot slutet utav scenariot.. Ditt tänk är rätt i detta fall, då spelarna gärna sparar sina resultat mot slutet där de är mer viktiga, som en form av hamstring för hjältepoäng eller hjältemanövrar.. Det som blir lite konstigt med detta har jag redan tagit upp..

I Feng Shui, Gondica (som jag förvisso inte spellett/spelat) och Deadlands/Shadowrun finns både avståndsvapen och hjältepoäng.. Till Gondica har jag funderat på hur man ska gå tillväga för att spelarna inte för använder sina flintlåspistoler mot slutbossen och sedan gå loss på (de sämre) underhuggarna med sina värjor.. Antagligen skulle jag sätta förutsättningarna så att detta inte kan inträffa.. I Feng Shui så är det löst på det sättet att slutbossarna är så mäktiga att det inte spelar någon roll om spelarna sparar sina "hjältepoäng" till slutet.. Det är faktiskt nästan förutsatt att de ska handla på just det sättet.. I Deadlands/Shadowrun så är det löst genom att spelledarpersonerna också har hjältepoäng.. Dock så har jag och min Shadowrunspelledare varit såpass snälla att vi bara använt hjältepoängen i försvarssyfte.. Annars skulle risken för att rollpersonerna dör öka..

För att en viktig spelledarperson inte ska dö direkt så kan jag tänka mig en regel om att de får en mängd negiationshjältepoäng som kan ta bort effekten av en hjältemanöver om spelaren använder detta mot spelledarpersonen.. Dessa poäng "tickar" nedåt med en för varje stridsrunda som går.. Detta innebär att striderna blir mer utdragna och att spelarna tjänar på att spara sina hjältepoäng för att spendera dem efter några rundor..

Det finns väl flera sätt att lösa detta på.. Typ om det är DoD-skala på färdigheter så kan man ha lika många markörer att spendera som färdighetsvärdet.. I början av en runda måste man spendera en markör för att få chans att vinna initiativet.. Sedan kan man spendera en markör för att "boosta" på sitt färdighetsvärde eller spendera markörer för att göra någon av följande manövrar..

Oskadliggör 2 oviktiga spelledarpersoner (alias "underhuggare").
Får utföra en ickestridshandling vid sidan av attacken.
Kan ignorera en skada som denne får emot sig.
Avvärja en attack en i närheten får emot sig.
Får automatiskt initiativet nästa runda.
Ge en markör till en frände.
Undvika kamp med någon.
Öka skadan på attacken.
Projektilparering.
Avväpna.
Finta.

Slutligen.. Jag är lite osäker på det här med att spara perfekta slag.. Det hela beror ju bara på flyt och hur aktiv rollpersonen är med sina färdigheter under spelomgången.. "Hej, killar.. Låt oss starta ett krogslagsmål för att samla ihop lite hjältemanövrar till senare!".. Jag skulle hellre se en samling poäng som alla rollpersoner får eller att det är inbakat i färdigheten ett visst antal poäng eller att du ger ut ett visst antal poäng för varje scen eller att belöningspoängen för lösta uppgifter i specifika scener kan användas som hjältepoäng (som i Deadlands)... eller något annat..

/Han som skrev inlägget utifrån premissen att varje scenario slutar med en slutstrid (och som varit uppe hela natten - därav osammanhängande inlägg)

Rickard

Urverk speldesign
Chatlog

Här är något som jag direkt kopierar från en chatlog.. Det handlar lite om matinéstrid.. Håll till godo..

<table width="100%" border="0" cellspacing="0" cellpadding="2"><tr><td align="left" title="Lappen uppsatt den Tuesday November 9th 2004. (2:12.17am)" class="darktable"><span class="small"> 02:12 <Insignia> Så vad har Rising pysslat med idag? </span></td></tr><tr><td align="left" title="Lappen uppsatt den Tuesday November 9th 2004. (2:15.32am)" class="lighttable"><span class="small"> 02:15 <Rising> Rising har jobbat större delen av dagen, faktiskt. Varit lite duktig. </span></td></tr><tr><td align="left" title="Lappen uppsatt den Tuesday November 9th 2004. (2:18.30am)" class="darktable"><span class="small"> 02:18 <Insignia> Jag är impad :gremwink: </span></td></tr><tr><td align="left" title="Lappen uppsatt den Tuesday November 9th 2004. (2:18.51am)" class="lighttable"><span class="small"> 02:18 <Insignia> Vi har spelat klart ett Exalted-äventyr ikväll. </span></td></tr><tr><td align="left" title="Lappen uppsatt den Tuesday November 9th 2004. (2:20.15am)" class="darktable"><span class="small"> 02:20 <Rising> Ojdå. Du vinner. Gick det bra? Öh, var det ett bra äventyr, menar jag? </span></td></tr><tr><td align="left" title="Lappen uppsatt den Tuesday November 9th 2004. (2:20.29am)" class="lighttable"><span class="small"> 02:20 <Han> Jag förstår inte hur folk har tid att spela under vardagarna.. Vad var det för karaktär du hade nu igen, Insignia? </span></td></tr><tr><td align="left" title="Lappen uppsatt den Tuesday November 9th 2004. (2:22.59am)" class="darktable"><span class="small"> 02:22 <Insignia> Han: En skådespelerska från Nexus, komplett med teatergrupp :gremsmile: </span></td></tr><tr><td align="left" title="Lappen uppsatt den Tuesday November 9th 2004. (2:23.20am)" class="lighttable"><span class="small"> 02:23 <Insignia> Ris: Det var ascoolt :gremlaugh: </span></td></tr><tr><td align="left" title="Lappen uppsatt den Tuesday November 9th 2004. (2:23.39am)" class="darktable"><span class="small"> 02:23 <Insignia> Vi slaktade zombies och dödsriddare. </span></td></tr><tr><td align="left" title="Lappen uppsatt den Tuesday November 9th 2004. (2:24.59am)" class="lighttable"><span class="small"> 02:24 <Han> Haha, vilket coolt koncept.. Jag antar att du hade ett antal poäng i följeslagare? *har bara skapat en karaktär i Exalted en gång* Hur flöt striderna? Blev det cineastiskt och wuxiaaktigt över det hela? </span></td></tr><tr><td align="left" title="Lappen uppsatt den Tuesday November 9th 2004. (2:27.36am)" class="darktable"><span class="small"> 02:27 <Insignia> Han: Ja, jag har två poäng i Followers, vilket ger tre följeslagare. Striderna var lite mysko, i det att vi slog skitbra mot übersnubbarna, och hade jätteproblem mot mesarna som blev kvar :gremlaugh: </span></td></tr><tr><td align="left" title="Lappen uppsatt den Tuesday November 9th 2004. (2:28.45am)" class="lighttable"><span class="small"> 02:28 <Han> Haha! </span></td></tr><tr><td align="left" title="Lappen uppsatt den Tuesday November 9th 2004. (2:29.14am)" class="darktable"><span class="small"> 02:29 <Insignia> Annars var det schysst, särsklit scenen där en rollperson och hans tiger ställde sig ivägen för en dödsriddare för att skydda oss andra... och dräpte honom helt själv. </span></td></tr><tr><td align="left" title="Lappen uppsatt den Tuesday November 9th 2004. (2:29.42am)" class="lighttable"><span class="small"> 02:29 <Insignia> Spelaren fick extra XP för det :gremsmile: </span></td></tr><tr><td align="left" title="Lappen uppsatt den Tuesday November 9th 2004. (2:32.04am)" class="darktable"><span class="small"> 02:32 <Han> Heh.. Ja, jag har tänkt på att sådana saker faktiskt kan inträffa i ett rollspel.. Någon offrar sig och går mot en fiende ensam för att dennes kompisar ska klara sig, men kan få in en flytträff och döda denne.. </span></td></tr><tr><td align="left" title="Lappen uppsatt den Tuesday November 9th 2004. (2:32.40am)" class="lighttable"><span class="small"> 02:32 <Han> I vissa situationer fungerar perfekt-regeln som finns till i stort sett alla rollspel helt absurbt, när man tänker till stämning.. </span></td></tr><tr><td align="left" title="Lappen uppsatt den Tuesday November 9th 2004. (2:33.20am)" class="darktable"><span class="small"> 02:33 <Insignia> Han: Hur då absurt? </span></td></tr><tr><td align="left" title="Lappen uppsatt den Tuesday November 9th 2004. (2:34.55am)" class="lighttable"><span class="small"> 02:34 <Han> Tja.. Tänk dig att rollpersonerna är jagade utav diverse demoner genom en stads gränder.. En av rollpersonerna stannar upp, drar sitt svärd och går demonerna till mötes, för att de andra ska hinna undan.. </span></td></tr><tr><td align="left" title="Lappen uppsatt den Tuesday November 9th 2004. (2:35.05am)" class="darktable"><span class="small"> 02:35 <Insignia> I det här fallet var det ascoolt, stämningsmässigt. </span></td></tr><tr><td align="left" title="Lappen uppsatt den Tuesday November 9th 2004. (2:35.43am)" class="lighttable"><span class="small"> 02:35 <Han> Det är ju en klassisk hjältegrej att offra sitt liv för andra.. Vad jag satt och fiffulerade på var hur bisarrt (men ändå rätt coolt, om man framför det på rätt sätt) om personen verkligen hade flytet att klara sig.. </span></td></tr><tr><td align="left" title="Lappen uppsatt den Tuesday November 9th 2004. (2:36.44am)" class="darktable"><span class="small"> 02:36 <Han> Exempelvis kan ju personen dyka upp senare och helt överraska personerna.. Typ göra en Gandalf.. </span></td></tr><tr><td align="left" title="Lappen uppsatt den Tuesday November 9th 2004. (2:37.24am)" class="lighttable"><span class="small"> 02:37 <span class="standouttext">*** Insignia förstår inte hur stämningen skulle bli sämre av att klara bisarra saker. </span></span></td></tr><tr><td align="left" title="Lappen uppsatt den Tuesday November 9th 2004. (2:37.43am)" class="darktable"><span class="small"> 02:37 <Han> Då föddes också tanken på att man skulle ha olika regler för olika tillfällen i ett scenario.. I början så styrs rollpersonerna utav en viss typ av regler och mot slutet så kan perfektregler vara skitbra att använda sig utav.. </span></td></tr><tr><td align="left" title="Lappen uppsatt den Tuesday November 9th 2004. (2:39.07am)" class="lighttable"><span class="small"> 02:39 <Han> Det jag menar är att något alla förutsätter ska hända inte sker.. En bra spelledare kan styra om detta till något positivt i de flesta och det blir ballt ändå, men man blir även lite snörpt på det goda.. </span></td></tr><tr><td align="left" title="Lappen uppsatt den Tuesday November 9th 2004. (2:40.02am)" class="darktable"><span class="small"> 02:40 <Han> Fummelexempel är desto tydligare.. Jag drar ett dumt exempel för att visa poängen.. Säg att en rollperson ska hoppa över ett hustak.. Det är bara tre meter men spelledaren tycker ett slag krävs.. [Fummel] och rollpersonen ramlar ner och dör.. </span></td></tr><tr><td align="left" title="Lappen uppsatt den Tuesday November 9th 2004. (2:40.28am)" class="lighttable"><span class="small"> 02:40 <Han> Säg att detta är precis i början utav ett scenario.. Det blir liksom helfel.. </span></td></tr><tr><td align="left" title="Lappen uppsatt den Tuesday November 9th 2004. (2:40.52am)" class="darktable"><span class="small"> 02:40 <span class="standouttext">*** Han avviker för en stund för att kolla på SW3-trailern </span></span></td></tr><tr><td align="left" title="Lappen uppsatt den Tuesday November 9th 2004. (2:41.35am)" class="lighttable"><span class="small"> 02:41 <Rising> Det är värre om typ första kastkniven mot ärkegreven (som man hivar medan man springer mot honom och gör sig beredd på en superduell) dödar honom på en gång. </span></td></tr><tr><td align="left" title="Lappen uppsatt den Tuesday November 9th 2004. (2:42.29am)" class="darktable"><span class="small"> 02:42 <span class="standouttext">*** Rising uttröttad efter att ha letat upp alla sina gamla avatarer och postat in dem i ett inlägg. </span></span></td></tr><tr><td align="left" title="Lappen uppsatt den Tuesday November 9th 2004. (2:44.28am)" class="lighttable"><span class="small"> 02:44 <Han> Rising: Bra exempel.. Jag borde tagit Pon Yxkastaren [spelanekdot] som exempel istället för fummelgrejen.. Specialregler för tillfällen kanske inte är en bra grej? Hmm.. Man kanske kan aktivera dem på något sätt.. </span></td></tr><tr><td align="left" title="Lappen uppsatt den Tuesday November 9th 2004. (2:44.39am)" class="darktable"><span class="small"> 02:44 <Insignia> Om greven inte tål en träff av en kastkniv får han väl skylla sig själv om han muckar med rollpersoner :gremtongue: </span></td></tr><tr><td align="left" title="Lappen uppsatt den Tuesday November 9th 2004. (2:45.30am)" class="lighttable"><span class="small"> 02:45 <Han> Jag skulle vilja nollställa min Star Warskunskap och se om alla filmerna, från (nya filmerna) 1-3 till 4-6 och sedan ta tillbaka mina gamla SW-minnen och jämföra i vilken ordning det är bäst att se, berättarmässigt.. </span></td></tr><tr><td align="left" title="Lappen uppsatt den Tuesday November 9th 2004. (2:46.57am)" class="darktable"><span class="small"> 02:46 <Han> Jag menar, för ser man 1-3:an först så vet man ju i SW4 att Darth Vader är Lukes farsa (om man inte är helt kass på namn och inte ser Skywalkerlänken) och därmed blir överraskningen i 5:an helt utebliven.. </span></td></tr><tr><td align="left" title="Lappen uppsatt den Tuesday November 9th 2004. (2:47.41am)" class="lighttable"><span class="small"> 02:47 <Rising> Jag tror inte de är bättre att se i 123456-ordning. </span></td></tr><tr><td align="left" title="Lappen uppsatt den Tuesday November 9th 2004. (2:49.15am)" class="darktable"><span class="small"> 02:49 <Rising> Det är sant, Han. Det där med att GL valde att göra 4an först för att 1an var för svår... Bullplop. </span></td></tr><tr><td align="left" title="Lappen uppsatt den Tuesday November 9th 2004. (2:49.18am)" class="lighttable"><span class="small"> 02:49 <Han> Rising: Skönt inlägg (ska dock läsa det efter detta vrål).. Ett tips angående tabeller är att ta bort alla radbrytningar mellan TD och TR, så att du slipper få en massa radbrytningar innan tabellen.. </span></td></tr><tr><td align="left" title="Lappen uppsatt den Tuesday November 9th 2004. (2:50.10am)" class="darktable"><span class="small"> 02:50 <Rising> I vissa system så kan ju kastknivar döda en om man bara träffar perfekt i huvudet. Så det kan bli rätt snöpligt om man har för mycket tur i vissa lägen. </span></td></tr><tr><td align="left" title="Lappen uppsatt den Tuesday November 9th 2004. (2:50.17am)" class="lighttable"><span class="small"> 02:50 <Insignia> Jag tycker i och för sig inte att överraskningar är ett självändamål heller. </span></td></tr><tr><td align="left" title="Lappen uppsatt den Tuesday November 9th 2004. (2:50.31am)" class="darktable"><span class="small"> 02:50 <Rising> Han: Ah. Tack. </span></td></tr><tr><td align="left" title="Lappen uppsatt den Tuesday November 9th 2004. (2:51.22am)" class="lighttable"><span class="small"> 02:51 <span class="standouttext">*** Insignia tycker fortfarande inte att det är ett problem om man klår ärkeskurken kvickt och lätt. </span></span></td></tr><tr><td align="left" title="Lappen uppsatt den Tuesday November 9th 2004. (2:52.04am)" class="darktable"><span class="small"> 02:52 <Han> Precis.. Det blir ju ungefär som dåliga såpaserier där tittaren vet allting men karaktärerna är totalt idiot och ser inte sammanhanget (Stålmannen - Lois Lane är ett bättre/tydligare exempel).. Tror inte heller på "1-3 är egentligen 4-6" -storyn.. </span></td></tr><tr><td align="left" title="Lappen uppsatt den Tuesday November 9th 2004. (2:53.19am)" class="lighttable"><span class="small"> 02:53 <Rising> Jag tycker inte att det -alltid- är det, men att det -kan- vara det. Ibland vill jag liksom vara Luke och få fäktas ordentligt med Darth; hinna utväxla repliker och få reda på saker medan vi duellerar, liksom. </span></td></tr><tr><td align="left" title="Lappen uppsatt den Tuesday November 9th 2004. (2:54.37am)" class="darktable"><span class="small"> 02:54 <Rising> GL gjorde ett stort misstag när han sade att 1-3 skulle vara för avancerade för att filma först. För då var han ju tvungen att använda så mycket effekter i de filmerna. Ettan skulle nog ha varit okej om man hade dragit ner på det hela. </span></td></tr><tr><td align="left" title="Lappen uppsatt den Tuesday November 9th 2004. (2:54.40am)" class="lighttable"><span class="small"> 02:54 <Han> Insignia: Ja, jag håller med dig men du måste ändå väl hålla med om att det blir snörpligt? Äsch, jag kommer inte ihåg vilken Rising/Krille-diskussion det var som snackade just om att om spelarna hittar på en lösning för tidigt och allting tar slut direkt </span></td></tr><tr><td align="left" title="Lappen uppsatt den Tuesday November 9th 2004. (2:55.28am)" class="darktable"><span class="small"> 02:55 <Rising> Typ; alla grejer som Jar-Jar gör är ju teknikdemonstrationer, precis som Wattos vingar, alla stora monsterfiskar och det. Utan dessa grejer hade filmen nog blivit mycket bättre. </span></td></tr><tr><td align="left" title="Lappen uppsatt den Tuesday November 9th 2004. (2:56.02am)" class="lighttable"><span class="small"> 02:56 <Rising> Han: Jag och Krille har pratat om det tusen ggr. Jag kan förstå Insi om hon inte håller med. </span></td></tr><tr><td align="left" title="Lappen uppsatt den Tuesday November 9th 2004. (2:56.21am)" class="darktable"><span class="small"> 02:56 <span class="standouttext">*** Insignia tycker att episod 1 är bra som den är. </span></span></td></tr><tr><td align="left" title="Lappen uppsatt den Tuesday November 9th 2004. (2:57.53am)" class="lighttable"><span class="small"> 02:57 <Insignia> Han: Jag tycker faktiskt inte det är snöpligt. Om inte spelledaren är dum nog att ha med überskurken fem minuter in i äventyret, och när man dödar honom säger "Sorry, jag hade inget mer". Men så korkade spelledare har jag aldrig haft. </span></td></tr><tr><td align="left" title="Lappen uppsatt den Tuesday November 9th 2004. (3:01.41am)" class="darktable"><span class="small"> 03:01 <Han> Jag hittade tråden.. Tog dock en stund att hitta specifikt inlägg.. Ni två var inblandade i tre deldiskussioner.. Jag hatar att söka efter Krille-Rising-diskussioner för ni är fan överallt.. </span></td></tr><tr><td align="left" title="Lappen uppsatt den Tuesday November 9th 2004. (3:03.27am)" class="lighttable"><span class="small"> 03:03 <Han> Insignia: I vissa scenarior vill man presentera skurken redan innan för att få personliga känslor mellan rollpersonerna och antagonisten.. Dessutom så kan "den onde" vara med under flera äventyr och på så sätt kunna vara ett möjligt mål.. </span></td></tr><tr><td align="left" title="Lappen uppsatt den Tuesday November 9th 2004. (3:03.50am)" class="darktable"><span class="small"> 03:03 <Rising> Det är nästan värre när det har byggts upp en perfekt stämning under lång tid, tycker jag, och man verkligen vill ha en lång, dramatisk slutstrid. Att då bara se uppgörelsen försvinna med en motsvarighet till ett buskskott... Det är inte så kul. </span></td></tr><tr><td align="left" title="Lappen uppsatt den Tuesday November 9th 2004. (3:04.35am)" class="lighttable"><span class="small"> 03:04 <Han> Jag kan ta exemplet med Pon Yxkastaren.. Brorsan spelade en karakär och deras "gäng" hade en vakt som var en allmän pina i arslet.. När de stod och talade med honom när han talade via lucka i dörren så tappade brorsan tålamodet och slängde iväg en yxa / </span></td></tr><tr><td align="left" title="Lappen uppsatt den Tuesday November 9th 2004. (3:05.39am)" class="darktable"><span class="small"> 03:05 <Han> / mot honom.. 1:a - perfekt slag! Full skada mot huvudet, vilket innebär att vakten var viktig för scenariot. Spelledaren förklarade för spelarna att han var viktig för scenariot så de fick ändra på det hela till att bara ge ett imponerande ärr istället. </span></td></tr><tr><td align="left" title="Lappen uppsatt den Tuesday November 9th 2004. (3:06.16am)" class="lighttable"><span class="small"> 03:06 <Insignia> Ris: You see, jag ser ingen poäng i att ha långa strider bara för sakens skull. </span></td></tr><tr><td align="left" title="Lappen uppsatt den Tuesday November 9th 2004. (3:06.50am)" class="darktable"><span class="small"> 03:06 <Insignia> En del strider är långa, andra är korta, och så är det inte mer med det. </span></td></tr><tr><td align="left" title="Lappen uppsatt den Tuesday November 9th 2004. (3:07.13am)" class="lighttable"><span class="small"> 03:07 <Han> Rising: Felet med de nyare filmerna är att allt är datoranimerat och än så länge kan inte datoranimationer göras trovärdiga.. Tyvärr.. Vissa stunder så sveps jag med men andra stunder så bryter animationerna hela magin.. </span></td></tr><tr><td align="left" title="Lappen uppsatt den Tuesday November 9th 2004. (3:08.13am)" class="darktable"><span class="small"> 03:08 <Insignia> Han: Men om man presenterar skurken i förväg så får man också vara beredd på att han kan bli mos i förtid, alternativt se till att han inte *kan* bli mos i förtid. </span></td></tr><tr><td align="left" title="Lappen uppsatt den Tuesday November 9th 2004. (3:08.18am)" class="lighttable"><span class="small"> 03:08 <Rising> Insi: Det är okej. Jag förstår det. Jag menar bara att i vissa genrer (såsom hjälte-matiné) så kan spelarna förvänta sig långa, dramatiska slutstrider. Då kan det bli snöpligt om ngt annat händer, eftersom det bryter mot genrens konventioner. </span></td></tr><tr><td align="left" title="Lappen uppsatt den Tuesday November 9th 2004. (3:09.22am)" class="darktable"><span class="small"> 03:09 <Han> Bra uttryckt, Johan.. </span></td></tr><tr><td align="left" title="Lappen uppsatt den Tuesday November 9th 2004. (3:09.46am)" class="lighttable"><span class="small"> 03:09 <Rising> Jag tycker tyrannosaurien i Jurassic Park är trovärdig. Det fina med den är att de inte visar den så tydligt. Watto skall liksom vara i närbild och flyga... Hade han bara gått omkring och stått lite i skugga så hade han sett skitbra ut. </span></td></tr><tr><td align="left" title="Lappen uppsatt den Tuesday November 9th 2004. (3:09.58am)" class="darktable"><span class="small"> 03:09 <Han> Heh, Johan och Johanna.. Den kopplingen har jag inte tänkt på tidigare.. </span></td></tr><tr><td align="left" title="Lappen uppsatt den Tuesday November 9th 2004. (3:10.21am)" class="lighttable"><span class="small"> 03:10 <Insignia> Om man tycker konventioner är viktiga, så... </span></td></tr><tr><td align="left" title="Lappen uppsatt den Tuesday November 9th 2004. (3:11.55am)" class="darktable"><span class="small"> 03:11 <Rising> Han: Han, JoHan, JoHanna... Till och med! (nu heter ju inte du Han, men förstör inte skämtet) </span></td></tr><tr><td align="left" title="Lappen uppsatt den Tuesday November 9th 2004. (3:12.46am)" class="lighttable"><span class="small"> 03:12 <Han> Ja, om spelledaren sätter dem förutsättningarna så tycker jag det är rätt viktigt att kunna följa dem.. Det beror också på graden av spelardelaktighet.. :gremwink: <-- för att jag lyckades koppla samman min nya tråd till ämnet </span></td></tr><tr><td align="left" title="Lappen uppsatt den Tuesday November 9th 2004. (3:12.47am)" class="darktable"><span class="small"> 03:12 <Rising> Insignia: Tja, ibland har jag faktiskt ställt in mig på att verkligen uppleva hjälte-matiné (eller någon annan genre) till hundra procent. Då vill jag ha det och inget annat. </span></td></tr><tr><td align="left" title="Lappen uppsatt den Tuesday November 9th 2004. (3:13.25am)" class="lighttable"><span class="small"> 03:13 <span class="standouttext">*** Han drar igen blixtlåset över munnen </span></span></td></tr><tr><td align="left" title="Lappen uppsatt den Tuesday November 9th 2004. (3:13.28am)" class="darktable"><span class="small"> 03:13 <Rising> Jag ska försöka svara på den tråden imorgon. </span></td></tr><tr><td align="left" title="Lappen uppsatt den Tuesday November 9th 2004. (3:14.34am)" class="lighttable"><span class="small"> 03:14 <DeBracy> Jag kommer att tänka på mitt SL:ande i Star Wars i helgen. Konventsäventyr... </span></td></tr><tr><td align="left" title="Lappen uppsatt den Tuesday November 9th 2004. (3:15.11am)" class="darktable"><span class="small"> 03:15 <Han> Rising: Ingen brådska.. Jag förväntade mig inget svar på det hela, förutom "Krilles servicesvar" vilket jag redan har skrivit ett svar på.. :gremtongue: De svar jag fått är jag i regel nöjd med, även om jag vill ha lite andra vinklingar.. </span></td></tr><tr><td align="left" title="Lappen uppsatt den Tuesday November 9th 2004. (3:15.13am)" class="lighttable"><span class="small"> 03:15 <DeBracy> Spelarna är Storm Troopers som patrullerar i en stad. Normalt fick de möta på en Jedi (eller snarare lärling) mot slutet. </span></td></tr><tr><td align="left" title="Lappen uppsatt den Tuesday November 9th 2004. (3:15.55am)" class="darktable"><span class="small"> 03:15 <Insignia> Ris: Jag har aldrig haft den typen av förväntningar på ett äventyr. Genren säger mig hur saker fungerar, inte hur äventyret ska sluta. </span></td></tr><tr><td align="left" title="Lappen uppsatt den Tuesday November 9th 2004. (3:16.12am)" class="lighttable"><span class="small"> 03:16 <Han> Jag tror förresten Arvidos (och kanske även Yassilus) kommer att gå igång på din avatartråd, Rising.. :gremsmile: </span></td></tr><tr><td align="left" title="Lappen uppsatt den Tuesday November 9th 2004. (3:16.15am)" class="darktable"><span class="small"> 03:16 <DeBracy> Folk blev som lite förbryllade, nästan besvikna, när de började finna av henne med 80% av skotten. Som om jag lurade dem på konfekten (en spektakulär fajt dvs). </span></td></tr><tr><td align="left" title="Lappen uppsatt den Tuesday November 9th 2004. (3:19.44am)" class="lighttable"><span class="small"> 03:19 <Han> "finna av henne"? </span></td></tr><tr><td align="left" title="Lappen uppsatt den Tuesday November 9th 2004. (3:20.12am)" class="darktable"><span class="small"> 03:20 <Rising> Insi: Tja, jag tycker matinegenren funkar så att ingen ball skurk (eller hjälte) dör på ett snöpligt sätt. James Bond tar liksom inte bara och skjuter en kille som Oddjob. Han förtjänar bättre. </span></td></tr><tr><td align="left" title="Lappen uppsatt den Tuesday November 9th 2004. (3:20.26am)" class="lighttable"><span class="small"> 03:20 <DeBracy> Blasta min jedi till köttfärs? </span></td></tr><tr><td align="left" title="Lappen uppsatt den Tuesday November 9th 2004. (3:21.52am)" class="darktable"><span class="small"> 03:21 <Rising> Han: Ja, det är mer eller mindre en passning direkt till Arvidos. Om han nu bara har sina bilder kvar... Dante kan vilja visa sin gamla bild på sig. </span></td></tr><tr><td align="left" title="Lappen uppsatt den Tuesday November 9th 2004. (3:22.11am)" class="lighttable"><span class="small"> 03:22 <Insignia> Ris: På film, kanske. </span></td></tr><tr><td align="left" title="Lappen uppsatt den Tuesday November 9th 2004. (3:23.21am)" class="darktable"><span class="small"> 03:23 <Rising> Insi: Jag tycker att den regeln skall gälla i rollspel också, om det nu ska vara samma känsla som i genren. </span></td></tr><tr><td align="left" title="Lappen uppsatt den Tuesday November 9th 2004. (3:23.25am)" class="lighttable"><span class="small"> 03:23 <Han> DeBracy: Ja, jag har exempel också. Westernspelledaren ville att vi skulle gå ut på gatan och möta de tre som kom gående nedför gatan i klassisk duell. Istället så smög vi på dem och sköt på dem från gömställen. Man kanske skulle starta en tråd om detta? </span></td></tr><tr><td align="left" title="Lappen uppsatt den Tuesday November 9th 2004. (3:23.49am)" class="darktable"><span class="small"> 03:23 <DeBracy> Jag håller helt samma linje som Riz i matinéfrågan... men rollspelare brukar vilja spela "smart" istället och tja... "vinna". Då gör man det ofta genom att skjuta den rackarn helt enkelt. </span></td></tr><tr><td align="left" title="Lappen uppsatt den Tuesday November 9th 2004. (3:24.28am)" class="lighttable"><span class="small"> 03:24 <DeBracy> Han: ja, där har du precis den grejen jag menar. </span></td></tr><tr><td align="left" title="Lappen uppsatt den Tuesday November 9th 2004. (3:25.00am)" class="darktable"><span class="small"> 03:25 <Insignia> Ris: Jag tycker däremot inte att rollspel ska ha regler om hur de får sluta. Jag tänker inte på det sättet. </span></td></tr><tr><td align="left" title="Lappen uppsatt den Tuesday November 9th 2004. (3:27.02am)" class="lighttable"><span class="small"> 03:27 <Han> Insignia: Jag vet inte din syn på regler.. Du är väl aldrig inne i dem diskussionerna.. Helt klart förstår jag din poäng, men regler ska väl ändå symbolisera världen och... tja, slutstrider är ju en typisk matinévärldsgrej.. :gremsmile: </span></td></tr><tr><td align="left" title="Lappen uppsatt den Tuesday November 9th 2004. (3:27.17am)" class="darktable"><span class="small"> 03:27 <Rising> Insi: Jag förstår, och jag brukar inte tänka så, heller. Men om det nu verkligen är den känslan jag vill få fram... Då vill jag att reglerna åtminstone skall hjälpa mig på traven. </span></td></tr><tr><td align="left" title="Lappen uppsatt den Tuesday November 9th 2004. (3:27.43am)" class="lighttable"><span class="small"> 03:27 <Han> Sedan kan man lösa det berättartekniskt också men det vore skönt att ha någonting att kunna falla tillbaka på om spelledaren har lite tid/fantasi/stress.. </span></td></tr><tr><td align="left" title="Lappen uppsatt den Tuesday November 9th 2004. (3:28.17am)" class="darktable"><span class="small"> 03:28 <Rising> Insi: Förresten, är jag påfrestande när jag säger "jag förstår, men..." hela tiden? Jag själv hatar nämligen när andra säger så. :^) </span></td></tr><tr><td align="left" title="Lappen uppsatt den Tuesday November 9th 2004. (3:29.52am)" class="lighttable"><span class="small"> 03:29 <Insignia> Ris: Ja, det är rätt påfrestande :gremsmile: </span></td></tr><tr><td align="left" title="Lappen uppsatt den Tuesday November 9th 2004. (3:30.26am)" class="darktable"><span class="small"> 03:30 <Han> Rising: Att först hålla med någon och sedan styra över allting till sina egna åsikter är ett bra knep för att få över andra till sina egna åsikter.. :gremwink: Jag har använt det själv under flera år men fick det inte på papper förrän jag läste om det.. </span></td></tr><tr><td align="left" title="Lappen uppsatt den Tuesday November 9th 2004. (3:30.40am)" class="lighttable"><span class="small"> 03:30 <Han> (innan dess så hade jag kommit på det via självanalys) </span></td></tr><tr><td align="left" title="Lappen uppsatt den Tuesday November 9th 2004. (3:30.49am)" class="darktable"><span class="small"> 03:30 <DeBracy> Hahaha... :gremlaugh: </span></td></tr><tr><td align="left" title="Lappen uppsatt den Tuesday November 9th 2004. (3:31.33am)" class="lighttable"><span class="small"> 03:31 <span class="standouttext">*** DeBracy skulle behöva nån som var självanalytisk åt honom... eller analytisk alls för den delen. </span></span></td></tr><tr><td align="left" title="Lappen uppsatt den Tuesday November 9th 2004. (3:32.31am)" class="darktable"><span class="small"> 03:32 <span class="standouttext">*** Insignia tror inte det räknas som självanalys när man analyserar någon annan. </span></span></td></tr><tr><td align="left" title="Lappen uppsatt den Tuesday November 9th 2004. (3:32.55am)" class="lighttable"><span class="small"> 03:32 <DeBracy> Petimeter! </span></td></tr><tr><td align="left" title="Lappen uppsatt den Tuesday November 9th 2004. (3:33.05am)" class="darktable"><span class="small"> 03:33 <Han> DeBracy: Det enda jag kan erbjuda är självdialys.. :gremsmile: </span></td></tr><tr><td align="left" title="Lappen uppsatt den Tuesday November 9th 2004. (3:33.35am)" class="lighttable"><span class="small"> 03:33 <DeBracy> Ne tack, jag kör. </span></td></tr><tr><td align="left" title="Lappen uppsatt den Tuesday November 9th 2004. (3:33.48am)" class="darktable"><span class="small"> 03:33 <Han> Men vad fan.. Jag skulle ju lägga mig runt 12-tiden.. :gremlaugh: </span></td></tr></TABLE>
/Han som även gjorde det här för att slippa ha det nedsparat på datorn (från 9:e november 2004)

OlleJonsson

Veteran
Punch-out?

Jag förhåller mig tvehågsen:

a)
Bara på känn tycker jag effekten skulle vara under samma strid. Det vill säga att spelaren inte kan använda samma smarta smocka i en annan situation senare under spelkvällen.

Jag tänker mig en effekt som i Punch-Out, det strålande boxningsspelet från min barndom. Slå gubben på truten och få en silverstjärna. En stjärnsmäll på lager mot honom. (Jag lutar mig mot mitt minne här, inget annat, så jag är öppen för redaktion.)

b)
Om det verkar för klent att bara få använda stjärnsmällarna mot samma motståndare kan man utforma Super Mario-"godbitar" som där faller ut ur fallna fiender. I handgemänget ifråga faller dessa extra "crunchy bits" ut ur snygga handlingar, t.ex. perfekta slag.

Akan

Veteran
" Först det första så undrar jag om du verkligen behöver perfekta slag. "

En bra fråga. Jag tycker från början inte att det är nödvändigt med varken fummel eller perfekta slag. Som det ser ut nu är systemet så pass dödligt att fummelslag är överflödiga då ett vanligt dåligt slag kan vara förödande för ens överlevnad.

Anledningen till att jag började tala om perfekta slag är att jag tycker att det kanske behövs något för att öka rollpersonernas hjältefaktor. Jag har tidigare funderat över någon slags hjältepoäng, hjältemanövrar eller hjälteförsäkring. Jag skulle också vilja att det fanns chans/möjlighet att göra riktiga dunderslag i tex strid. Det ger också en möjlighet för en ganska dålig stridande att ibland ha riktigt mycket tur.

Hur har andra gjort här på forumet, har ni någon form av hjälteförsäkring i reglerna.

" Nu kanske du inte vill ha en episk stämning, men å andra sidan tycker jag hela ditt inlägg pekar mot den sorters spelande "

Jo, jag vill ha episk stämning, jag vill att hjältarna skall kunna utföra stordåd men ändå hålla det hela ganska jordnära. Hur tycker du att episka regler skall utformas?

Jag vill (precis som många andra) att det skall bli spännande slutstrider och en stor final men jag vet inte om perfekta slag direkt behöver motverka detta. Man måste på något sätt begränsa antalet samlade hjältemanövrar så att man inte kan samla hur många som helst.

Kanske går jag åt helt fel håll...

"lutligen.. Jag är lite osäker på det här med att spara perfekta slag.. Det hela beror ju bara på flyt och hur aktiv rollpersonen är med sina färdigheter under spelomgången.. "Hej, killar.. Låt oss starta ett krogslagsmål för att samla ihop lite hjältemanövrar till senare!".. Jag skulle hellre se en samling poäng som alla rollpersoner får eller att det är inbakat i färdigheten ett visst antal poäng eller att du ger ut ett visst antal poäng för varje scen eller att belöningspoängen för lösta uppgifter i specifika scener kan användas som hjältepoäng (som i Deadlands)... eller något annat.."

Jag är inte helt säker själv. Kanske skall man ha en fast hög med poäng som inte förnyas lika slumpartat eller att de inte förnyas alls.

Bra förslag på manövrar, tack.

Akan

Veteran
Annars är "Extra attack" klockren, dvs om man gör ett perfekt anfall så får man anfalla en gång till. Då kan hjältarna hugga sin väg genom fiendehopar, iaf ibland.

Extra attack är bra, inte omänskligt bra men ändå lagom hjälteaktig. Den gynnar dessutom den med hög färdighet mer än den med låg färdighet.

Jag körde rätt hårt på den versionen tillsammans med att chansen till perfekt var FV/5 (det var en rätt episk kampanj).

Hmm på det sättet hade mästaren större chans till perfektion än eleven, bra.

Rising

Vila i frid
Re: Punch-out?

Jag började ett svar på det här inlägget för ett par dagar sedan, men det har legat i ett öppet fönster sedan dess. Det stör mig litet att ingen annan svarat, för jag gillar ditt klur mycket.

Först: Nu tänker jag berätta vad det är jag gillar med stjärnorna i gamla Punch Out: De gick att få på två olika sätt:
1. Genom att kontra ett slag - man nitade motståndaren medan han var på väg att slå en. Funkade i stort sett enbart mot de enklare typerna.
2. Genom att inte banka på för full hals när man fick läge att dra till med en slagserie, utan genom att slå ett-två slag bara, och sedan vänta en halv sekund ungefär, innan man slog ett sista slag. Om man hade tur så träffade man precis när motståndaren var på väg att återhämta sig, och då fick man en stjärna. Det var typ enda knepet att skaffa stjärnor mot de svårare typerna.

Den första metoden kan vi skippa här, men den andra var intressant: För en hel slagserie gjorde mycket mer skada än när man väntade och försökte få en stjärna. Man hade alltså två sätt att slåss på; antingen drog man på med enkla pålitliga slagserier, eller så tog man lite risker och gjorde lite mindre skada i utbyte mot chansen att få använda de där fantastiska uppercuttarna.

I uppföljaren Super Punch Out (som överlag iofs är bättre på många sätt och vis (fast King Hippo spöar Mad Clown fem dagar i veckan)) hade de missat det där helt. Där kan man istället uppercutta när man nitat motståndaren tillräckligt länge utan att själv ta stryk, vilket gjorde att man antingen hade problem mot fienderna, eller så utklassade man dem rejält.

---

Nå. Vad har detta med rollspel att göra? Jo, tänk om man kunde skaffa sig "stjärnor" genom att ta chanser och slåss under sin förmåga i ett par ronder: Då skulle det kännas häftigare att utklassa en fiende. Man skulle liksom få kunna leka lite med honom.

Om man låter bli att tänka på "stjärnor" och börjar tänka i termer som att få motståndaren ur balans/ blotta luckor i sin gard, då får man ett system som nog både är trovärdigt och dramatiskt häftigt på samma sätt som Punch Out.

Just det här med att "perfekta slag" blir en del av ens val i striden, och inte bara en slumpvis bonus, så ökar medvetandet om den.

Öh, jag vet inte. Jag hade en massa andra tankar också, men de har jag glömt.

Lambi

Swordsman
Exaltedslutbossplatterfest

puh... lang chatlog ;P Borjar med lite Exalted och rundar av med lite Star Wars.

Ett enkelt satt i Exalted for att fa slutbossen att inte tokdo direkt ar att ge denne en hiskelig massa Healthlevels (funkar som i VampireTM for dom som inte spelat Exalted, och for dom som inte spelat nagot av dom - stick och brinn=). Man kan tom dra ned lite pa soak ( =ABS) om man inte kor med boostad plink-skada a la Players Guide (oavsett hur mycket en rustning skyddar sa gar lite igenom och kan ge skada, denna miniskada blir storre ju ballare man ar, aka hogre Essence man har). Dyrka min svengelska!!!

En Lunar med 3st 4*-2 (12st -2 for dom som missat mattelektionerna) Healthlevels blir ruskigt mycket mer stryktalig. Skippa hans fula rustning och lat honom ta det som en man! -_-

For dom som inte har nagot emot att andra mitt i sa kan man ju skurken en extra -0/-1 - healthlevel direkt om den dar mesen med pilbagen skulle raka sla 10 successes pa 5 tarningar (varde slumpen nadig).

Rent allmant kan det bli lite snopligt att slutbossen dor direkt, men i de fall dar spelarna inte slar sina egna tarningar kan det bli riktigt skoj. Varfor forsvann han direkt? Var det "riktiga" slutbossen? Obi-Wan-fenomenet. Han hjalper Lukie-boy som haschtomtespoke istallet.

G

Guest

Guest
Unknown Armies har ett schysst system med så kallade Cherries.
De är i stort sett perfekta slag men med olika effekter. I stort sett funkar de såhär, man slår sitt färdighetsslag med 1t100, perfekt slag är två likadana utfall på t10:orna, alltså 11, 22, 33 o.s.v.
Om ens karaktär är besatt av magi eller slagsmål, vilket de ofta är, så får man sätta ut cherries. Varje perfekt slag har sin egen cherrie, så 11 gör något annat än 22. Listan på dessa är rätt kort i grundboken, och det är väl tänkt att man ska hitta på sina egna specialmanövrar.
Men jag hade gärna sett ett (strids-)system där perfekta slag var lite vanligare, typ vart tredje slag och representerade olika specialmoves som var unika för varje karaktär. Lite som i Final Fantasy... Eller nåt.

Rickard

Urverk speldesign
Döda slutbossen [OT]

"puh... lang chatlog ;P"
Jag hoppas att den inte var jobbig att läsa.. Jag tyckte att den innehöll lite humor så jag tänkte att det kunde lätta upp det hela.. Fast det kanske bara var jag, eftersom jag var inblandad i diskussionen och hade känslorna kvar? Det är rätt viktigt för mig att veta för jag tycker det är roligt att copy-pasta chatlogar..

"Ett enkelt satt i Exalted for att fa slutbossen att inte tokdo direkt ar att ge denne en hiskelig massa Healthlevels..."
Ett annat sätt som jag minns Rising skrev om en gång var att alla underhuggare gav plus till slutbossen, så för att lätta upp sina chanser för att ta kål på bossen är rollpersonerna först tvungna att rensa upp bland småskurkarna.. Det är en rätt ball lösning.. Då slipper man att rollpersonerna avlossar sina avståndsvapen mot slutbossen direkt.. Förvisso behöver man nog berätta dessa regelprinciper för spelarna innan, vilket man kan sammaknyta till att spelledaren sätter förutsättningarna.. Gud, jag borde verkligen ta och skriva ett följ-upp-inlägg på den tråden..

Sedan kan man klumpa ihop småskurkarna som en enda stor entitet som är farlig när den är stor men är enkel att decimera.. Hmm, entitetsprincipen borde man ju kunna använda till fältslagsregler också..

/Han som mest skrev inlägget för att påpeka det där om chatlogen

Lambi

Swordsman
Gemensamt manipulerande av spelmotena [OT]

Ang. chatloggen sa gillar jag ocksa sadana. Jag hade dock bestamt mig for att fortsatta plugga... men jag spenderade narmsta tiden med att lasa en chatlog. Det var alltsa en kombo med tillfallet.

Jag gillar inte att underhuggarna ger plus till slutbossen. Da maste det finnas en riktigt bra anledning. Typ Kanonmat 1, 2 och 3 vaktar en generator som uppratthaller energin i Überturbobossens superrustning och supersplatterpixadoll.

Jag tror man kan losa det dar med att rollpersonerna inte avfyrar sina haubitsvapen direkt mot slutbossen. Miljon ar det enklaste. Situationen helt enkelt. Man disabiliserar (ordet finns nog inte i svenskan, men dock i svengelskan) rollpersonernas kapabilitet att raka jaken direkt. Man maste jobba lite for att fa komma till splatterkakan.

Ang. inlagget "Spelledaren satter forutsattningarna" sa tror jag mycket maste ga pa samforstand mellan spelledare och spelare. Spelar man "dynamiskt" och en rollperson kastar sig over rummet mitt bland de vinande kulorna och gommer sig bakom ett bord. Nar spelaren sitter och ser nojd ut med kaffekoppen i handen efter den levande beskrivningen sa vill denne (och ingen annan for den delen heller) hora: Det gick inte, for det finns inget bord dar. Sant klipper handelseforloppet lite trakigt.
A andra sidan tycker jag det skulle bli lite uppstyltat att ha ett papper med betyg pa hur mycket frihet spelarna far ta sig etc. Det som inlagget handlade om. Samforstand ar nyckelordet!

Ja, du borde skrive ett folj-upp-inlagg pa den traden. =)

Geggo, som ska sluta att skriva konstiga uttryck... nagon gang... kanske

Lambi

Swordsman
Specialmoves

Specialmanovrar ar riktigt coola. De ar ofta en riktigt trevlig krydda i rollspelandet. Funderar lite pa om man skulle kunna sla slaget _innan_ man berattar detaljerat vad man gor.

exempel:
Spelaren Jens deklarerar att hans rollperson Otto von Pomern Stolp ska avfyra sin musköt (fick krangla in ett ö dar, blev sa skumt annars=). Spelaren/spelledaren slar och det blir perfekt. Nu far Jens snabbt hitta pa nagot riktigt riktigt ballt som Greve Otto far gora.

Missbruk som - jag skjuter honom i ogat, dar han inte har rustning, far man dissa.

Tankar gott folk? (jag tror inte jag tror pa det, verkar bli knepigt, men kanske gar att losa pa nagot bra satt).

Rickard

Urverk speldesign
Re: Specialmoves

"Funderar lite pa om man skulle kunna sla slaget _innan_ man berattar detaljerat vad man gor. /.../ Tankar gott folk?"
Används i Feng Shui delvis.. Om spelarna får en tillräckligt bra effekt så får de beskriva hur de oskadliggör mindre viktiga kombattanter (benämns "Personer som spelledaren inte orkat namnge").. Det funkar ypperligt för det här med tärningar är inte så noga i det rollspelet, utan istället att allting ska vara actionbetonat.. Så spelaren kan slå tärningarna i förväg och hitta på en rolig/ball avrättning när det är dennes tur..

/Han som alltid kan tänka sig spelleda Feng Shui på forumsträffar för de som vill pröva rollspelet

MovinGalt

Warrior
Re: Döda slutbossen [OT]

Jag hoppas att den inte var jobbig att läsa.. Jag tyckte att den innehöll lite humor så jag tänkte att det kunde lätta upp det hela.. Fast det kanske bara var jag, eftersom jag var inblandad i diskussionen och hade känslorna kvar? Det är rätt viktigt för mig att veta för jag tycker det är roligt att copy-pasta chatlogar..
Jo, det var lite krångligt för ögonen med linjerna, men det vägdes upp av innehållet. Vad jag verkligen skulle vilja läsa är någon annans (och vår egna) rollspelssessioner. Alltså typ ljudupptaget för att sen skrivas ner :gremgrin:

/MovinGalt

Rickard

Urverk speldesign
Helt klart [OT]

"Jag gillar inte att underhuggarna ger plus till slutbossen. Da maste det finnas en riktigt bra anledning."
Jag tänkte mig mer att underhuggarna understödjer slutbossen, alltså är såpass många att vissa står i vägen för spelarnas mål och finns mest där för att vara en pina i arslet för rollpersonerna.. Men visst.. Du gillar det inte, så det finns inte så mycket mer att orda om det här.. :gremsmile:

"Spelar man 'dynamiskt' och en rollperson kastar sig over rummet mitt bland de vinande kulorna och gommer sig bakom ett bord. Nar spelaren sitter och ser nojd ut med kaffekoppen i handen efter den levande beskrivningen sa vill denne (och ingen annan for den delen heller) hora: Det gick inte, for det finns inget bord dar."
Feng Shui (Ja, jag tjatar om det men jag blev lite rädd när Feliath sade att jag och Feuflux var de enda som spelade det) löser det genom att spelledaren inte ritar ut några kartor över platsen utan endast presenterar lämpliga föremål som man kan använda för att slåss med.. Spelarna kan även dem hitta på egna föremål att använda när de ska slåss.. I början så är det lite svårt men sedan kommer spelarna att märka utav beskrivningarna när det är strid på gång (det tillhör genren att de vet när det är dags för strid) och kan tänka ut olika manövrar redan i förväg..

Detta kan man använda till alla sorters miljöbeskrivningar och inte bara för att presentera lämpliga stridsmiljöer.. Jag nämnde det i förbigående i min (halvklara) "artikel" om miljöbeskrivning.. Dumt att jag inte utvecklade mer på den punkten (kallad Spelardeltagande).. Jag ser inga problem med att spelarna hittar på saker i miljön som kan intressera deras rollpersoner.. En spelare kan hitta på att denne går och studerar tavlorna på väggen.. En annan spanar in blondinen i hörnet.. En tredje går till jukeboxen och drar igång "We will rock you" av Queens..

Detta skulle man kunna klassa in under "Spelarna kan hitta på saker och varelser under en scen som inte påverkar scenariot." under punkten Spelardeltagande i min "Spelledaren sätter förutsättningarna"-tråden.. Om spelledaren säger direkt i början utav scenariot och även förmedlar stämningen som denne vill så kan spelarna hitta på själva.. Det borde ju vara lättare att få levande miljöer om hela spelgruppen hittar på än bara spelledaren? Lite så som de två samberättartrådarna här på forumet har fungerat.. Särskilt den jag länkade till.. Där fanns det inga "fel" i någons världsbeskrivningar, utan alla fick anpassa sig till det dem andra fastställt..

"...rollpersonernas kapabilitet att raka jaken direkt."
Det var en mängd sköna uttryck i ditt inlägg, men den här gillade jag nog mest.. :gremsmile:

/Han som egentligen borde sluta vara OT, men som verkligen inte orkar starta en ny tråd då det mesta nu är sagt

Lambi

Swordsman
Samberattartradar, miljobeskrivningar & bocker[OT]

Jag spelar da inte Feng Shui, har faktiskt inte sa mycket aning om vad det ar alls.

Samberattartradarna var tokigt bra (har dock inte last alla - fanns hur manga som helst jue=) och ett bra initiativ. Finns ju hur mycket uppslag som helst. Om vi haller pa ett halvar sa har vi en rejal lunta soloaventyr om inte annat -_-
Dom hade gatt rakt forbi mig. Jag ar sporadisk pa forumet. Ibland kollar jag det flera ganger varje dag och ibland inte pa tre manader. Beroende pa tid och rollspelsabstinens mest -_-

Miljobeskrivningar etc borde man skriva ihop och knovla med massor. Jag hittade miljoner argument som jag holl med om och nagra jag vill utveckla etc. gaH... for mycket. Skulle behova sortera och fixa (och helst sitta pa en post-CD-Rom-revolutionar dator). Man borde fan ge ut en bok om det hela. "Rollspel - sa spelar man", "En guide i rollspelstrasket" eller liknande.

Lambi, som hotar med fler uttryck om Han inte haller sig i palsen! ;P

Rickard

Urverk speldesign
Re: Samberattartradar, miljobeskrivningar & bocker[OT]

Åh, jag är dum i huvudet.. Hela poängen jag hade tänkt att skriva i förra inlägget var att Feng Shui föreslår att man inte ritar några kartor, bara för att rollpersonerna ska kunna få befinna sig var som helst i miljön.. Vill en spelare ta en hummer ur hummerakvariet och slå till en skurk med så står denne vid akvariet.. Vill en spelare rulla över salladsbordet och sparka till en skurk som står på andra sidan så befinner sig rollpersonen vid salladsbordet.. Saken är den att om man ritar ut var rollpersonerna står så begränsar man spelarnas valfrihet.. Det var därför jag skrev att man inte ritar ut kartor, utan istället så presenterar spelledaren endast objekt..

"Samberattartradarna var tokigt bra..."
Vad jag vet så finns det bara två som har tagit rejäl fart (och båda har "låt oss" i ämnesraden) och eftersom du gillade den andra tråden så kan jag länka till den första och begynnande..

"Jag ar sporadisk pa forumet. Ibland kollar jag det flera ganger varje dag och ibland inte pa tre manader."
Det är just dem forumiterna jag har i åtanke när jag länkar..

"Miljobeskrivningar etc borde man skriva ihop och knovla med massor."
Vad tror du jag håller på med då? :gremwink: Det stod "9. Beskriva miljöer" på miljötråden jag länkade till.. Numret kan förtälja att det finns 8 stycken andra artiklar.. :gremsmile:

"Man borde fan ge ut en bok om det hela. 'Rollspel - sa spelar man', 'En guide i rollspelstrasket' eller liknande."
Som den här eller boken av killen som driver www.roleplayingtips.com eller spelledarguiden av Robin D. Law?

"Jag spelar da inte Feng Shui, har faktiskt inte sa mycket aning om vad det ar alls."
Det är ett actionrollspel skrivet av redan nämnda Robin D. Law som driver med och/eller speglar alla sorters actiongenrer..

/Han som inte direkt tycker roleplayingtips.com är bra