DoD Permanent PSY kostnad

Erebus

Veteran
Joined
7 Oct 2006
Messages
178
Är det någon mer än jag som tycker kostnaden för tex besvärjelsen Permanens är väldigt hög?

Det jag menar är att allt som kostar en permanent PSY känns som en väldigt hög kostnad för en rollperson eftersom det inte finns något sätt att öka upp PSY igen, visst du kan öka om dina PSY poäng med Hjälteförmågan, men det är inte samma som PSY. Tex om man utsätts för besvärjelsen Söva slår man mot PSY, har man då skapat några magiska föremål eller gjort andra saker som kostat permanent PSY har man mindre chans att lyckas motstå den.

I gamla DoD fanns det sätt att öka upp grundegenskaperna, främst genom hjälte poäng, det var inte lätt eller billigt egentligen men möjligheten fanns.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,286
Location
Göteborg
Tänkte lite på samma sak. I RuneQuest offrar man POW för en hel del saker, men den kan också som enda grundegenskap öka genom erfarenhet.

Kanske ändra till att permanent sänka sina maximala VP? Eftersom det som sagt går att hämta upp med hjälteförmåga.
 

Erebus

Veteran
Joined
7 Oct 2006
Messages
178
Tänkte lite på samma sak. I RuneQuest offrar man POW för en hel del saker, men den kan också som enda grundegenskap öka genom erfarenhet.

Kanske ändra till att permanent sänka sina maximala VP? Eftersom det som sagt går att hämta upp med hjälteförmåga.
Att sänka VP med 2 istället för PSY med 1 känns spontant som en bra balansering. Det är klart man måste testa hur det faktiskt fungerar för att vara säker.
Min tanke med att sänka det med 2 istället för en är pga att den ökas med 2 när du ökar upp den.

Ett annat alternativ skulle vara en hjälteförmåga som kan öka PSY med 1, men frågan är hur balanserat det skulle bli mot resten av spelet och även mot övriga grundegenskaper.
 

tume97

Veteran
Joined
20 Oct 2024
Messages
2
I äldre versioner fanns en chans att relativt enkelt öka PSY. Om du som magiker övervann någons PSY i en ”viktig” situation ( strid eller liknande) med ditt eget PSY fick man slå ETT slag efter färdigspelat äventyr. CL för detta var typ 20 - nuvarandePSY.
Husregel tillät att man som ickemagiker hade samma möjlighet att öka PSY om man lyckades motstå en magikers PSY under ett äventyr.
 

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Joined
25 Sep 2023
Messages
515
Location
Stockholm
I DoD23 är det hyfsat enkelt höja VP iom hjälteförmågan Fokuserad. Det är ändå samtidigt en relativtt hög kostnad droppa ett permanent poäng, med tanke på hur sällan man i regel får en Hjälteförmåga (FV 18, 2 i Dimmornas Dal) - åtminstone RAW :)

Sedan är det en process i sig ens få tag och lära sig Permanens.
 
Last edited:

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
2,129
Location
Off grid
I äldre versioner fanns en chans att relativt enkelt öka PSY. Om du som magiker övervann någons PSY i en ”viktig” situation ( strid eller liknande) med ditt eget PSY fick man slå ETT slag efter färdigspelat äventyr. CL för detta var typ 20 - nuvarandePSY.
Nackdelen var att om du skulle ha både bra i PERMANENS och en besvärjelse där man övervinner andras PSY, så hade man i princip ingen annan magi eller färdigheter alls. Magi var obalanserat dyrt att skaffa och använda i DoD/EDD/GDD/Samuraj.

:t6b: :t6b-2:
//EvilSpook
 

Froste

Veteran
Joined
17 Oct 2019
Messages
169
Agreed, alldeles för dyrt, om jag någonsin står inför detta så kommer jag använda det som -1 wpp.
 

Erebus

Veteran
Joined
7 Oct 2006
Messages
178
I DoD23 är det hyfsat enkelt höja VP iom hjälteförmågan Fokuserad. Det är ändå samtidigt en relativtt hög kostnad droppa ett permanent poäng, med tanke på hur sällan man i regel får en Hjälteförmåga (FV 18, 2 i Dimmornas Dal) - åtminstone RAW :)

Sedan är det en process i sig ens få tag och lära sig Permanens.
Sen är det VP som ökar medans Permanens kostar PSY dvs grundegenskapen, vilket gör att du iaf i teorin kan komma ned i noll i PSY men ändå har en stor del VP med hjälp av Fokuserad, vilket då också skapar frågan: Kan man få ett negativt värde i en grundenskap?
 

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Joined
25 Sep 2023
Messages
515
Location
Stockholm
Sen är det VP som ökar medans Permanens kostar PSY dvs grundegenskapen, vilket gör att du iaf i teorin kan komma ned i noll i PSY men ändå har en stor del VP med hjälp av Fokuserad, vilket då också skapar frågan: Kan man få ett negativt värde i en grundenskap?
Jag tror inte det finns någon regel för 0 i en grundegenskap - så det känns som en tveksam situation vilja hamna i. Men en väldigt bra fråga.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
8,090
Location
Nordnordost
För det första, spelare som skall hålla på och bygga egna magiska föremål måste FÖRST springa ett varv runt huset. Sedan kan de betala med valfri grundegenskap, det viktiga är att de binder en del av sig själva i föremålet, inte nödvändigtvis att de binder sin PSY.

(Coola magiker binder sin STO i föremålen och blir bara smalare och snyggare för varje matta de gör.)
 

harrison

Veteran
Joined
14 Dec 2023
Messages
3
Är det någon mer än jag som tycker kostnaden för tex besvärjelsen Permanens är väldigt hög?

Det jag menar är att allt som kostar en permanent PSY känns som en väldigt hög kostnad för en rollperson eftersom det inte finns något sätt att öka upp PSY igen, visst du kan öka om dina PSY poäng med Hjälteförmågan, men det är inte samma som PSY. Tex om man utsätts för besvärjelsen Söva slår man mot PSY, har man då skapat några magiska föremål eller gjort andra saker som kostat permanent PSY har man mindre chans att lyckas motstå den.
https://xn--utlndska-casino-sv-ntb.com
I gamla DoD fanns det sätt att öka upp grundegenskaperna, främst genom hjälte poäng, det var inte lätt eller billigt egentligen men möjligheten fanns.
Hej! Jag förstår precis vad du menar, och jag håller med om att det känns som en hög kostnad. Att offra permanent PSY innebär att rollpersonen blir sårbar i framtiden, vilket kan kännas begränsande för spelupplevelsen. En lösning som vi har testat i vår grupp är att låta spelledaren ge spelarna tillgång till sällsynta artefakter som tillfälligt återställer PSY. Det gör att man vågar använda Permanens och liknande besvärjelser, eftersom det finns en liten möjlighet att reparera skadan. Visst är det inte samma som att ha permanenta sätt att öka PSY, men det lindrar känslan av att helt och hållet tappa sin motståndskraft.
 

Otto Boll

Veteran
Joined
7 Sep 2023
Messages
33
1733152895141.png

I 91:an var det alltid Nexus som kostade permanent PSY, inte nåt annat:
1733152840968.png

Dvs. du kunde skapa permanent magiska föremål utan att offra PSY med Sigill & Permanens, så länge "bränslet" va ditt egna PSY.
Sen att skolvärdet på besvärjelserna, materialkostnaden samt tidsåtgången gjorde hela processen orimligt ouppnåelig för i princip alla utom väldigt erfarna Artefaktmagiker är en annan sak.
 
Top